Gå til innhold

SSD Raid vs HDD


pierce007

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må sette opp raid arrayet (mellom 2 eller flere like drev) for så å installere windows/OS fra scratch, hvis du skal ha raid på primærpartisjonen din. (f.eks raid0 for hastighet). Du setter opp raid før installasjon av OS altså - under POST på SATA kontrolleren du har drevene på (f.eks intel sin sata 3 kontroller vi ser onboard på de fleste HK i dag).

 

Klone fra HDD til SSD går - hvis du vil ha windows/OS på SSD. Anbefaler uansett clean installasjon over kloning.

 

Du kan deretter sette opp raid på HDD'er men ikke på SSD. (f.eks at du setter opp raid1 for redundans på HDD'ene).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du spør om her, men jeg har 4 stk 2.5" disker i RAID 0 - det gir omtrent samme ytelse som 1 stk SSD disk.

 

SSD i RAID - her må du tenke på hva kontolleren din kan overføre også.

 

For RAID 5 (raid for redundans) så er SSD helt utmerket.

 

Har en maskin i dag som starter opp relativt tregt. Fremfor å installere alt på nytt, så tenkte jeg kanskje at det å installere SSD ville gjøre oppstarten bla raskere. Derfor spørsmålet om å enten klone til SSD, eller raid HHD og SSD sammen. Da vil jo alt ligge både på HDD og SSD. Fjerne HDD og legge til en ny SSD.

Lenke til kommentar

Jeg har 3 ganger i løpet dette året for windows maskiner byttet disk fra 2.5" HDD til SSD. Kjøpte "lik" størrelse Samsung evo 840. (250GB til ~1000 kr)

 

Skrur så den nye disken i et kabinett med USB. Installerer programvaren som følger med og starter kopieringen (250GB tok rundt 2 timer). Så bytte om på diskene (og så er man klar)

Lenke til kommentar

Det beste er en ren installasjon. Eventuelt så kan du klone hdd over på ssd (husk å slette ting slik at det er plass på ssd).

 

Du må ikke sette hdd og sdd i raid uten å ha hentet ut dataene, da raid oppsettet blanker diskene. Dette vill heller ikke gi noe særlig ytelses forskjell, da ssd'en må vente på hdd'en.

Endret av Barskap
Lenke til kommentar

 

 

 

(mellom 2 eller flere like drev)

 

 

Det er smart, men ikke nødvendig med like drev..

 

Hallo der gampen! He he ...

 

Man anbefaler jo så klart det som fungerer best.

 

 

Yessir :)

Selv har jeg to raid. hhv SSD og HDD. Funker fett.

Kan du anbefale RevoDrive??

 

 

For RAID 5 vil du da miste fordelen av SSD.

 

For RAID 0 uten striping er det vel ok.

Lenke til kommentar

1: Litt usikker på hva du spør om her, men jeg har 4 stk 2.5" disker i RAID 0 - det gir omtrent samme ytelse som 1 stk SSD disk.

 

 

2: For RAID 5 (raid for redundans) så er SSD helt utmerket.

 

1: Nei !

 

2: Ssd fungerer veldig bra i raid-0, raid-1, raid-5 og raid-6 :) Ssd er konge uansett!

 

Med en skikkelig raidkontroller, så er det meget digg å ha raid-5 og 6 med ssd, som f.eks Areca 1883 :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...