Gå til innhold

Tilbakemeldinger til Finn Jarles anmeldelser (Splittet fra et annet kommentarfelt)


Anbefalte innlegg

Moderatormelding

Diskusjon ang. Finn Jarle sine anmeldelser er flyttet over i ny tråd

 

--Dysfunctional

 

 

Beklager Finn Jarle, men etter de skandaløse iPhone 6, 6 Plus og iPad Retina 2-anmeldelsene dine, der du etter massiv kritikk og avkledning på kommentarfeltene valgte å ikke revurdere en eneste setning i anmeldelsen din, har du mistet all legitimitet som journalist og anmelder. Især i saker som omhandler Apple-produkter.

Endret av Dysfunctional
Splittet ut innlegg fra et annet kommentarfelt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La Menthe: Grunnen til at kommentartråder under iPhone- og iPad-tester ofte ikke blir besvart, er at de gjerne blir 400 kommentarer lange, med vilt sprikende meninger, påstander og subjektive oppfatninger. Det samme gjelder for enkelte andre toppmodeller også. Ren korrektur av faktafeil mottas svært gjerne på e-post ([email protected]) eller som direktemelding i forumet. Skal man føye seg etter alle påstander om absolutt alt i en slik tråd står man igjen med en test som sier lite annet enn "Forumbrukerne våre blir ikke enige med hverandre" - disse trådene drar veldig sjelden unisont i samme retning. Det skal også ekstremt mye tid til å holde oversikt over kommentarfeltene for de aller mest populære produktene, når man heller skulle dekket noe nytt. Enten det er en Google-lansering, eller noe nytt i Windows Phone-leiren.

 

Om det skulle være interessant bruker jeg personlig alle plattformer på mobil, og OS X -og- Windows på PC. Linux har vært god underholdning innimellom, men jeg har en tendens til å tilpasse det til det ugjenkjennelige, og til slutt ubrukelige, så til daglig holder jeg meg unna, siden jeg ikke kan nok om det.

 

Rene personkarakteristikker svarer jeg vanligvis ikke på.

 

Fyr gjerne en e-post om det er noe som er feil. Hvis det handler om sluttresultatet oppfordrer jeg deg til å ta en titt på andre tester rundtom på nettet.

 

http://www.theverge.com/2014/9/16/6154975/iphone-6-review

http://www.engadget.com/products/apple/iphone/6/

http://www.pocket-lint.com/review/130969-apple-iphone-6-review

http://www.anandtech.com/show/8554/the-iphone-6-review/14

 

De lander som regel på mellom 4/5 og 5/5 i sluttresultat. Jeg gjør forøvrig et poeng av å nettopp ikke lese slike tester før jeg skriver testene, men leser gjennom en del før publisering, for å være sikker på at jeg ikke har bommet fatalt på noe.

At du gir meg link til sider som The Verge og Engadget, tabloidversjoner om IT viden betraktet i IT-miljøet som pro-Apple, sier jo det meste. For å sette det i perspektiv: iPad mini 3, en ren nylansering av fjorårets iPad Mini Retina, som selv i sin tid ble totalslaktet av Displaymate for forferdelig dårlig skjerm (mens Displaymate fortsatt berømmer den for god skjerm), har likevel fått 8.5 av The Verge. Det er mer enn noen Android-tablet har fått i år (både Nexus 9 og Galaxy Tab S fikk for eks. bare 7.8).

 

Anandtechs anmeldelse viste jo tydelig at iPhone på ingen måter er en så god telefon som du fikk det til å virke. Det samme gjelder Pocket-Lint. De gir begge et ganske klart og veiledende bilde av et Apple som for lengst har sluttet å innovere, og som årlig lanserer nye iPhone med små nyvinninger og justeringer, for å holde tritt med telefonsegmentet det er i. At iPhone lanserer telefon som på nesten alle aspekter ligger bak flaggskipmodellene til konkurrentene.

Det er ikke vits å sende deg mail, da du har bevist at du ikke bryr deg om dem, så jeg tar det her:

 

iPhone 6 plus - anmeldelsen din

Det er klart det er vanskelig å ta deg seriøst, når du selv ikke klarer å ignorere mange

mangler med for eks. iPhone, som

 

-- Kan bare synkroniseres via iTunes

-- Ikke minnekortstøtte

-- Proprietær kabel

-- Byggekvalitet

Det er fire ting. Og så er det andre negative trekk, som du selv er godt klar over, men velger å ikke nevne:

-- Usedvanlig høy pris i forhold til andre konkurrenter.

-- Dårlig frontkamera

-- Mangler på trådløs lading

 

Og likevel ender du opp med å gi telefonen 9/10. Andre trekk er også formatstøtte, som du ikke nevner. Som er rart, da du i din Samsung Galaxy S5-anmeldelse trakk denne telefonen for manglende formatstøtte (selv om formatstøtten er enda verre på iPhone). Du trekker heller aldri telefonen for å ha lav oppløsning i forhold til sin størrelse. Spesielt prisen, som grensen mot det latterlige og burde hatt en innvirkning, burde hatt en klar innvirkning. Men i stedet nevnes ikke dette engang i din trekk av telefonen. Hvis noen Android-produsent hadde lansert en 5.5" telefon i 1080P for 7500,- (med valg om 128GB for 8500,-), hadde det blitt et helt rabalder om det. Apple gjør det samme, og du hever ikke engang et øye.

Endret av La Menthe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

La oss ta det som er aller enklest å se på først. Det er absolutt en heftig prislapp. Men, det blir ikke rabalder når en Android-produsent lanserer dyre telefoner. Galaxy Note 4 hadde veiledende pris ved lansering på 6800 kroner, uten at vi stusset særlig på det. La meg dessuten legge til at selv om utnyttelse av maskinvaren er forskjellig fra OS til OS, skårer også iPhone-modellene svært høyt i ytelsestester. Det er naturligvis ikke hele sannheten, men også brukeropplevelsen er på stell.

Du nevner at du stoler mer på Pocket-Lint enn på de andre. Dette sier de mot slutten av testen som gir karakteren 5/5:
"In the iPhone 6, Apple has managed to make a phone that doesn't necessarily bring anything new to the smartphone arena - Apple Pay aside - but at the same time makes everything work so effortlessly. All the features you will find on the iPhone 6 can be found elsewhere in the Android or Windows Phone world, but not always in such a fluid and easy-to-use way.

With iOS 8 and the new screen size, Apple has pretty much removed all excuses not to upgrade from older devices, as well as making the iPhone 6 a phone that's difficult to ignore for those on other platforms."

Jeg tolker det slik at de har lagt voldsomt stor vekt på opplevd ytelse. Det blir, unnskyld uttrykket, litt epler og pærer å sammenlikne iOS-produkter og Android-produkter. Det samme blir det om vi trekker inn Windows Phone, Ubuntu for Phones, eller BlackBerry 10, for den saks skyld. Hver av plattformene har sine styrker og svakheter, og naturligvis vil iOS være svakere på noe som Android er sterkere på, men slike forskjeller går begge veier. Ser vi på multitasking alene er for eksempel BlackBerry 10 et helt fantastisk OS, men ikke noe OS er én enkelt egenskap. Både systemene og telefonene er en helhet, og det er den vi forsøker å bedømme.

Vi har sagt det veldig mange ganger før, men pluss- og minuslistene våre er ikke regnestykker. De kan ikke legges sammen og gi fasit. Selv sluttkarakteren gir på langt nær hele bildet. Men, den skal gi en indikasjon. Hele bildet forsøker vi å belyse i teksten, men det hender seg selvsagt ting blir glemt fra tid til annen. Leser du mange nok tester gjennom et år, vil du se at de fleste av dem varierer i hva de har fokusert på, at på langt nær alle inkluderer absolutt alt. Phonearena.com og Anandtech er muligens unntakene, men så lange tester er det ikke fryktelig mange som skriver. Det krever voldsomme mengder tid, og det blir ikke alltid lest så godt. Selv våre fire sider lange mobiltester blir for lange for mange. (En av årsakene til at vi har eksperimentert litt med ulike lengder og formater i den senere tid, før en ny mal skal snekres sammen om ikke så lenge.)

Siden du er mest opptatt av iPhone 6 Plus, og jeg lenket til iPhone 6-tester, kan jeg lenke til noen av Plus-en også:
9/10 fra Phonearena.com
http://www.phonearena.com/reviews/Apple-iPhone-6-Plus-Review_id3797/page/4

Gsmarena peker på størrelsen som den viktigste årsake til å gå for iPhone 6 Plus, men lener seg på på at iPhone 6 vil være god nok for mange, i tillegg til å være billigere - "The hardware execution is great - every bit feels of the same premium quality as the corresponding component in the iPhone 6."
http://www.gsmarena.com/apple_iphone_6_plus-review-1142p12.php

Vi kan ta med Pocket-Lint igjen, som gir 4,5/5. Legg merke til at heller ikke deres lister viser absolutt alt som kan nevnes.
http://www.pocket-lint.com/review/130971-apple-iphone-6-plus-review

Det du ber meg om å endre er en vurdering som nødvendigvis vil ha et snev av subjektivitet ved seg. For hver endring jeg gjorde fordi du mener f.eks. trådløs lading er så viktig at det er et betydelig trekk - vil jeg få spørsmål fra brukere som *ikke* mener det er noe å trekke for. Vi registrerte at den ikke hadde det, men så er det også fortsatt ikke mange telefoner som har det.

Det sagt, vi er ikke blinde for Apple-feil. For firern trakk vi av et øye på terningen fordi nærsensoren for mange ikke fungerte godt nok. Tastaturet ble aktivert under samtaler, og telefonen begynte å leve sitt eget liv mens man holdt den til øret. Heller ikke antenneplasseringen var optimal, selv om vi merket mindre til det under vår periode med telefonen. Dersom for eksempel "bendgate" hadde vist seg å være et reelt og stort problem, ville vi heller ikke hatt problemer med å gå tilbake og trekke for akkurat dette.

Men, som sagt. Dersom du finner rene faktafeil i testene mine, og våre, setter vi kjempestor pris på å få en beskjed om dette. Det blir absolutt ikke ignorert. Men akkurat om disse modellene er meningene så delte at vi veldig vanskelig kan ta hensyn til alle som mener noe annet burde vært trukket frem.

Dette ble litt kjempelangt. Beklager det :)

 

(Edith)

 

Og ja, ikke bare langt, men off topic også :) Flytt gjerne.

Endret av fjarle
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Nå ble også Note 4 lansert for 6200,-. Dessuten tilbød den betydelig flere nyvinninger og innovasjoner i hardware-markedet i forhold til iPhone. Med det refererer jeg hovedsakelig til skjerm -- en vesentlig del av telefonen. Der iPhone 4 var helt overlegen i dette i sin lansering, har iPhone-versjoner i ettertid haltet etter konkurrentene -- ikke bare litt, men en god del og.
Og som du ser, har jeg holdt meg unna diskusjon av selve plattformene de ulike telefonene er på, da dette er meget subjektivt, og er noe man ikke kan gi et objektiv (om vi kan si det slik) vurdering av. Jeg foretrekker det ene, mens du foretrekker det andre. Her er det derfor veldig viktig å fokusere på en telefons karakteristiske funksjoner, som gjerne bør anses som grunnleggende, da et fokus på hvilken plattform en finner mest behagelig ikke er mer berettiget til å vurdere poengsum, enn for eks. det du får gjennom objektive ytelser/studier. Og da tenker jeg på ting som ytre design, hvor godt CPU+GPU yter, hvor bra skjermen er, hvor høy oppløsning (ppi) har telefonen, hvor godt batteri har den, osv. Dette skal ikke være vanskelig: en smarttelefon er tross alt et teknologisk produkt, ikke en sang eller en film. Forståelsen for hva som er bra og hva som er dårlig skal, så lenge det lar seg gjøre (noe det også gjør), kunne bestemmes.
Og her scorer iPhone dårlig på flere. Ja, det gjør det bra i ytelsetester i forhold til konkurrentene. Men den har ingen objektive karakteristikker som tilsier at den er bedre enn sine konkurrenter. Tvert imot: i flere respekter er det en middelmådig telefon vi snakker om: oppløsning, proprietære kabler, ingen minnekortstøtte og andre mangler som har blitt stadig vanligere å finne i konkurrentenes telefoner (vanntetthet, NFC-lading, "tap-to-unlock", tilgang til fildokumenter når du kobler til PC), og lignende. iPhone har ingen eksklusive funksjoner (som fingeravtrykkscanner) som veier opp for dette seriøst og ender opp med å være en ganske solid telefon, intet mer.
Og dette er helt greit. Nexus-enhetene (før nå) til Google er på mange måter en perfekt sammenligning: de har blitt lansert med spesifikasjoner som allerede var å finne i de fleste konkurrenter, men tilbød likevel gode prestasjoner i ytelsetester og ellers raske enheter. Men det rettferdiggjorde likevel aldri høye priser på telefonene: de ble lansert til svært billige priser. Priser basert på telefonens objektive egenskaper.
Med iPhone forventer jeg ikke engang dette. iPhone lanserer faktisk til høyere pris enn flaggskiptelefonene til sine konkurrenter. Så hvis vi til og med lar oss rive med det utrolig tynne/tendensiøse argumentet om at “den fullstendige opplevelsen som en helhet skal veie opp”, dvs. veie opp for dårligere skjerm og manglende funksjoner, så koster en iPhone ikke engang like mye, men mer. Mye mer. Og dette blir da ikke bare grunnlag for å trekke; det tar bort grunnlaget for å ikke trekke. iPhone er overpriset, uansett hvordan du vrir og vender på det. OG det er rett og slett en skam at en telefon som iPhone kommer unna med en slik pris uten hard medfart. Jeg har sett dere på amobil kritisere Galaxy Tab S i deres anmeldelser for å ha for høy prislapp med en lanseringspris på 4400,- (samme som iPad Air 2). Og det var når den var det første AMOLED-nettbrettet, som også hadde en helt vanvittig oppløsning, og danket ut alle konkurrenter på dette området, samtidig som den tilbød ytelse opp mot alle andre konkurrenter. Den hadde altså noen klare karakteristikker som rettferdiggjorde en høy pris (prisen var, som sagt, ikke høy i forhold til iPad Air, som aldri fikk trekk for dette). Men kritikk av iPhone, som har 1200-1600,- høyere prislapp enn sine konkurrenter -- konkurrenter som i en objektiv helhet oftere enn sjeldent er bedre, ikke dårligere, enn iPhone -- er ikke å finne. Og det er veldig, veldig vanskelig å forstå.
For å repetere meg selv: det er rett og slett en skam at en telefon som iPhone kommer unna med en slik pris uten hard medfart. Vi snakker ikke om noen hundrelapper, men over en tusenlapp dyrere enn sine konkurrenter.
Tar mer enn gjerne diskusjonen videre på mail, hvis du er åpen for dette.
Endret av La Menthe
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som jeg sa er vi kjempeglade for å få tilbakemeldinger på rene faktafeil, og du må gjerne slenge meg en e-post om du ser noe som faktisk ikke stemmer i en test. Jeg forsøkte å tydeliggjøre hvorfor vi har vurdert slik vi har, og å vise til at andre har gjort de samme vurderingene som oss, uavhengig av oss (og oss av dem). Det er også elementer av testene som vanskelig kan være 100% objektive, så som helhetsinntrykket. Det er liten tvil om at det også fins de som mener at 9/10 (som vi ga begge modellene) er for lavt. Innad i redaksjonen leser vi korrektur på hverandre, og en karakter går gjennom flere hoder før den publiseres. Dersom jeg skal gjøre noe ytterligere med testen vil andre igjen oppfatte det som like feil. Selve vurderingen blir derfor ikke endret, med mindre faktafeil, eller nye opplysninger som påvirker helhetsbildet dukker opp. Jeg har lest alt du har skrevet her, og skjønner at du er uenig i sluttvurderingen og deler av presentasjonen. Men jeg ser ingen nye momenter, eller konkrete feil i testen, kun en annen vektlegging av enkelte deler av testen. I kveld passet det greit å gjøre rede for dette, siden jeg hadde god tid, men noen langvarig diskusjon rekker jeg ikke. Det sagt oppfordrer jeg igjen til å gi oss en lyd dersom noe konkret er feil. Det gjør oss bare bedre, og å reflektere litt over det vi har diskutert nå er heller ikke unyttig en gang i blant :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi utelater ikke pris fra vurderingen selv om vi ikke alltid nevner det. At det ble nevnt i Tab S-testen betyr ikke at det ble trukket vesentlig for det. Den bor tross alt helt øverst på testoversikten vår, og har iPad Air 2 bak seg. For iPhone 6 Plus' del er det en prisforskjell på 1300 kroner mellom 64 GB-modellen og Galaxy Note 4 - de to er kanskje mest naturlig å sammenlikne. Samtidig er vi i en prisklasse der prisforskjeller som i lavere klasser ville vært store, likevel blir relativt små. Hvis valget står mellom en Note 4 og en 6 Plus spørs det om det er prislappen som avgjør for de fleste. Det sagt er en test veldig mye mer enn et spesifikasjonsark og ytelsestester. Vi må for eksempel ta stilling til Apples sømløse, men kostbare, økosystem opp mot de mange, av og til kompliserte og ofte ikke kompatible delene av Android-økosystemet. iPhone 6 Plus har helt klart sine ulemper, men det er også en grunn til at vi har gitt den 9/10 mot Galaxy Note 4s 10/10.

 

Med det sagt rapporterer jeg meg selv, så kan gjerne avsporingen vår få seg sitt eget hjem :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ang pris. En ting, f.eks en telefon er vel verdt det folk er villig til å gi for den. Viss det medfører at Apple kan ta en tusenlapp mer for toppmodellene sin enn Samsung, så syns ikke jeg det er noe man skal trekke i karakteren noe særlig. Jeg hadde ikke valgt Apple uansett hva den hadde kostet, for jeg foretrekker et annet merke uansett. Blir toppmodellen jeg har lyst på for dyr, så velger jeg ikke et helt annet økosystem av den grunn, jeg velger heller en billigere modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...