Gå til innhold

Systemkamera vs kompaktkamera


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har lite peiling på foto, men lest litt rundt på kamera til rundt 3000.

Men er i tvil på hvor stor forskjell det er i bildekvalitet på et lite systemkamera i forhold til et kompaktkamera i samme prisklasse.

 

Canon s120, sony rx100 hvordan vil disse være i forhold systemkamera som:

 

Lumix dmc-gf6

Sony a5000

samsung nx3000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil rangere de slik:

 

Øverste klasse: Sony A5000 og Samsung NX3000

Nest øverste klasse: Panasonic GF6

Mellomklassen: Sony RX100

Nedre mellomklasse: Canon s120

 

Det er en del forskjeller i bildekvalitet, spesielt når det er dårlig lys, men også en del andre forskjeller som mulighet for å bytte objektiv, størrelse og type objektiver, knapper og menyer, lommevennlighet osv.

Lenke til kommentar

Hva er bra nok? Det er høyst subjektivt. Hør med venner og bekjente om du kan få låne deres utstyr i en typisk setting for å sammenligne. Sammenlign både med naturlig lys og med blits for å se hva du foretrekker.

 

Hvis du har en telefon med relativt bra kamera så har du i hvert fall et kamera med høy prioritet på lommevennlighet. Da ville jeg supplert med et kamera med motsatt prioritet. Canon s120 er bedre enn de beste telefonkameraene hittil, men det er ikke noen kjempeforskjell.

Lenke til kommentar

Hvis du skal se bildene på en skjerm uten å beskjære og behandle bildene så er det ikke sikkert du kan se forskjell selv om du granske bildene nøye. Hvis systemkameraet har et typisk lyssvakt kitobjektiv så kan det hende RX100 holder følge under stort sett alle lysforhold.

 

Kjøp systemkamera hvis du er entusiast og kommer til å kjøpe flere objektiver og lære deg å bruke dem. Bruk mobilkamera hvis du knipser noen bilder av og til uten å tenke på motivet.

 

Hvis du vil ha gode bilder og god brukeropplevelse så kjøp et bra kompaktkamera.

 

Hva som vil være best for deg er vanskelig å si uten å vite hva du kommer til å ta bilde av og under hvilke forhold.

 

Her er en sammenligning mellom noen kameraer:

http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison?attr18=daylight&attr13_0=sony_a5100&attr13_1=sony_dscrx100&attr13_2=canon_s120&attr13_3=canon_eos5dmkiii&attr15_0=jpeg&attr15_1=jpeg&attr15_2=jpeg&attr15_3=jpeg&attr16_0=200&attr16_1=200&attr16_2=200&attr16_3=200&normalization=full&widget=1&x=0.006979804336632524&y=-0.9121897825529882

Lenke til kommentar

Det beste kameraet er det som blir brukt.

Dessverre, bruksmengden sier ingenting om kvalitet. Alt for ofte blir det beste kameraet liggende ubrukt. Hadde påstanden din vært riktig hadde ikke systemkameraer, pressekameraer, tv-kameraer eller mellomformatkameraer hatt noen ting å stille opp med mot mobiltelefonene. Det er en av mine kjepphester å få ryddet av veien det misvisende uttrykket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke samme problemstilling hva jeg skal kjøpe, da jeg allerede har kjøpt alle varianter (DSLR, speilløst systemkamera, kompaktkamera, actionkamera osv.).

 

Likevel har jeg det samme spørsmålet: Hvilket kamera skal jeg ta med meg for å ta bilder?

 

Er det bilder jeg synes er viktige tar jeg med meg NX300, og objektiver jeg tror vil passe (zoom, eller lyssterke fastobjektiv). Dette må jeg bære i en egen veske eller i en sekk.

Innendørs eller i vanskelige lysforhold er det ingen tvil, dette gir best bilder (selv med ISO 1600-3200).

 

Er det godt lys hender det jeg tar med meg RX100, det gir greie nok bilder. En annen bonus er at det gir best video av kameraene mine, og kan ligge i jakkelommen. Ulempen er at det er at endringer av innstillinger ikke er så enkelt som med NX300. RX100 er ubehagelig å holde uten originalt grep (kr 200?) som limes på.

 

 

Personlig ville jeg valgt systemkamera da jeg prioriterer foto så høyt at jeg er villig til å dra på litt større kamerautstyr, og ønsker å endre på innstillinger. Likevel kan jeg se at folk flest vil få like mye eller mer glede av et kamera som RX100.

Kona bruker sjelden noe annet enn Canon S100, og er godt fornøyd med det.

Lenke til kommentar

 

Det beste kameraet er det som blir brukt.

 

Dessverre, bruksmengden sier ingenting om kvalitet. Alt for ofte blir det beste kameraet liggende ubrukt. Hadde påstanden din vært riktig hadde ikke systemkameraer, pressekameraer, tv-kameraer eller mellomformatkameraer hatt noen ting å stille opp med mot mobiltelefonene. Det er en av mine kjepphester å få ryddet av veien det misvisende uttrykket.

Veldig enig, Simen. Så la oss gjøre dette uttrykket litt mer korrekt:

 

"Når du skal ta et bilde er det kamera du har med deg det beste kamera du kan bruke".

 

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller "ta med deg det beste kameraet oftere, så du slipper å ty til et dårligere"

 

Tenk så mange gode minner som blir bevart på en crappy måte fordi det gode kameraet ligger hjemme. Gode minner fortjener god bevaring. Telefonkameraet kan man bruke til å dokumentere bulken i bilen, bilenes stillinger osv til forsikringsoppgjøret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker at det er bedre at man faktisk tar bilder enn at man har så stort kamera at man aldri tar det med seg, men ordtaket er jo gått litt ut på dato siden stort sett alle mobiler har et halv-decent kamera.

 

Tenkte opprinnelig på store systemkamera, men de TS har plukket ut passer jo alle i en litt stor lomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...