Gå til innhold

rippe vokal fra låter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I bildet jeg har lagt ved vil jeg du først skal studere den nederste bølgen ("Mixet Sammen"), se om du får noen ideer om hvordan bølgen av vokalen ser ut. Umulig? Tenkte meg det ja. Er kun en sammen mixet bølge vi har som kilde når vi skal fjerne elementer fra en mix. Men problemet er jo å vite hva man skal fjerne!

En metode for å reversere mixing av vokalen inn i resten av låta er jo å subtraktere (trekke fra) en eksakt kopi av vokal-bølgen som ble mixet inn. Men det er kun studioet hvor låta ble innspilt som muligens har noe slikt tilgjengelig.

 

For øvrig kan du titte og sammenligne vokal-bølgen, instrumental-bølgen og mixen, håper illustrasjonen gjorde ting litt mer forståelig.

 

Som sagt, å fjerne en vokal er som å fjerne mel fra en bolledeig.

Vokal kan fjernes i varierende grad med forskjellige filter/programmer, men da blir også instrumental'en filtrert også - noe som gjør den "crappy" som jeg så dette ble kalt tidligere i topicen.

 

(Lydfil-kilder: Reason 2.5/Soundforge 6.0)

Lenke til kommentar
I bildet jeg har lagt ved vil jeg du først skal studere den nederste bølgen ("Mixet Sammen"), se om du får noen ideer om hvordan bølgen av vokalen ser ut. Umulig? Tenkte meg det ja. Er kun en sammen mixet bølge vi har som kilde når vi skal fjerne elementer fra en mix. Men problemet er jo å vite hva man skal fjerne!

En metode for å reversere mixing av vokalen inn i resten av låta er jo å subtraktere (trekke fra) en eksakt kopi av vokal-bølgen som ble mixet inn. Men det er kun studioet hvor låta ble innspilt som muligens har noe slikt tilgjengelig.

 

For øvrig kan du titte og sammenligne vokal-bølgen, instrumental-bølgen og mixen, håper illustrasjonen gjorde ting litt mer forståelig.

 

Som sagt, å fjerne en vokal er som å fjerne mel fra en bolledeig.

Vokal kan fjernes i varierende grad med forskjellige filter/programmer, men da blir også instrumental'en filtrert også - noe som gjør den "crappy" som jeg så dette ble kalt tidligere i topicen.

 

(Lydfil-kilder: Reason 2.5/Soundforge 6.0)

Ok, gudd gudd, bare lurte for vi skal ha musikk prosjekt på skoen, og da vil jeg ikke ha med vokalisten,, men jeg får heller prøve å finne en karoke version av sangen

Lenke til kommentar

Nei det er bare noe tullball han har sett i en TV-serie. Sånt utstyr finnes ikke, lyd er ikke noe magiske greier, bare en samling frekvenser som tas opp i øret vårt.

Man kan ikke elektronisk skille mellom trommer, synth, vokal, gitar i et lydspor.

VI hører såklart forskjellen, men det er ikke dermed sagt at en PC vil gjøre det. Vårt øre er vanvittig komplisert (f.eks. at vi greier å skille ut stemmen til noen vi kjenner i en folkemengde som prater). Øret kan høre forskjellige "lydfarger" selv om frekvensen er den samme. Vi hører jo klar forskjell på en gitar og et piano, selv om begge spiller samme tonen. Men elektronisk sett er det bare forskjellige bølgeformer, og en enkelt lydfil er nettopp det, en sammensatt bølgeform.

 

Vil kreve en diger avhandling for å forklare dette, så det gidder jeg ikke. Svaret er gitt. man kan ikke skille ut vokal uten å samtidig fjerne andre elementer innen samme frekvensområde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...