Gå til innhold

Hjelp til kontorbuild


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til valg av komponenter til pappas pc. Han spiller ikke, og er stort sett opptatt av at det går raskt og oppløsning. Mer opptatt av at den varer lenge, enn å gå i sparebluss, så har ikke fått noe budsjett å forholde meg til men forsøker å ikke overstige 8000,-.

 

Han så min lille Node304 og ville ha en sånn selv, mini-itx altså.

 

Foreløpig build:

https://prisguiden.no/liste/151176

 

Som dere ser er det ingen GPU i lista, da jeg ikke aner hva man bør gå får når det ikke er til gaming. Men må ha plass i node'en, så SLI er uaktuelt, men egen vifte på skjerkortet er ønskelig.

 

Om dere har forslag alternative andre komponenter, eller om dere tror jeg bør skifte stock-vifta til CPU'en si ifra. Til info fikk jeg plass til en big-ass Noctura i min.

 

Utenfor annet budsjett men han vil muligens trenge 2 skjermer etterhvert også, så hvis noen har noe ok å anbefale, si ifra.

 

Edit: oppdatert listen med forslag til GPU

 

Takk for alle svar. Mvh Harald

Endret av aralll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På skjermer, kan jeg veldig varmt anbefale disse . Kanskje noe sketchy når det er fra ebay men jeg har 2 slike, samt andre bekjente har også handlet samme modell. Ingen problemer, pixel perfect god oppløsning god pris, ekstremt kjekt panel. Ifølge produsent er det samme type panel som apple bruker i sine skjermer.

 

Pris ca 2600, fleste har fri DHL sipping + mva.

 

Eneste negative er at det ikke er bygget inn noe kontroller, så den støtter bare DVI-D (digital), ikke DVI-A, eller VGA. De er også litt tykke, men ikke overdrevent. Smeller du på med en festearm for dual-screen oppsett har du et veldig godt oppsett til en grei penge.

 

"I've been hearing about 27" 2560 x 1440 monitors from Korea. These monitors have the same manufacturer brand LG as for Apple and Dell monitors. The well known Apple Cinema Display andDell U2711." mer info her.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Som dere ser er det ingen GPU i lista, da jeg ikke aner hva man bør gå får når det ikke er til gaming.

Hvis du ikke skal bruke noen programmer som kan nyttigjøre et Geforce eller Radeon skjermkort. Trenger du bare det som er integrert i prosessoren.

 

Endret:

Men hvis du skal ha 2 skjermer med høyere oppløsning en 1920x1080 må du enten kjøpe deg et dyrere hovedkort med mer en en DVI eller en displayport. eller kjøpe et billig skjermkort.

Endret av k-orm
Lenke til kommentar

@iNzzain: Ser sweet ut den, men tror det er litt overkill altså :p

 

@k-orm: Han hopper innom Photoshop i ny og ne, men er stort sett det. Greia er at jeg vet ikke hva han gjør om 2-3 år, og pcen skal forhåpentligvis leve til da. Har du forslag til en decent GPU?

 

Hvordan ser builden ut ellers?

Lenke til kommentar

 

Som dere ser er det ingen GPU i lista, da jeg ikke aner hva man bør gå får når det ikke er til gaming.

Hvis du ikke skal bruke noen programmer som kan nyttigjøre et Geforce eller Radeon skjermkort. Trenger du bare det som er integrert i prosessoren.

 

Endret:

Men hvis du skal ha 2 skjermer med høyere oppløsning en 1920x1080 må du enten kjøpe deg et dyrere hovedkort med mer en en DVI eller en displayport. eller kjøpe et billig skjermkort.

 

 

Er denne å foretrekke? https://prisguiden.no/produkt/amd-radeon-r9-270-196865

Lenke til kommentar

Altså helt ærlig.

 

i5-4690k for en hjemme-kontor-pc til din far er totalt unødvending. Med mindre faren din tenker å spille litt bf4 mellom fakturabetalingene så virker det som sløsing i min mening. Han trenger intet skjermkort med en god CPU, spesielt ikke til photoshop og lignende små-editing programmer.

 

Strømforsyningen er også altfor høy i din liste og ren sløs i min mening.

 

Personlig liker jeg å investere i andre ting i et mini-itx kabinett som f.eks lavprofil ram gode hdds.

 

Dette må bli min anbefaling selv om det er langt unna budsjettet ditt, men helt ærlig så duger denne builden mer enn nok sikkert i flere år framover. Det gir også rom for kjøp av et GPU hvis ønskelig senere.

 

 

http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/38086

 

 

Lykke til

Endret av tommynecro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@iNzzain: Ser sweet ut den, men tror det er litt overkill altså :p

 

Det kan jeg skjønne, tenkte bare på at du nevnte høy oppløsning var noe du så etter. Om du sorterer "høyoppløselige" skjermer over 1080p ser du at den billigste er ca 2900 kr, som gjør Crossoveren til et bedre valg etter min mening :) Dog tok jeg høyoppløselig som skjermer over 1080p, om du mente det samme vet jeg ikke ;)

Lenke til kommentar

Hvis maskina klarer å leve om 2-3år uten å bytte noen ting, ytelses messig, så er det ikke vits å kjøpe ett skjermkort nå som er søppel om 1 år+.

Hvis nå CPUen fortsatt er duganes om 2-3år, så heller kjøp ett skjermkort om 2-3år om det behøves.

Ikke noe vits i å sløse bort mange kroner på ett skjermkort som aldri blir brukt.

 

Blås i skjermkort å heller legg pengene i en mer kvalitets strømforsyning og gjerne en CPU kjøler som passer inn i knøtte kabinettet.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...