Gå til innhold

Oppgi referanser i CV'en?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal sende inn en jobbsøknad og vurderer om jeg skal oppgi referransene eller skrive at referanser gis ved forespørsel.

 

Hva pleier dere å gjøre?

 

Står at det er vanlig å skrive gis ved forespørsel på diverse sider, men jeg føler kanskje det er litt "overlegent"? Hvorfor skal han velge meg når jeg ikke gidder å skrive det på en måte?

 

Prøver bare å sette meg inn i hvordan jeg ville reagert når jeg leste søknader, og tror om jeg hadde fått xx antall søknader at jeg kanskje ville sett på det som negativt at dette ikke ble oppgitt vs de som gjorde det.

 

Er det positivt at dette oppgis, eller spiller det ingen rolle?

 

Hva tror dere? :)

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg har kun jobbet i samme jobben i 6 år.

 

Blir da det dumt at jeg ikke tar med attest på dette på intervjuet? Jobber jo i samme jobben pr dags data og føler det blir dumt å spørre om attest før jeg eventuelt slutter...

 

Holder det ikke da at jeg gir de referranser til mine sjefer?

 

Burde jeg forresten ta med flere sjefer i samme selskap som referanser, eller holder det med en? Har jobbet i forskjellige stillinger i firmaet.

Lenke til kommentar

Om jeg ikke hadde tidligere referanser tilgjengelig ville jeg ikke oppgitt referanser på CV, men skrevet "oppgies på forespørsel". Det fremgår jo av CV at du har jobbet samme sted i 6 år, og man melder ikke alltid fra til egen sjef at man er i markedet og søker nye utfordringer.

 

Attest har så vidt jeg har forstått, ingen verdi. Potensielle arbeidsgivere bruker referanser - ingen arbeidssøker i verden vil gi fra seg en attest med dårlige skussmål, derfor skrives slike attester utelukkende i nøytrale eller positive ordelag.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg har referansene mine tilgjengelig, men usikker på om jeg skulle nevne de på søknaden.

 

To av de jobber nå i andre selskaper med svært relevante stillinger i forhold til jobben jeg søker, så tenkte derfor det kanskje så positivt ut om jeg nevner tre gode referanser på søknaden vs skrive at referanse oppgis ved forespørsel.

 

Ettersom alle tre er fra samme jobb( to av de jobber nå i andre selskaper) burde jeg da kun oppgi han som jobber sammen med meg nå?

 

Han ene er sikker referanse, de to andre har jeg ikke snakket så mye med på ett par år men vet de ville sagt positive ting.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Skrev at jeg oppgir cv om ved etterspørsel og har samtidig ordnet referanser slik at de kan ringe dem om det trengs.

 

De svarte før jeg søkte at aktuelle kandidater blir kalt inn fortløpende. Jeg sendte inn søknad på mandag kveld og har enda ikke hørt noe...

 

Mao var jeg ikke aktuell eller hva tror dere?

Kan det være lurt å ringe de?

 

Tipper det er mange som gjør det og smisker seg til et intervju.

 

Stillingen har frist 21.12.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...