Gå til innhold

Spill-PC - budsjett 12k - bygge selv vs. Komplett-PC


Anbefalte innlegg

Hei!

Nå er tiden her for at jeg endelig skal kjøpe meg en stasjonær igjen, den vil primært bli brukt til FPS-spill og FM, ellers bare standard medieavspilling.

 

Budsjettet mitt er helst 12k, men kan strekke meg til 13k-14 om det skulle være gode grunner til det. Vil gjerne ha skjerm inkl. i dette budsjettet, har en 22" Benq som er 4-5 år gammel som jeg har sett for meg blir sekundærskjermen min. Tastatur, mus og headset kommer utenom.

 

Lest litt på forumet her, men langt fra klok nok til at jeg legger inn bestillingen ikveld. Var i utgangspunktet bestemt på at jeg skulle velge en Komplett Gamer Premium med noe mindre justeringer, men nå lurer jeg på om jeg må sette med ned å sette den sammen selv? Problemet er bare at nå er jeg blitt så noob på PC at jeg er skeptisk til om jeg klarer å huske og kjøpe alle de nødvendige komponentene en gang. (Bygde en PC tilbake i 2004 da jeg gamet CS for harde livet, men alt er glemt fra den gang). Hva anbefaler dere?

 

Har noen punkter jeg gjerne tar i mot innspill fra dere på:

 

AMD vs. Intel (herunder i5 4690k vs. i7 4690k)

Hvis Komplett-PC, burde jeg oppgradere strømforsyningen?

Vannkjøling uaktuelt med mitt budsjett?

8GB eller 16GB DDR3? (Kjører stooore databaser på FM)

Skjermkort, noe annet enn GTX970 aktuelt?

Hovedkort, null peil. Hva ska jeg se etter?

Skjerm - 24"

 

Har lagt merke til at det i noen tråder har vært kommentert at dette er et ugunstig tidspunkt å handle på, men nå er jeg i full jobb + samboer og hus, så PC til juleferien er tanken. Tror likevel at jeg er såpass fornuftig at om det finnes veldig gode grunner til å vente så kan jeg finne på det.

 

Takker for evt. innspill og råd!

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan anbefale denne listen:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=94576&view=m

 

Sleng på Windows 8.1 OEM Norsk. Du kan trygt gå for GTX 970 fra MSI, Asus også.. plenty av gode alternativer. Kjekt å kjøpe mest mulig fra ett sted, har selv gode erfaringer fra dustinhome.no mtp priser og service.

 

Les her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

 

Skjerm: Mht at du spiller en del FPS, så ville jeg gått for en 144hz 24/27" feks BenQ og Asus har gode alternativer nede i 2000 kr klassen.

 

Og ja, du får uten tvil mest HW av å bygge selv, ikke minst er det gøy. Justin Bieber sitt julealbum og en god rusbrus + pc-bygging er kos.

Endret av fflex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo alternativt også be Komplett bygge pc`n du bestiller basert på enkelt deler. Det koster litt ekstra, husker ikke i farten hvor mye. Da kommer maskinen fiks ferdig bygd og testet. Kjøper du OS i tillegg så tror jeg de installerer det også for deg. OS får du i billigere OEM versjon dersom du kjøper hovedkort eller hardisk, dersom jeg ikke tar helt feil. Ulempen er at du blir nødt til å plukke deler fra komplett sitt sortiment, fordelen er at du da forholder deg til de og kun de dersom det skulle vise seg at det er noe tull med maskinen i etterkant.

Lenke til kommentar

Hei igjen! Takk for gode innspill! Likevel er jeg så lat og feig at jeg heller fortsatt mot Komplett-PC. Har satt sammen en konfig her nå som frister meg, men samtidig sprenger budsjettet mitt. Fint om dere kan se over og se om jeg har begått noen tabber, evt. om det finnes noen områder å spare inn på. Usikker på skjermen feks.

 

Fractal Design Define R5 Black
Corsair RM750, 750W PSU
Intel Core i5-4690K
MSI Z97 GAMING 3, Socket-1150
HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black
ZOTAC GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA
Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM
WD AV-GP 1TB
Samsung DVD Writer, SH-224DB
Logitech Desktop MK120 (Nordic)
BenQ 24" LED RL2455HM
MS COA Win 8.1 Nordic

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok satset på SSD fra Crucial og en 970 fra MSI. Sikker på at du ikke skal bygge? Jeg er 13 og har hittil bygget 4 PCer - to oppsett som ligner denne. Ganske så lett sak ;)

Vurder selvbygg en gang til.

 

Mvh Winnetou

Endelig en med samme interesse/alder har også bygd 4 pcer. En knørr liten mini itx til å ha bak på skjermen 2 gamere og 1 work/server station. Snart kjøper jeg min gamer også:D
Lenke til kommentar

Jeg var vel rundt 14 den gangen jeg bygde min hittil eneste PC, nå er jeg dobbelt så gammel og har litt andre prioriteringer :p

 

Crucial MX100 SSD 128GB 2,5" 7mm SATA 3.0 6GB/s, 9,5mm adapter, 550/150Mb/s read/write

Crucial M550 128GB 2.5” SSD 7mm SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/350MB/s read/write, with 9,5mm adapter

 

Hvem av disse to i så fall?

 

Så går jeg for:

MSI GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA

 

Men PSU'en jeg har valgt, er en av disse et bedre/fornuftigere alternativ?:

Corsair RM550, 550W PSU ATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modular, 2x 6+2-pin PCIe, 6x SATA, 4x Molex, 1x FD

Cooler Master G650M, 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 6x Molex, 1x FD

 

Overspenningsvern, er det noe å vurdere?

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde nok satset på SSD fra Crucial og en 970 fra MSI. Sikker på at du ikke skal bygge? Jeg er 13 og har hittil bygget 4 PCer - to oppsett som ligner denne. Ganske så lett sak ;)

Vurder selvbygg en gang til.

Mvh Winnetou

Endelig en med samme interesse/alder har også bygd 4 pcer. En knørr liten mini itx til å ha bak på skjermen 2 gamere og 1 work/server station. Snart kjøper jeg min gamer også:D
15 og har bygd 7-8 maskiner :)

 

Vi er ikke alene her på forumet :p

 

Ts, rm er kjent for å ikke være så god, høy failrate osv, Msi 970 (Gigabyte 970 ftw^^) kan trygt anbefale asrock og Asus, bygg selv, du vil ikke angre etterpå :)

 

Crucial mx ssd, overspenningvern trenger du ikke :)

 

Kan lage deg en komplett liste imorgen?:)

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Tjaa, jeg får vel avvente til i morgen da, ikke lukke døra for selvbygging heeeelt...

 

Ny konfig:

 

Fractal Design Define R5 Black
Cooler Master G650M, 650W PSU
Intel Core i7-4790K
MSI Z97 GAMING 5, Socket-1150
HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black
MSI GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA
Crucial M550 128GB 2.5” SSD 7mm
WD AV-GP 1TB
Samsung DVD Writer, SH-224DB
Logitech Desktop MK120 (Nordic)
Asus 24" LED VG248QE
MS COA Win 8.1 Nordic

 

Bare en tusenlapp over forrige konfig, og det er fra skjermen..

Lenke til kommentar

Kan anbefale denne listen:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=94576&view=m

 

Sleng på Windows 8.1 OEM Norsk. Du kan trygt gå for GTX 970 fra MSI, Asus også.. plenty av gode alternativer. Kjekt å kjøpe mest mulig fra ett sted, har selv gode erfaringer fra dustinhome.no mtp priser og service.

 

Les her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

 

Skjerm: Mht at du spiller en del FPS, så ville jeg gått for en 144hz 24/27" feks BenQ og Asus har gode alternativer nede i 2000 kr klassen.

 

Og ja, du får uten tvil mest HW av å bygge selv, ikke minst er det gøy. Justin Bieber sitt julealbum og en god rusbrus + pc-bygging er kos.

 

Skulle jeg bygge selv, trenger jeg da noe annet enn hva du har lagt i lista her?! Noe mer kjøling? Vil jeg ha noe nytte av å legge på 8GB RAM til ?

Lenke til kommentar

Du sparer mye på selvbygg ;)

Min første kostet 8k og hadde bedre deler enn den til 11k som en god venn av meg kjøpte ferdig på Komplett. i7 gir knapt bedre ytelse enn i5 i de fleste spill - absolutt ikke verdt den ekstra kostnaden.

Jeg hadde slengt på 8bg RAM fordi de ofte ikke koster noe særlig mer og ettersom jeg elsker å spille på emulators :D

Edit: Surrehue her :p

 

Mvh Winnetou

Endret av Winnetou2012
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...