Gå til innhold

rippe vokal fra låter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du lurer på hvorfor det ikke går an...når CD'ene brennes til WAV-format på fabrikken, blir all lydinfoen blanda sammen til ei diger suppe, der alle ingrediensene forsvinner i blandinga, og det blir en grå lydsaus.

Omtrent som medisterkaker. Det smaker godt, men man greier ikke å plukke ut en enkelt ingrediens fra smaken.

Det er komplett umulig å reversere denne prosessen så du kan ta bort enkelte lydspor.

Dette kan de kun gjøre med råmixen i lydstudioet. Altså før alt er blanda sammen i digre wav-filer. Da er alle de forskjellige instrumentene spilt inn på hver sin kanal på mixebordet, og lyden kan forandres så mye man vil.

Kan endre pitch på skarptromma, få vokalen til å høres renere ut, skru opp volumet på leadgitaren, etc etc.

 

Kan alltids anbefale et par musikkprogrammer, men ingen av dem er gratis, og begge er VELDIG omfattende, og du kommer neppe til å skjønne så mye av det..

Det ene er Absynth, en software-synthesizer. For meg er det ei gullgruve av nye fete lyder og effekter til synthen min. Men må nesten ha et midikeyboard eller en synthesizer for å bruke det til noe vettig.

Det andre er Reason 2.5, et komplett musikkprogram med alt av mixere, trommemaskin, en diger software-synth, sequencer, reverb-boks, distortion-boks m.m.

Jeg vet faktisk ikke om noen skikkelige lydprogrammer som er superlette å lære seg sånn med en gang.

Kanskje eJay-programmene, men de ser jeg på samme måte som "internet for dummies"-bøker. Fullstendig ubrukelig til noenting annet enn det de ferdigprogrammerte funksjonene lar deg gjøre.

 

Reason kan du lese om på http://www.propellerheads.se hvertfall.

Det er viden brukt av musikere, spesiellt Trent Reznor fra Nine inch nails er svoren fan av programmet (noe de bruker i reklamene sine til fulle)

Lenke til kommentar

med mitt gamle soundblaster live (pro tror jeg), kunne jeg ta vekk

vokal med varierende resultat ved hjelp av karaoke funksjonen

(som EAX effekt). om du har live eller nyere fra creative, så kan du se

om du finner denne funksjonen. på noen sanger virker det greit, på

andre sanger virker det ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Altså det er ikke helt umulig, dersom man ikke stiller så høye krav til at vokalen skal bli slik som originalen. Det første du kan gjøre er å høre på hver de to kanalene (stereo) og høre om vokalen kommer frem tydeligere i venstre i forhold til høyre og vice versa. Hvis det gjør det så kan du bruke den ene kanalen (det blir selvsagt mono men det har ingenting å si).

 

Her trenger du et godt program. Jeg anbefaler wavelab fra steinberg, men dette koster selvfølgelig penger. Sjekk på procom.no.

 

For å få ut vokalen må du filtrere bort alle frekvensområder som ikke inneholder vokalen. Som oftest blir det brukt en eller annen type båndpassfilter som slipper gjennom signaler i et frekvensområde, men som blokkerer frekvenser før og etter dette området. I dataprogrammer er disse vanligvis konstruert matematisk, vil jeg tro. Som det er blitt sagt tidligere her så er musikken som en grå lydsaus, og det blir ikke helt perfekt. Men hvis du har peiling og har jobbet mye med det så kan du få det til å bli noenlunde bra.

 

Hvis du klarer å filtrere bort en del støy (dvs alt som ikke er vokal) vil vokalen da mest sannsyligvis ligge høyere i volumstyrke (dB) enn resten av musikken som ligger svakt i bakgrunnen. Nå er sikkert lyden på vokalen veldig crappy og inneholder en del støy. Men det kan du videre fikse med videre filtrering med f.eks noise gates osv. Deretter er det på tide å gjøre om dette sporet til et stereospor. Du kan for eksempel legge på stereoeffekter som fremhever vokalen, og på en måte hever kvaliteten på selve lyden (den blir ikke som originalen men den kan bli kul). Men en del leking med effekter kan du kanskje til slutt få frem vokalen og det kan høres ut som at musikken er borte. Men mest sannsynligvis vil lyden være annerledes og vokalen litt utydelig. Men dette kan være kult dersom du har planer om å lage en remix av en sang du liker.

 

For å legge på beats og musikk osv er reason et program som er å anbefale for nybegynnere og for folk som ikke har instrumenter å spille inn med (du har mer enn nok samples i reason å fikle med). Litt mer avansert er vel cubase sx som jeg liker veldig godt, og ProTools.

 

Konklusjon: Dette er ikke noe som man bare kan finne et program til å utføre. Det er ikke umulig, men det krever en del arbeid og man må kunne å bruke de programmene som er beregnet for slike ting i tillegg til at sluttproduktet ikke blir slik som originalsporet (du kan plukke ut kjøttbiter fra kjøttsausen, men kjøttet da er ikke slik som da du skulle ha det oppi).

 

Oi dette ble et lang innlegg...

Lenke til kommentar

Off-topic: Grøss for en unødig post - hva er vitsen med å quote tre som ler og så slenge inn en smiley selv?

 

Ang. å ta ut en vokal fra ei låt så er det som det sies over umulig, iallefall hvis man forventer seg kvalitet. Ved litt lurt bruk av fasejustering kan man i de fleste tilfeller få ut fragmenter av vokalen (siden den vanligvis er plassert midt i lydbildet), men da vil du også få med forskjellig annet snust, som f.eks. bass. Her kan man selvsagt EQe litt, men tro meg; det blir aldri bra.

 

Når det gjelder et godt program å leke seg litt med kan jeg anbefale ACID, det kan du hente ned og bruke gratis i en måned.

Lenke til kommentar

Det har vært diskuter endel, dette med vokal-fjerning på foumet til Cool Edit.

Dette forumet er nå flyttet delvis over til Adobe, da de kjøpte Cool Edit.

Adobe Audition 1.0 heter Cool Edit nå, og det har eget forum på Adobe.com.

 

Vokalfjernig hadde vært enkelt om det va en låt med kontrabass og en sopran, men å fjerne noe i område for vår stemme uten å ødelegge dynamikken i sangen, høres ufattelig ut for min del.

 

(er det noen som har en løsning, så ære være den) :ide:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jammen herregud da folkens!!

 

Han ene som nevnte at det blir som å fjerne melet fra en bolledeig har helt rett!!

 

Du kan prøve hva som helst, men sannheten er, at du får ikke fjernet alt unntatt vokalen, fordi vokalen har også (avhengig av hvilken vokal seff) samme frekvens området som andre instrumenter i sangen.

 

Har du et rent område hvor det kun er f.eks strings/pads og vokalen så blir det enklere, men har du mange bass frekvenser og diskant frekvenser så blir det andre boller (med mel!!)

 

Det hele blir for jalla og bare teit.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det er selvsagt MULIG å, med varierende resultat å klare å få fjernet enkelte deler, men problemet er at i denne grå "suppen", så ligger mange frekvenser oppå hverandre, slik at dersom du vil ha kun vokalen, så kan dette trøble seg ved at feks et gitar eller pianospor følger med, og dette er HELT umulig å fjerne! Da må du fjerne akkurat den frekvensen som BÅDE f.eks pianoet og vokalen ligger på, og det resulterer i meget dårlig lydkvalitet. Blir som å skille hvetemelet fra en bolledeig, ja!

 

Når det gjelder musikkproduksjonssoftware (langt ord!) så kan jeg anbefale Cubase SX3 eller eldre, og absynth 2, atmosphere og andre lignende vst'er til å bruke.

Lenke til kommentar
Poltiet har jo program som skiller hører igjennom sangen (e.l) og skiller alle forsjellige lyder vekk fra hverandre. Feks trommene går en plass osv. Er det ikke noen offenlige programmer som gjør det samme??

ehm. Ikke for å stikke hull i bobla di, men C.S.I og virkeligheten stemmer nødvendigvis ikke ;)

 

Så akurat dette i en CSI episode jeg også, og konkluderte raskt med at enten hadde de et flersporsopptak de redigerte på, eller at alt bare var svada. Så også en episode der de bare tok harddisk plata fra en disk, og la oppi en annen disk, som fungerte utmerket..... yeah right. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...