Gå til innhold

Lukke putty-terminal, kjørende kommando stopper.


Anbefalte innlegg

Jeg kobler meg til en server med putty. Så kjører jeg gjerne kommandoer som tar lang tid, kopiering osv. Hvis jeg lukker putty eller slår av maskinen jeg remoter fra, så stopper kommandoen. Eksempelvis kopieringen slutter å kopiere. Er det noen generell måte å få kommandoer til å kjøre i bakgrunnen eller noe? Jeg vet noen av kommandoene, eks rsync har muligheter for å kjøre som daemon, men da er det litt ekstra arbeid. Og forskjellig fra kommando til kommando

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt an hva som er serveren. Er det en Linuxbox med bash slenger du bare på en & rett etter siste parameter i kommandoen. Ellers kan du jo sette deg inn i jobbkontrollen til det shellet du bruker. En annen opsjon dr å lære seg screen som gir deg virtuelle terminaler du kan kjøre og detatche deg fra og logge av mens de fremdeles kjører.

Lenke til kommentar

Nå har du jo egentlig kommet i mål med det du spurte om. Siden du syntes at screen virket intressant, nevner jeg også hvordan du enkelt kan komme i gang med screen:

hareide@zbox:~$ screen -AmS jobb
hareide@zbox:~$ top
Utfør tastekombinasjonen: Ctrl + A + D ("Detacher" screenen)
[detached from 5109.jobb]
For å komme inn i 'screen" sessjonen du netopp laget, her vil du se at 'top' kommandoen fortsatt kjører. 'top' bytter du selvfølgelig ut med hva du skulle ønske.
hareide@zbox:~$ screen -list
There is a screen on:
        5109.jobb       (12/10/2014 04:43:00 AM)        (Detached)
1 Socket in /var/run/screen/S-hareide.
hareide@zbox:~$ screen -r 5109.jobb

Hvis screenen ikke er "detatchet" på korrekt måte, kan du tvinge deg inn i den ved å bytte ut '-r' med '-x' (skjer om du for eks bare lukker putty vinduet mens du er inne i en screen):

hareide@zbox:~$ screen -r 5109.jobb
There is a screen on:
        5109.jobb       (12/10/2014 04:42:59 AM)        (Attached)
There is no screen to be resumed.
hareide@zbox:~$ screen -x 5109.jobb

Noen ganger dukker det opp screener som er døde, disse kan du enkelt fjerne fra lista:

hareide@zbox:~$ screen -list
There are screens on:
        5303.jobb       (12/10/2014 04:50:38 AM)        (Attached)
        5109.jobb       (11/26/2014 02:31:09 PM)        (Dead ???)
Remove dead screens with 'screen -wipe'.
There is no screen to be resumed.
hareide@zbox:~$ screen -wipe
There are screens on:
        5303.jobb       (12/10/2014 04:50:38 AM)        (Attached)
        5109.jobb       (11/26/2014 02:31:09 PM)        (Removed)
1 socket wiped out.
1 Socket in /var/run/screen/S-hareide.

Screen kan brukes til så mye, du kan ha flere vindu inne i samme screen, eller dele opp skjermen i flere adskilte screener. Eller for å dele en screen mellom flere brukere (sistnevnt medfører da en viss sikkerhetsrisiko).

Endret av Hareide
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...