Gå til innhold

Skal ha ny HTPC - trenger konkrete forslag


Anbefalte innlegg

Heisan, min eksisterende HTPC er overmoden for å bli satt på hylla.
Vi bruker windows media center mye og er nå på jakt etter en ny HTPC.

Mine krav:
Stillegående
Blu-ray, kan godt være ekstern spiller (Trenger ikke blu-ray-brenner)
Skal kunne spille av Blu-Ray selvsagt smile.png
SSD-disk til oppstart/OS
Skal bruke WMC (windows media center)
Trenger ikke å være wifi
Må ha minst 1 TB lagringsplass totalt.
Ny HTPC skal ta over for eksisterende blu-ray i stua så boksen trenger ikke å være knøttliten.
(Ny multifjernkontroll som også kan styre WMC?!)



Jeg har fra før tastatur som fungerer bra.

Budsjett maks 7000.

Fra før har jeg sett på:
Komplett A10 mediasenter: Støyer
AsRock: Ikke BD


Hva tror dere, noen forslag som treffer mine behov/krav.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan, min eksisterende HTPC er overmoden for å bli satt på hylla.

Vi bruker windows media center mye og er nå på jakt etter en ny HTPC.

 

Mine krav:

Stillegående

Blu-ray, kan godt være ekstern spiller (Trenger ikke blu-ray-brenner)

Skal kunne spille av Blu-Ray selvsagt smile.png

SSD-disk til oppstart/OS

Skal bruke WMC (windows media center)

Trenger ikke å være wifi

Må ha minst 1 TB lagringsplass totalt.

Ny HTPC skal ta over for eksisterende blu-ray i stua så boksen trenger ikke å være knøttliten.

(Ny multifjernkontroll som også kan styre WMC?!)

 

 

 

Jeg har fra før tastatur som fungerer bra.

 

Budsjett maks 7000.

 

Fra før har jeg sett på:

Komplett A10 mediasenter: Støyer

AsRock: Ikke BD

 

 

Hva tror dere, noen forslag som treffer mine behov/krav.

 

Er det en spesifikk grunn til at du bruker Windows Media Center istedet for XBMC/Kodi?

Lenke til kommentar

Er det bluray på den?

Ingen bluray på mac mini (var dvd i gamle dager, men tatt bort). Du har 4 * USB 3.0; så ekstern kan kobles til.

 

Hadde bluray koblet til tidligere, men tatt bort - alt leses fra NAS for min del (hvor jeg legger alle filmer jeg kjøper fortløpende, disker koster nesten ingenting lengre). Langt mer praktisk.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hvordan får lagt filmer til NAS'en? Må det ikke rippes?

Kan win 8.1 kjøres på mac mini, samt ekstern usb 3.0 bluray fungerer også?

I så fall er det et godt alternativ.

Windows 8.1 kjøper du på elkjøp (eller lignende); eventuelt direkte fra microsoft; så følger du funksjonaliteten i OS X (bootcamp) for å legge inn Windows (alt er tilrettelagt). Du kan selvsagt legge inn Windows direkte over alt annet, men anbefales å ha en liten partisjon OS X igjen om du trenger firmware oppgradering og lignenden på selve maskinen. Alt av USB-utstyr fungerer rett ut av boksen. Etter man har lagt inn Windows så fungerer det som en hvilken som helst annen windows maskin.

 

 

Lenke til kommentar

Du kan også laste ned ISO av Windows 7, 8 eller 8.1; og installere for å teste... Når du er happy kan du registrere windows inne i selve windows; oppgir kredittkortinfo og navn; så er resten ok.

 

Fra OS X kjører du bare bootcamp; peker på Windows ISO. Så blir resten ordnet av seg selv. Du trenger en USB-flash drive også (som de fleste har liggende opp til flere av).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hmmm.... Mange meninger om dette ser jeg. Ikke støttet ut av boksen.

XBMC støtter bruk av eksterne program/spillere; eventuelt du kan bruke den innebygde avspilleren for bluray (XBMC direkte). Ikke prøvd på veldig lenge, men sist jeg prøvde var det en del ting som ikke var helt på plass her - selv om filmen kunne sees uten problem.

Lenke til kommentar

Ok, takk!

 

Men da, hva anbefaler du til en som ikke ønsker å tvike så mye (grunnoppsett etc er greit å bruke tid på)?

Ungene bruker wmc i dag og finner alt selv. Alle våre hjemmevideoer og filmer, bilder og musikk er å finne på dagens, utrangerte, maskin.

Ønsker å kaste ut dagen ultratrege bluray også.

Ønsker ikke å måtte bruke forskjellige apper for å se dvd-iso eller å se en blu-ray, fra disk. Ønsker alt-i-en-boks... Under 9000,-

 

Ka du trur?

Lenke til kommentar

xbmc ubuntu kan velges om du skal kun ha en mediacenter løsning, altså du logger rett inn i XBMC uten bruker og passord. Oppdateringer, install skjer ved sudo apt-get.

 

Allround der du benytter den til andre ting enn multimedia må det bli windows.

 

Netflix,HBO you name it har addons slik att linux eller ubuntu fungerer til multimediadelen.

 

Videoer som er tatt opp privat vil også kunne spilles, om ikke annet konverteres til et format som støttes.

XBMC er avhengig av et grafikk kort som støttes ettersom transcodingen skjer med grafikkkortet.

 

Skal du hive ut bluray så brenn de som iso eller konvertere til matroska og gjerne remuxed.

 

Foretrekker remuxed men størrelsen gjør jo att lagringsbehovet blir større.

 

Du vil oppdage etter att du har blitt kjent med XBMC eller KODI att du ikke vil skifte.

 

Og en AMD FM2 av kaveri kjernen kjører 4K fett som F :)

Du trenger ikke de store investeringer

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...