Gå til innhold

Bra bærbar PC til bilderedigering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spesifikasjonene ser greie ut, men fotoredigering på laptop er alltid et kompromiss. Vesentlig på grunn av skjermen. Personlig synes jeg 13-tommer er veldig lite for Lightroom eller Photoshop, og fargegjengivelse er sjelden veldig bra. Men er 13-tommer det som skal til for å den protabel nok må du bare godta at skjermen er i minste laget.

Lenke til kommentar

Spesifikasjonene ser greie ut, men fotoredigering på laptop er alltid et kompromiss. Vesentlig på grunn av skjermen. Personlig synes jeg 13-tommer er veldig lite for Lightroom eller Photoshop, og fargegjengivelse er sjelden veldig bra. Men er 13-tommer det som skal til for å den protabel nok må du bare godta at skjermen er i minste laget.

 

Ja, enig i det, og jeg redigerer ellers kun på stasjonær PC med 24'. Jeg er selv litt usikker på om jeg burde velge 13' eller 15', men jeg legger stor vekt på at den skal være liten og hendig til reisebruk, så jeg heller mot 13'.

Lenke til kommentar

Jeg vil kunne redigere bilder i LR på reiser og ønsker meg en bra bærbar PC til denne bruken. Er f.eks. denne bra:

https://www.komplett.no/lenovo-yoga-2-133-fhd-touch-sort/817335

På reise, og plassert i fotobaggen, er en 13" fra Lenovo nærmest perfekt for "edit on the move". Rimelig korrekt skjerm, men vil vel anbefale 100% SSD...

 

lenovo-laptop-thinkpad-e330-red-main.png

 

 

anywhere-mouse-mx-gallery-3.png

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

 

Jeg vil kunne redigere bilder i LR på reiser og ønsker meg en bra bærbar PC til denne bruken. Er f.eks. denne bra: https://www.komplett.no/lenovo-yoga-2-133-fhd-touch-sort/817335

Hvis det først og fremst er for redigering av bilder med Lr, kanskje en iPad vil dekke behovet for både det og portabilitet enda bedre?

 

 

Jeg bruker faktisk nesten bare iPad til bilderedigering nå. Man har det viktigste i mine øyne av innstillinger, skjermen er god og brukervennligheten er bra.

 

Henning

Lenke til kommentar

 

Jeg vil kunne redigere bilder i LR på reiser og ønsker meg en bra bærbar PC til denne bruken. Er f.eks. denne bra:https://www.komplett.no/lenovo-yoga-2-133-fhd-touch-sort/817335

 

På reise, og plassert i fotobaggen, er en 13" fra Lenovo nærmest perfekt for "edit on the move". Rimelig korrekt skjerm, men vil vel anbefale 100% SSD...

 

lenovo-laptop-thinkpad-e330-red-main.png

 

 

anywhere-mouse-mx-gallery-3.png

At det ikke var 100 % ssd var jeg faktisk ikke klar over, men så nå at det var en snodig hybrid drive. Hvilken maskin vil du anbefale da (svart)?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil kunne redigere bilder i LR på reiser og ønsker meg en bra bærbar PC til denne bruken. Er f.eks. denne bra: https://www.komplett.no/lenovo-yoga-2-133-fhd-touch-sort/817335

 

Hvis det først og fremst er for redigering av bilder med Lr, kanskje en iPad vil dekke behovet for både det og portabilitet enda bedre?

Jeg bruker faktisk nesten bare iPad til bilderedigering nå. Man har det viktigste i mine øyne av innstillinger, skjermen er god og brukervennligheten er bra.

 

Henning

Interessant, jeg bruker ikke ipad til redigering, men det må jeg prøve. Hvordan er det imidlertid å overføre flere hundre bilder til PCen igjen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Surface Pro 3 er jo en "standard" bærbar PC med konfigurasjoner fra low end til middels kraftig. Det er så vidt jeg vet ingen mulighet for å utvide minne eller diskplass internt når du først har valgt en modell, men du kan sette inn et Micro Sd kort med opp til 128GB.

 

Du kan kjøre full LR/PS på Surface Pro siden den som nevnt er en fullverdig PC. Det gir jo mye større muligheter enn en iPad, men så er iPad'en også mindre, lettere og billigere og batteriet varer lengere. Surface Pro har større skjerm, mens iPad har høyere oppløsning.

 

Jeg ville heller hatt Surface Pro 3 enn iPad, men det spørs helt på prioriteringene. iPad er en bedre pad en Surface Pro 3, Surface Pro er bedre for mer generell bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Surface Pro 3 er jo en "standard" bærbar PC med konfigurasjoner fra low end til middels kraftig. Det er så vidt jeg vet ingen mulighet for å utvide minne eller diskplass internt når du først har valgt en modell, men du kan sette inn et Micro Sd kort med opp til 128GB.

 

Du kan kjøre full LR/PS på Surface Pro siden den som nevnt er en fullverdig PC. Det gir jo mye større muligheter enn en iPad, men så er iPad'en også mindre, lettere og billigere og batteriet varer lengere. Surface Pro har større skjerm, mens iPad har høyere oppløsning.

 

Jeg ville heller hatt Surface Pro 3 enn iPad, men det spørs helt på prioriteringene. iPad er en bedre pad en Surface Pro 3, Surface Pro er bedre for mer generell bruk.

Ja, og jeg heller litt i den retningen, altså mer mot en liten PC enn en iPad.

 

Jeg lurer likevel litt på om MS Surface blir litt "pinglete", og at kanskje en Lenovo Yoga Pro 2 eller 3 vil være et bedre valg...

Lenke til kommentar

Jeg har en surface pro 2 og en samsung series 7 laptop med 14" og jeg husker ikke sist jeg startet opp laptoppen.

Skulle jeg kjøpt noe i dag har det blitt surface pro 3.

Min bror har den så jeg har prøvd den, den føles mye lettere en pro 2 og skjermen har perfekt størrelse for tablet/laptop.

Microsoft er like ille som Apple på å bløgge kundene på oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Jeg lurer likevel litt på om MS Surface blir litt "pinglete", og at kanskje en Lenovo Yoga Pro 2 eller 3 vil være et bedre valg...

 

Yoga blir ennå et skritt mot "fullverdig" laptop. Litt større skjerm og jeg synes tastatur som sitter fast fungerer bedre (bedre justeringsmuligheter) enn tastaturet på Surface. Men med Surface kan du få en lettere og mer kompakt enhet når du ikke trenger tastatur. Har sett litt på Yoga Pro 3 og synes det er flotte maskiner, men synes det er flott med lav vekt. Yogaen er over dobbel vekt av siste iPad Air og vesentlig tyngere enn Surface Pro uten tastatur. Skal du alltid ha med tastatur blir forskjellene mye mindre.

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer likevel litt på om MS Surface blir litt "pinglete", og at kanskje en Lenovo Yoga Pro 2 eller 3 vil være et bedre valg...

 

Yoga blir ennå et skritt mot "fullverdig" laptop. Litt større skjerm og jeg synes tastatur som sitter fast fungerer bedre (bedre justeringsmuligheter) enn tastaturet på Surface. Men med Surface kan du få en lettere og mer kompakt enhet når du ikke trenger tastatur. Har sett litt på Yoga Pro 3 og synes det er flotte maskiner, men synes det er flott med lav vekt. Yogaen er over dobbel vekt av siste iPad Air og vesentlig tyngere enn Surface Pro uten tastatur. Skal du alltid ha med tastatur blir forskjellene mye mindre.

Ja, enig i dette. Siden jeg har en ipad er jeg ute etter en mer produktiv maskin med tastatur og da blir også det sammenligningen. Og da er ikke vektforskjellen veldig stor. Jeg synes også det er fint med et fast tastatur, og jeg synes SD-kortleser og Micro-HDMI (som vel ikke Surface Pro 3 har) er ytterligere pro-argumenter for Yoga.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

 

 

Jeg vil kunne redigere bilder i LR på reiser og ønsker meg en bra bærbar PC til denne bruken. Er f.eks. denne bra: https://www.komplett.no/lenovo-yoga-2-133-fhd-touch-sort/817335

Hvis det først og fremst er for redigering av bilder med Lr, kanskje en iPad vil dekke behovet for både det og portabilitet enda bedre?

 

 

Jeg bruker faktisk nesten bare iPad til bilderedigering nå. Man har det viktigste i mine øyne av innstillinger, skjermen er god og brukervennligheten er bra.

 

Henning

 

 

Hvilken ipad bruker du? 

Abonnerer du på Lightroom og laster bildene opp til Adobe cloud? (eller hva det nå heter).

Må du ha tastatur i tillegg? Jeg foretrekker å bruke tastatur.   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...