Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Sofa og sollys


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt ny sofa. Jeg vil at den skal holde så lenge som mulig. Har lest litt at de ikke bør stå i sollys. Det er umulig å få til i min leilighet, så jeg dro til KID. Kjøpte gardiner som skal være veldig tette. De stopper ca 85% sollys.



Jeg har lest at sollyset kan gjøre fibrene i sofaen dårlige. Jeg har tekstil sofa. Så man kan faktisk forkorte levetiden til en sofa drastisk av å ha den i masse sollys. Den kan også bli bleket.


Vil mine gardiner forhindre dette? De er ikke 100%lystette. Jeg kan bytte de til noen som er det, men da må jeg ut med 400kr mer. De jeg har kjøpt er dyre nok fra før.


Kanskje dumt sted å poste, men håper dere veit noe om dette.



Hvorfor kan sola påvirke fibrene så mye?



Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er spesielt direkte sollys som er skadelig, så lenge du har noe som hindrer det er det bra nokk.

Lys vill bleke de fleste materialer over tid men så lenge du har noe som hindrer den direkte solen vil du slite den ut av normalt bruk før solen skader den nevneverdig.

Takk for så raskt svar, Maxopp :)

 

Gardinene kan holde et rom ganske så mørkt .Det er "Gisle"gardiner fra KID. Jeg fikk beskjed om at hvis hun skulle satt en prosent på hvor lystette de var, så ville hun sagt 85%.

De tar vekk direkte sollys, men de stopper nok ikke alle UV - stråler. Hvis du tror disse vil hjelpe så stoler jeg på deg. :)

Lenke til kommentar

Vi har Gisle-gardiner på soverommet og de stenger sola ute ;-)

Når det er sagt så ville jeg heller hatt en litt blass sofa enn å ha det mørkt i stua hele tida.

Uten at jeg kan si dette sikkert vil jeg anta at du kommer til å sitte og ligge istykker sofaen før sola tar den :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har Gisle-gardiner på soverommet og de stenger sola ute ;-)

Når det er sagt så ville jeg heller hatt en litt blass sofa enn å ha det mørkt i stua hele tida.

Uten at jeg kan si dette sikkert vil jeg anta at du kommer til å sitte og ligge istykker sofaen før sola tar den :-)

Så bra. Ja ,de stenger ut mye lys. Veldig mørk når de er trekt for. Nå har det ikke vært så mye sollys her jeg bor, så har ikke fått testet de ordentlig, .men tror det skal gå bra. !:) Takk for hjelpen RVF :)

Lenke til kommentar

Dersom gardiner skal hindre falming av sofaen, må de være fortrukket i klarvær. Det er jo litt trist. Jeg ville vurdert andre løsninger som skaper litt skygge på sofaen. Eller godtatt litt falming. Det tar noen år før du ser forskjell.

 

Selv har jeg de siste tre årene hatt en IKEA Karlstad med mørkegrått bomullstrekk stående med ene armlenet 15 cm fra et stort sørvendt vindu. Kan ikke se noen forskjell. I tillegg er det lett å kjøpe nye trekk og bytte selv hvis de slites.

Jeg hadde forøvrig persienner for vinduene for å gjøre lettere å se TV i dagslys, ikke for å skåne sofaen. Men det kan jo ha beskyttet sofaen også. Persienner har fordelen framfor tette gardiner at de kan stilles slik at gir utsyn og slipper inn en god del lys damtidig som de skygger for direkte solstråling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom gardiner skal hindre falming av sofaen, må de være fortrukket i klarvær. Det er jo litt trist. Jeg ville vurdert andre løsninger som skaper litt skygge på sofaen. Eller godtatt litt falming. Det tar noen år før du ser forskjell.

 

Selv har jeg de siste tre årene hatt en IKEA Karlstad med mørkegrått bomullstrekk stående med ene armlenet 15 cm fra et stort sørvendt vindu. Kan ikke se noen forskjell. I tillegg er det lett å kjøpe nye trekk og bytte selv hvis de slites.

Jeg hadde forøvrig persienner for vinduene for å gjøre lettere å se TV i dagslys, ikke for å skåne sofaen. Men det kan jo ha beskyttet sofaen også. Persienner har fordelen framfor tette gardiner at de kan stilles slik at gir utsyn og slipper inn en god del lys damtidig som de skygger for direkte solstråling.

Vurderte persienner en periode. Tror gardinene jeg har nå gjør jobben.

Godt å vite at det tar tid før jeg eventuelt opplever falming av sofaen. Da tror jeg egentlig ikke det blir noe stort problem. Har bodd i samme leilighet i litt over 1 år nå, så tror jeg kommer til å flytte på meg snart. Da vil sofaen mest sannsynlig ha bedre muligheter :p

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...