Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Selvbygd pc som ikke vil skru seg på


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte nylig ny prosessor, RAM minne, og et nytt hovedkort. Sammen med dette kjøpte jeg et nytt kabinett også så jeg måtte bygge opp pcen på nytt.

 

Komponenter:
Hovedkort: ASUS B85-PLUS, socket-1150-Demo
PSU: Corsair TX850

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 670

Prosessor: Intel Pentium G3258 LGA1150

RAM: HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black

HDD: WD Green WD10EARS 1TB 64MB Cache SATA 3.0Gb/s 3.5"

kabinett: NZXT S340

 

 

Jeg har koblet i strøm til CPUen, ATX 12V på hovedkortet(2, 4pins), 24 pin hovedstrømkabel til hovedkort, usb 3.0, HDD, vifter(jeg koblet de to viftene i kabinettet til molex kablene med overgang fra 3pin til molex. PWR SW, osv. Når jeg skrur på strømmen til datamaskinen lyser dioden på hovedkortet som viser at systemet er på, men når jeg trykker på knappen som skal starte maskinen skjer det nada, absolutt ingen ting.

 

Jeg var nøye med å sjekke hvor jeg kunne sette hovedkortet i kabinettet før jeg satt det i sånn at jeg ikke skulle kortslutte det ved at en eller annen metalldings kom i kontakt med kortet unnenifra da jeg skrudde det inn.

 

forslag?

 

post-206764-0-43616000-1416415133_thumb.jpg

 

post-206764-0-10960100-1416415148_thumb.jpg

 

post-206764-0-65022900-1416415170_thumb.jpg

 

post-206764-0-89945400-1416415186_thumb.jpg

 

post-206764-0-16894800-1416415207_thumb.jpg

 

post-206764-0-15527600-1416415226_thumb.jpg

 

post-206764-0-12485300-1416415245_thumb.jpg

 

 

Endret av Gilberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er sikker på at alt er kablet riktig (ta det gjerne inn og ut en gang, og sjekk over at alt er riktig) så kan det jo tenkes at PÅ-knappen på kabinettet ikke fungerer?

 

Kan du ta av alle de små frontpanel-connectorsene og slutte kretsen mellom + og - på POWER SWITCH manuelt? Bare for å se om den fyrer da. Du kan legge et lite skrujern mellom dem i 1 sek.

Lenke til kommentar

Hvis du er sikker på at alt er kablet riktig (ta det gjerne inn og ut en gang, og sjekk over at alt er riktig) så kan det jo tenkes at PÅ-knappen på kabinettet ikke fungerer?

 

Kan du ta av alle de små frontpanel-connectorsene og slutte kretsen mellom + og - på POWER SWITCH manuelt? Bare for å se om den fyrer da. Du kan legge et lite skrujern mellom dem i 1 sek.

Jeg har plassert de små kablene til fronpanelet der de skal være i følge hovedkortet, det står PWR SW osv der hvor de skal stå. Kan jo prøve det du sier med å slutte kretsen manuelt, men jeg tror jeg demonterer ting nå, også setter det sammen på nytt utenfor kabinettet som det ble nevnt ovenfor her først, så kan jeg evt prøve det du sa også :) Takk for svar forresten!

Lenke til kommentar

Jepp godt tips det.

 

Husk at du ikke trenger USB, SATA, frontpanelconnectors, frontpanel audio, skjermkort (hvis du har onboard), DVD rom osv osv tilkoblet for å få basic funksjonalitet (BIOS). Så koble gjerne opp minimalt med hardware først (Du trenger 1 minnebrikke, CPU+kjøler og 8p + 24p)

 

Ser ut som du har satt minnebrikkene feil også? Står de i dual channel?

Og orientering på CPU vifte var litt dum, den "suger" med et skjermkort litt for nærme IMO, men betyr ikke sååå mye.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jepp godt tips det.

 

Husk at du ikke trenger USB, SATA, frontpanelconnectors, frontpanel audio, skjermkort (hvis du har onboard), DVD rom osv osv tilkoblet for å få basic funksjonalitet (BIOS). Så koble gjerne opp minimalt med hardware først (Du trenger 1 minnebrikke, CPU+kjøler og 8p + 24p)

 

Ser ut som du har satt minnebrikkene feil også? Står de i dual channel?

Og orientering på CPU vifte var litt dum, den "suger" med et skjermkort litt for nærme IMO, men betyr ikke sååå mye.

må nok flytte litt på ting ja.

 

Prøvde nå å starte pcen ved å bruke et skrujern på de to power pinsa, men ingenting skjedde :/ Har satt i det du skrev over,8p + 24p osv

Lenke til kommentar

Kan du forsøke å jumpstarte PSU for å se om den fungrerer?

http://seasonicusa.com/RMABeta/JumpStart/JS.pdf

 

Mulig du må koble noen vifter eller no på den, så den får litt å jobbe med.

det funka, vifta i psu'en går :) kanskje jeg har klart å kortslutte hovedkortet uten å tenke over det, men dioden som ligger på hovedkortet lyser jo når strømmen er på.

Endret av Gilberg
Lenke til kommentar

Sjekk om du har skadet under CPU eller i socket på HK. Sjekk at CPU ligger korrekt/skikkelig på plass.

 

Får du ikke liv så virker det jo veldig som om HK eller CPU er dødt.

Cpu og socket så helt fine ut! Fikk det i går så det suger hvis det er dødt

Endret av Gilberg
Lenke til kommentar

Ah shit, nå husker jeg hva jeg kan ha gjort feil. Da jeg skulle feste de mutterne som dere ser på bildet så glemte jeg den platen som er montert på bildet. Mutterne lå rett på hovedkortet, de var veldig løst skrudd på så de satt ikke helt fast inntil kortet, men det er vel kanskje nok for å kortslutte det? Rookie mistake for å si det mildt. Jeg oppdaget feilen fort, så de satt ikke der lenge, men kanskje det var lenge nok.

 

post-206764-0-25752300-1416441108_thumb.jpg

Endret av Gilberg
Lenke til kommentar

Hvilken kjøler har du?
Er du sikker på at den bakplata er montert korretkt?

Kan det hende at den skal snus motsatt vei, for meg ser det litt ut som om det er "filt" aktige greier som nå stikker bort fra hovedkortet. Syns det er litt rart om metallet her ligger rett på baksida av hovedkortet?

Lenke til kommentar

Hvilken kjøler har du?

Er du sikker på at den bakplata er montert korretkt?

Kan det hende at den skal snus motsatt vei, for meg ser det litt ut som om det er "filt" aktige greier som nå stikker bort fra hovedkortet. Syns det er litt rart om metallet her ligger rett på baksida av hovedkortet?

på tegningen er det sånn, og det er filt på de "bena" også

Lenke til kommentar

Angående den feilmonteringa av bakplata, ble det noen gang satt strøm på hovedkortet når det var slik?

(da kan du ha ødelagt noe, men stort sett går det faktisk bra).

Om ikke, så er det svært lite trolig at du har gjort noe skade. Med mindre mutterne har revet av noen av kretskortbanene (også lite trolig :))

 

 

Da gjennstår det vel bare å kortslutte over powerpinnene, for å se om maskina starter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...