Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Altibox - Wifi-signal hopper ut og inn.


Anbefalte innlegg

Prøver å hjelpe foreldrene mine med nettverket deres. De siste dagene har det trådløse signalet vært veldig ustabilt. Hastigheten er helt fin mens det fungerer, men så hopper det stadig helt ut og man mister internettilgangen.

 

De har Altibox, og har akkurat kjøpt en ny ruter (ASUS RT-AC66U) som jeg har satt opp (laget da denne tråden). Kan det være noe med oppsettet som ikke fungerer optimalt?

 

Her er et screenshot fra InSSIDer.

Jeg har ikke så mye peiling selv på hva resultatet viser, men leste at signalet skal være minst -60 og at alt over -70 er bra? Jeg har fulgt med litt på signalet over en liten periode nå, og det har gått litt opp og ned fra omtrent -70 til -83 ihvertfall.

 

Ser at det ligger to kanaler her, 11+7, har det noe å si?

 

 

Ringte den lokale Altibox-leverandøren, og fikk beskjed om å sende dem et TPTEST 5-resultat mens jeg var koblet til Altibox-ruteren med kabel.

Endret av Edderkopp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det trådløse nettverket er ustabilt er trolig pga det er en av naboene dine som bruker nesten samme frekvenser (kanaler).
Prøv å skift kanalene. Du kan sikkert velge mellom 1 og 12 på både 2.4Ghz og 5Ghz (ruteren har sikkert to nettverk).
Er det like ustabilt på begge de trådløse nettene? Du skal få opp 2 nettverk når du søker på enheten din (om enheten din støtter 5 Ghz).

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

At det trådløse nettverket er ustabilt er trolig pga det er en av naboene dine som bruker nesten samme frekvenser (kanaler).

Prøv å skift kanalene. Du kan sikkert velge mellom 1 og 12 på både 2.4Ghz og 5Ghz (ruteren har sikkert to nettverk).

Er det like ustabilt på begge de trådløse nettene? Du skal få opp 2 nettverk når du søker på enheten din (om enheten din støtter 5 Ghz).

 

 

Prøvde kanal 1 og 12. Her er resultatet.

Altså ingen superforbedring der.

 

Men jeg vet ikke helt hvordan jeg bytter fra 3.4 til 5Ghz? Hva er forskjellen? Er det som regel bedre å bruke 5Ghz?

 

Edit: Fant ut hvordan jeg bytter til 5Ghz, så kan prøve å se om signalet blir bedre der.

 

Edit2: Ingenting skjedde når jeg byttet til 5Ghz?

InSSIDer viser fortsatt at jeg er på kanal 12 med samme gamle styrken.

Endret av Edderkopp
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker du hjemmesentralen til Altibox? Du kan like godt kaste den og koble ASUS ruteren rett i fiberboksen fra Altibox, og så setter du opp VLAN på internett og kopierer MAC adresse. Slik har jeg det og funker perfekt. Man slipper alt tull med Altibox ihvertfall.

 

Jeg har fundert på om jeg kan droppe hjemmesentralen ja, og hadde intensjon om å gjøre dette da det ble kjøpt ny ruter, men fikk inntrykk av at det var avansert. Men hvordan gjør jeg eventuelt det da? Har du mulighet til å forklare litt mer detaljert steg for steg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke hjemme akkurat nå, men legger ut her hvordan det gjøres litt mer detaljert.

 

Kort fortalt er det denne: http://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

 

Ta bort hjemmesentralen. Ta kabelen fra fiberboksen og rett inn i WAN på ASUS routeren. Så går du på innstillinger på ASUS, usikker på hvor de er akkurat nå, men du må ihvertfall et sted der det står "MAC clone" og der skriver du inn MAC adressen som står på hjemmesentralen et sted. Så går du på noe "IPTV" greier, der står det "Internet, Port 3, Port 4" og så tar du alle portene på VLAN 102 (med mindre du har TV, da kan du ta f.eks. port 4 VLAN 101 som er til TV). Det er egentlig alt, kort fortalt. Tok meg 5 minutter. Har routeren hengende midt i huset, en kabel til og en kabel tilbake. Kabelen tilbake går tilbake til fiberboksen der jeg har switch som deler opp til uttak i huset.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Er ikke hjemme akkurat nå, men legger ut her hvordan det gjøres litt mer detaljert.

 

Kort fortalt er det denne: http://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

 

Ta bort hjemmesentralen. Ta kabelen fra fiberboksen og rett inn i WAN på ASUS routeren. Så går du på innstillinger på ASUS, usikker på hvor de er akkurat nå, men du må ihvertfall et sted der det står "MAC clone" og der skriver du inn MAC adressen som står på hjemmesentralen et sted. Så går du på noe "IPTV" greier, der står det "Internet, Port 3, Port 4" og så tar du alle portene på VLAN 102 (med mindre du har TV, da kan du ta f.eks. port 4 VLAN 101 som er til TV). Det er egentlig alt, kort fortalt. Tok meg 5 minutter. Har routeren hengende midt i huset, en kabel til og en kabel tilbake. Kabelen tilbake går tilbake til fiberboksen der jeg har switch som deler opp til uttak i huset.

 

Ser jo forsåvidt enkelt og greit ut. Kanskje jeg kan prøve dette da.

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort det ihvertfall. Du slipper ihvertfall at nettet må gjennom Altibox sin boks... Vet ikke om det hjelper med Wifi signalet da, men verdt å prøve. Har du samme problem med kabel? Isåfall er det Altibox sin feil et sted, sikkert hjemmesentralen som fryser opp i ny og ne.

 

 

Nei, tror kabel skal fungere fint. Og så langt har ikke nettet hoppet ut etter jeg byttet kanal, men synes ikke at hastigheten er helt tilfredsstillende. Vil jo helst ha det så raskt som mulig.

Lenke til kommentar

Du vil jo naturligvis spare litt latency på å fjerne hjemmesentral vil jeg tro, siden du fjerner et hopp. Har også lest at hjemmesentralen fryser opp fort dersom det blir mye på nettet, noe du unngår med kun ASUS routeren fordi du fjerner det svake leddet. Det blir jo som om du har et rør med 10cm i diameter, altså fiberen, og så er det plutselig hjemmesentralen som er 8cm i diameter, og så blir det 10cm i diameter igjen med ASUS routeren. Den klarer jo ikke yte sitt fulle siden hjemmesentralen kun sender videre det den klarer med sine 8cm i diameter.

Lenke til kommentar

Dette er nå enkelt. Sett Altibox boksen i Brigde mode. Plugg inn ny router på Wan porten og sett i gang. Min fant nett med det samme og da var der bare og dele ut trådløse 2,4 og 5 G Ghz nett etter eget ønske. Fikk maks fart i hele huset trådløst 70/70 med Asus AC 87U.

 

Her er et godt tilbud på komplett https://www.komplett.no/asus-altibox-tilbud-nr1/803741

https://www.altibox.no/installasjon-asus-ruter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er nå enkelt. Sett Altibox boksen i Brigde mode. Plugg inn ny router på Wan porten og sett i gang. Min fant nett med det samme og da var der bare og dele ut trådløse 2,4 og 5 G Ghz nett etter eget ønske. Fikk maks fart i hele huset trådløst 70/70 med Asus AC 87U.

 

Her er et godt tilbud på komplett https://www.komplett.no/asus-altibox-tilbud-nr1/803741

https://www.altibox.no/installasjon-asus-ruter

 

 

Det er den ruteren som ble kjøpt ny nå. Og hjemmesentralen står i bridge-mode for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Selv om du bruker bridge mode går det jo forsatt gjennom et ekstra steg som ikke er nødvendig etter min mening.

 

Skjønner. Kjipt at det ikke ble noe merkbar endring i hastigheten når jeg byttet kanal. Og det vil kanskje ikke bli noe kjempeforbedring om jeg tar bort hjemmesentralen heller?

 

Hva annet kan det være som gjør at hastigheten ikke er bedre? Kan ihvertfall ringe til den lokale altibox-leverandøren igjen i dag og høre om de kan se noe forstyrrelser på det trådløse.

 

Her er resultatene jeg får på speedtest.net og fra Altibox sitt speedometer.

Lenke til kommentar

Er ikke hjemme akkurat nå, men legger ut her hvordan det gjøres litt mer detaljert.

 

Kort fortalt er det denne: http://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

 

Ta bort hjemmesentralen. Ta kabelen fra fiberboksen og rett inn i WAN på ASUS routeren. Så går du på innstillinger på ASUS, usikker på hvor de er akkurat nå, men du må ihvertfall et sted der det står "MAC clone" og der skriver du inn MAC adressen som står på hjemmesentralen et sted. Så går du på noe "IPTV" greier, der står det "Internet, Port 3, Port 4" og så tar du alle portene på VLAN 102 (med mindre du har TV, da kan du ta f.eks. port 4 VLAN 101 som er til TV). Det er egentlig alt, kort fortalt. Tok meg 5 minutter. Har routeren hengende midt i huset, en kabel til og en kabel tilbake. Kabelen tilbake går tilbake til fiberboksen der jeg har switch som deler opp til uttak i huset.

 

 

Finner ikke ut hvor IPTV ligger.

 

Fant kun en tab som het det inne på "LAN", men der er det ikke noe: "Internet, Port 3, Port 4" o.s.v. Regner med det ikke er den.

 

Mac-klone fant jeg inne på WAN-innstillingene. Er det riktig plass?

Lenke til kommentar

Hva slags hastighet har dere betalt for fra Altibox?

 

Jeg satte min altibox boks i brigde mode, tok strømmen i 30 sek og satte inn Asus og brukte kabel på wan porten. Asus fast selv ut av forbindelse til altibox uten at jeg gjorde noe. Jeg satte kun opp mitt eget trådløse nett. I brigde mode går alt "rett igjennom" og det er ikke noe poeng å ta vekk boksen. Min har fiber rett inn i egen kobling på altiboxen uansett så det får jeg ikke av. 3 i ping er bra, blir ikke lavere enn det noe sted tipper jeg.

Lenke til kommentar

Prøver å hjelpe foreldrene mine med nettverket deres. De siste dagene har det trådløse signalet vært veldig ustabilt. Hastigheten er helt fin mens det fungerer, men så hopper det stadig helt ut og man mister internettilgangen.

 

De har Altibox, og har akkurat kjøpt en ny ruter (ASUS RT-AC66U) som jeg har satt opp (laget da denne tråden). Kan det være noe med oppsettet som ikke fungerer optimalt?

 

Her er et screenshot fra InSSIDer.

Jeg har ikke så mye peiling selv på hva resultatet viser, men leste at signalet skal være minst -60 og at alt over -70 er bra? Jeg har fulgt med litt på signalet over en liten periode nå, og det har gått litt opp og ned fra omtrent -70 til -83 ihvertfall.

 

Ser at det ligger to kanaler her, 11+7, har det noe å si?

 

 

Ringte den lokale Altibox-leverandøren, og fikk beskjed om å sende dem et TPTEST 5-resultat mens jeg var koblet til Altibox-ruteren med kabel.

Ifølge inSSIDer er det vel relativt svakt signal. Er det langt fra ruter til PC? Eller tykke vegger? Prøvd å flytte litt på ruteren?

Ruteren har vel justering av senderstyrke, sjekk Trådløs -> Profesjonelt -> Justere sendeeffekt (nederst) og sett på fullt.

Sjekk om det finnes nyere firmware og eventuelt oppdater.

Lenke til kommentar

 

Prøver å hjelpe foreldrene mine med nettverket deres. De siste dagene har det trådløse signalet vært veldig ustabilt. Hastigheten er helt fin mens det fungerer, men så hopper det stadig helt ut og man mister internettilgangen.

 

De har Altibox, og har akkurat kjøpt en ny ruter (ASUS RT-AC66U) som jeg har satt opp (laget da denne tråden). Kan det være noe med oppsettet som ikke fungerer optimalt?

 

Her er et screenshot fra InSSIDer.

Jeg har ikke så mye peiling selv på hva resultatet viser, men leste at signalet skal være minst -60 og at alt over -70 er bra? Jeg har fulgt med litt på signalet over en liten periode nå, og det har gått litt opp og ned fra omtrent -70 til -83 ihvertfall.

 

Ser at det ligger to kanaler her, 11+7, har det noe å si?

 

 

Ringte den lokale Altibox-leverandøren, og fikk beskjed om å sende dem et TPTEST 5-resultat mens jeg var koblet til Altibox-ruteren med kabel.

Ifølge inSSIDer er det vel relativt svakt signal. Er det langt fra ruter til PC? Eller tykke vegger? Prøvd å flytte litt på ruteren?

Ruteren har vel justering av senderstyrke, sjekk Trådløs -> Profesjonelt -> Justere sendeeffekt (nederst) og sett på fullt.

Sjekk om det finnes nyere firmware og eventuelt oppdater.

 

 

Er ikke så alt for langt fra ruteren til PC, men ruteren må stå i andre etasje, mens foreldrene mine bor i første, så det er jo noe i mellom. Men det er dårlig signal selv på rommet som er rett under rommet ruteren står i.

 

Er det noen ulemper ved å forsterke sendeeffekten?

 

Hastigheten det er betalt for er 75/75.

Lenke til kommentar

 

 

Prøver å hjelpe foreldrene mine med nettverket deres. De siste dagene har det trådløse signalet vært veldig ustabilt. Hastigheten er helt fin mens det fungerer, men så hopper det stadig helt ut og man mister internettilgangen.

 

De har Altibox, og har akkurat kjøpt en ny ruter (ASUS RT-AC66U) som jeg har satt opp (laget da denne tråden). Kan det være noe med oppsettet som ikke fungerer optimalt?

 

Her er et screenshot fra InSSIDer.

Jeg har ikke så mye peiling selv på hva resultatet viser, men leste at signalet skal være minst -60 og at alt over -70 er bra? Jeg har fulgt med litt på signalet over en liten periode nå, og det har gått litt opp og ned fra omtrent -70 til -83 ihvertfall.

 

Ser at det ligger to kanaler her, 11+7, har det noe å si?

 

 

Ringte den lokale Altibox-leverandøren, og fikk beskjed om å sende dem et TPTEST 5-resultat mens jeg var koblet til Altibox-ruteren med kabel.

Ifølge inSSIDer er det vel relativt svakt signal. Er det langt fra ruter til PC? Eller tykke vegger? Prøvd å flytte litt på ruteren?

Ruteren har vel justering av senderstyrke, sjekk Trådløs -> Profesjonelt -> Justere sendeeffekt (nederst) og sett på fullt.

Sjekk om det finnes nyere firmware og eventuelt oppdater.

 

 

Er ikke så alt for langt fra ruteren til PC, men ruteren må stå i andre etasje, mens foreldrene mine bor i første, så det er jo noe i mellom. Men det er dårlig signal selv på rommet som er rett under rommet ruteren står i.

 

Er det noen ulemper ved å forsterke sendeeffekten?

 

Hastigheten det er betalt for er 75/75.

 

Hvordan har du satt antennene? Selv har jeg merket at det gjør veldig stort utslag. Har satt den i midten rett opp og de to andre ut til siden. På 2.4Ghz ville jeg satt trådløs modus på N only og kanalbåndbredde på 20MHz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...