Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Power-Kernel 41


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har de siste dagene vært plaget med at pcn jevnlig fryser og deretter skrur seg av etter ca 5 minutter. I tilleg slutter alt av usb enheter å lyse ( mus, keyboard etc)

Dette kan skje etter 5+ timer eller kun etter få sekunder (inne i bios).

Sjekket hendelsesloggen til windows og den kommer opp med kritisk feil og Kernel-power 41.

 

post-269198-0-40060500-1419110839_thumb.png

post-269198-0-78096100-1419110817_thumb.png

 

 

Har begynt å feilsøke litt selv, testet ram brikkene i memtest og alt virker greit, har i tilleg byttet ut brikkene med noen eldre jeg har og samme feilen oppstår.

Har også prøvd med en annen GPU og lagringsmedium men uten resultat.

 

Kan jeg utelukke driver problemer/ software i og med at feilen oppstår før jeg i det hele tatt kommer inn i windows? Kan skje etter kun 2-3 sekunder.

 

Temperaurene ser også ut til å være greie, sjelden over 40 grader.

 

Er det en sviktende PSU jeg har med å gjøre?

Noen som har hatt lignende problemer som evt har funnet en løsning?

 

 

 

PC specs:

Windows 7 Home Premium 64bit

Intel i7 3930k

Radeon HD 7970 Ghz Edition

Intel SSD 120GB

ASUS motherboard P9x79

CX750M ATX Power Supply

Kingston DDR3 HyperX 16GB 1600MHz

Endret av OriginalOne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.google.no/search?redir_esc=&client=tablet-android-samsung&hl=nb-NO&safe=images&oe=utf-8&q=asuw%20p9x79%20cbstates&source=android-browser-type&qsubts=1419118155139#hl=nb-NO&q=asus+p9x79+freeze+tpu

Det kan være buggy bios kode i hovedkortet ditt.

Slå AV epu og PÅ tpu (Turbo V processing unit) ser ut til å ha hjulpet noen.

 

 

Det kernel power eventet er ikke noe å feilsøke etter . Det kommer som resultat i lost power til cpuen.

Lenke til kommentar

Etter all sannsynlighet er det hovedkortet relatert ( bios bug ikke håndterer spesielle events riktig).

Fortsetter det med ustabilitet ville jeg prøvd med en annen PSU.

Det forutsatt at annet er sjekket ut først som memtest etc.

 

Noen har hatt slik feil som dette forårsaket av en dårlig data/signal kabel til systedrive (helt system/hk krasj uten noe forvarsel). Så forsikre om at sata kabler og power på disker er i orden.

Lenke til kommentar

Slike feil er vanskelige.

Hovedkortet er selvfølgelig sentralt her . Knutepunk for alle busser, har disk kontrollere , power distribusjon samt tolking av CPU kode og sleep og p og c states.Og ikke minst styrer alle parametere i cmos for cpu/minne subsystem , grafikk subsystem , I/O subsystem med timings og buss frekvenser og spenninger.

Her har det vært og kommer til å fortsatt være massevis av fw/bios/efi bugs i kode i ulike kombinasjoner av settings og enheter/devices.

 

Om man betviler PSU eller strømnettet må man jo eliminere denne i feilsøking ved å teste med en psu enhet men vet 100% at er okay.

Mtp strøm nettet kan man jo teste maskinen et annet sted eller låne en UPS som har galvanisk skille.

 

 

Du sier du har GHz edition AMD kort.

Har du prøver å låse bclk/pci-e freq på hovedkortet på 100mhz. Asus har hatt en tendens til å være litt for ivrige med auto tuningen sin som alltid er på som default.

Du kan lese ut faktisk bus freq i cpu-z

Lenke til kommentar

https://www.google.no/search?redir_esc=&client=tablet-android-samsung&hl=nb-NO&safe=images&oe=utf-8&q=x79%20bclk%20pci-evfreq&source=android-browser-type&qsubts=1419272913308&action=devloc#hl=nb-NO&q=asus+p9x79+kernel+power+error

 

To tilfeller her i dette søket på p9x79 og kernel power 41 jeg leste om nå har hatt dårlig kabel/kontakt til hk for en av strøm lederene.

Og begge var det ikke feil på PSU men det var dårlig kontakt i psu kotakten til hovedkortet som gjorde det med unexpected shutdown.

Gå over det 8pin og 24pin på nytt samt eventuelle skjøter du har til drives eller annet.

Dobbelsjekk sata signal og power kabler også.

 

Connectorene i 24pin kan ha hatt dårlig kontakt eller varme gang og bli dårlig over tid og belastning - så inspisere dem nøye i både pluggen og connector sokkelene i hk.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...