Gå til innhold

Oppsigelse


Anbefalte innlegg

Jeg var ferdig utdannet innen økonomi og administrasjon nå i vår og fikk jobb i august innenfor regnskap og er i prøvetid per i dag. Jeg trives ikke så godt i jobben, mest pga miljøet rundt og føler jeg ikke passer inn der i det hele tatt, så jeg vurderer å si opp, men vil helst vente med å si opp til jeg har fått ny jobb.

 

Nå viser det seg at bedriften heller ikke er fornøyd med min tilpasning til stillingen. Det går ikke så mye på om jeg faktisk greier å gjøre arbeidsoppgavene, men mer på at de syntes jeg ikke har en ydmyk nok holdning til de som har lang erfaring. Opplæringen og oppfølgingen jeg har fått er veldig lite og jeg har ikke fått tilbakemelding før nå i siste uke, at det har vært noe som de var misfornøyd med. Det de da er misfornøyde med er som tidligere nevnt, min manglende ydmykhet for eksempel at jeg sa at jeg forstod alt som ble forklart da min mentor gikk igjennom helt elementære ting innenfor regnskap. Jeg mener ærlig talt at jeg kan dette, men han som gikk igjennom det med meg, sier at jeg ikke er ydmyk når jeg ikke innrømmer at jeg ikke kan det.

Jeg har ikke fått noen advarsler og dette har ikke vært tatt opp før nå sist uke.

Jeg skal ikke jobbe så mye før jul, så jeg antar at jeg ikke vil ha fått nok tid til å forbedre meg på, til at de vil ha nok til en oppsigelse allerede før jul.

 

Jeg er imidlertid svært usikker på hva som er lurest for meg å gjøre i forhold til fremtidig jobb?

 

Avvente å se om de sier meg opp?

Si opp selv, fortest mulig, slik at dette arbeidsforholdet blir kortest mulig på cv

bite det i meg, prøve å virke mer ydmyk og holde ut til jeg får ny jobb? men da blir dette kanskje et lengre arbeidsforhold på cv.

 

Det hører også til historien at det er verdifullt å få erfaring innenfor dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som har vært i en bedrift lenge misliker fort nyansatte som er "cocky" og tror de kan jobben bedre enn dem selv. Dette er noe du må tilpasse deg etter. Ta imot den opplæringen du får og ikke insister på at du kan alt med en gang. Det kan være at bedriften har masse rutiner du ikke vet noe som helst om, men som opplæringsansvarlig føler du ikke er interessert i å lære deg, og har dermed klaget til sin overordnede. Opplæringsansvarlige snakker ofte med nærmeste leder om den de opplærer, som en slags oppsummering.

 

Du må huske at i jobbsituasjon er det ikke om å gjøre å være "best", eller vise hvem som kan mest, men å bare få jobben gjort på best mulig måte. Du er ikke på skolen lengre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det mest fornuftige i ein slik situasjon er å be om ein samtale med sjefen. Gjerne som ein medarbeidersamtale. Det vil også være mulig å gå via verneombud eller tillitsvalgt for å få til eit slikt møte.

 

Eit slikt møte skal ein eigentleg helst ha uansett i overgangen mellom prøvetid og fast tilsettning.

 

 

Uansett så vil eit slikt møte være nyttig av fleire grunnar. For det fyrste vil arbeidsgiver kunne gi deg tilbakemeldinger om kva du må endre for å få fast stilling, og for det andre så får fortalt kva du synest er fustrerande i stillinga.

På eit slikt møte kan dere også bli enige om korleis dere skal gjere det med tanke på det framtidige arbeidsforholdet. Om det ikkje er noke problem med måten jobben blir utført på men at du helst vil slutte og arbeidsgiver helst vil finne ein anna arbeidstakar så burde det være uproblematisk å finne ei løysning som gjer dette enkelt for begge partar.

 

I utgangspunktet så er det slik at dersom du seier opp så vil du ikkje få utbetalt dagpengar før det har gått 8 veker. Dersom du blir oppsagt så får du dagpenger frå fyrste dagen du står utan jobb.

Sidan du er i prøvetid og arbeidsgiver ikkje er fornøgd med deg så vil du risikere å stå utan jobb på 14 dagars(?) varsel sidan du er i prøvetid.

 

Ei fornuftig løysning må vell være å avtale at du jobber ut prøvetida og då avslutter arbeidsforholdet?

Då får du litt tid til å finne deg ein ny jobb, og arbeidsgiver får tid til å finne ein ny arbeidstakar.

Lenke til kommentar

Folk som har vært i en bedrift lenge misliker fort nyansatte som er "cocky" og tror de kan jobben bedre enn dem selv. Dette er noe du må tilpasse deg etter. Ta imot den opplæringen du får og ikke insister på at du kan alt med en gang. Det kan være at bedriften har masse rutiner du ikke vet noe som helst om, men som opplæringsansvarlig føler du ikke er interessert i å lære deg, og har dermed klaget til sin overordnede. Opplæringsansvarlige snakker ofte med nærmeste leder om den de opplærer, som en slags oppsummering.

 

Du må huske at i jobbsituasjon er det ikke om å gjøre å være "best", eller vise hvem som kan mest, men å bare få jobben gjort på best mulig måte. Du er ikke på skolen lengre.

Som jeg nevnte over så har jeg fått veldig lite opplæring, enda dette er en type jobb som krever mye opplæring. Det er imidlertid ganske lenge mellom hver gang denne bedriften får helt nyutdannede inn, så de har rett og slett ikke noe opplegg rundt opplæring og de legger det i veldig liten grad inn i planene sine. Bedriften har mange rutiner, men jeg har alltid fulgt rutinene og tilpasset meg til det som har blitt kommunisert.

 

Dette er også en bedrift med skyhøy turnover, så kanskje mye av årsaken til at både jeg vil slutte og de sier jeg ikke tilpasser meg, er fordi dette er en bedrift med dårlig og vanskelig arbeidsmiljø å tilpasse seg til?

 

Jeg har åpenbart valgt feil. Det jeg imidlertid lurer på er hvordan jeg kan komme best ut av dette nå?

Lenke til kommentar

Det mest fornuftige i ein slik situasjon er å be om ein samtale med sjefen. Gjerne som ein medarbeidersamtale. Det vil også være mulig å gå via verneombud eller tillitsvalgt for å få til eit slikt møte.

 

Eit slikt møte skal ein eigentleg helst ha uansett i overgangen mellom prøvetid og fast tilsettning.

 

 

Uansett så vil eit slikt møte være nyttig av fleire grunnar. For det fyrste vil arbeidsgiver kunne gi deg tilbakemeldinger om kva du må endre for å få fast stilling, og for det andre så får fortalt kva du synest er fustrerande i stillinga.

På eit slikt møte kan dere også bli enige om korleis dere skal gjere det med tanke på det framtidige arbeidsforholdet. Om det ikkje er noke problem med måten jobben blir utført på men at du helst vil slutte og arbeidsgiver helst vil finne ein anna arbeidstakar så burde det være uproblematisk å finne ei løysning som gjer dette enkelt for begge partar.

 

I utgangspunktet så er det slik at dersom du seier opp så vil du ikkje få utbetalt dagpengar før det har gått 8 veker. Dersom du blir oppsagt så får du dagpenger frå fyrste dagen du står utan jobb.

Sidan du er i prøvetid og arbeidsgiver ikkje er fornøgd med deg så vil du risikere å stå utan jobb på 14 dagars(?) varsel sidan du er i prøvetid.

 

Ei fornuftig løysning må vell være å avtale at du jobber ut prøvetida og då avslutter arbeidsforholdet?

Då får du litt tid til å finne deg ein ny jobb, og arbeidsgiver får tid til å finne ein ny arbeidstakar.

 

 

 

Samtale i overgangen fra prøvetid til fast arbeide ??

 

du er i fast jobb i prøvetiden og , bare med kortere oppsigelsestid , så sant det ikke er noe problemer burde det heller ikke være noe behov for noe møte med vurderingen for og bli ansatt , du er allerede ansatt fra dag en , når prøvetiden er over så har du 1 3 eller 6 måneders gjensidig oppsigelsestid , det er ikke så mye annet som forandrer seg .

 

 

 

 

 

i mine øyne er det best å ta problemer fortløpende og gjerne på lavest mulig nivå . man vil ikke være den den som springer til sjefen for og måtte rydde opp i ting man burde rydde opp i med den problemet er . som nevnt over er ikke lenger skolen men en arbeidsplass , man må event og se forbi personelige differanser og fokusere på jobben .

 

 

det høres og ut som det er en krevende bedrift som helst burde ansette erfarene personer kontra noen rett fra skolebenken , det virker som de rettogslett froventer mere kunskap ( og gjerne at du selv skal spørre etter hjelp når du har et problem )

 

 

 

siden det virker som de kommer til og si deg opp så vil jeg si dette er best for deg økonomisk da du får arbeisledighetstrygd fra dag 1 , og så burde du begynne og lete etter ny jobb med en gang , og si deg en erfaring rikere med hvordan det kan være rundt om i arbeidslivet .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...