Gå til innhold

Mastergrad for å få jobb innen økonomi?


Gennaro

Anbefalte innlegg

Jeg stiller meg stadig spørsmålet nå som jeg er ferdig med bacheloren om 6 måneder.

Er det virkelig blitt sånn at man ha master for å få jobb?

man ha master for å få en god jobb?

Hvordan stiller de med god arbeidserfaring med kun bachelor?

 

Selv har jeg grei arbeidserfaring med leder og personalansvar. Og har ikke muligheten til å starte rett på en master. Kommer derimot en arbeidsgiver å bidrar til en master ved siden av jobb stiller det seg litt annerledes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her i området har arbeidserfaring mye og si. Relevant deltidsjobb for eksempel.

 

Start å søk før skolen er ferdig, for eksempel i april. Bruk god tid på å lage en solid søknad og CV! Kan ikke understreke dette nok. Dra frem alt som du tror kan være relevant i forhold til type jobb du søker. Jeg sendte ti søknader og fikk bare avslag. Brukte ei uke på å skrive alt om og ble kalt inn til seks av seks søkte jobber.

 

Har dere gjesteforelesere eller bedriftsbesøk så gjør det synlig! Rekk opp hånda, spør spørsmål, vis at du er interessert. Du trenger ikke svare rett, bare du skiller deg ut. Flere i klassen ble plukket rett ut av forelesning og bedt om å komme på intervju i store selskap.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen flere synspunkter her?

Du må ikke ha master for å jobb, langt ifra.

 

MEN, som sagt kommer det ann på hva slags bachelor du har. Du kommer ikke veldig langt med en bachelor fra f.eks BI...

 

Det er jo ikke uvanlig at arbeidsgiver finansierer en master etter noen år da...

Lenke til kommentar

 

Noen flere synspunkter her?

Du må ikke ha master for å jobb, langt ifra.

 

MEN, som sagt kommer det ann på hva slags bachelor du har. Du kommer ikke veldig langt med en bachelor fra f.eks BI...

 

Det er jo ikke uvanlig at arbeidsgiver finansierer en master etter noen år da...

 

 

Litt spent på hvor du har det fra at man ikke kommer noen vei med en bachelor fra BI?

Lenke til kommentar

 

 

Noen flere synspunkter her?

Du må ikke ha master for å jobb, langt ifra.

 

MEN, som sagt kommer det ann på hva slags bachelor du har. Du kommer ikke veldig langt med en bachelor fra f.eks BI...

 

Det er jo ikke uvanlig at arbeidsgiver finansierer en master etter noen år da...

 

 

Litt spent på hvor du har det fra at man ikke kommer noen vei med en bachelor fra BI?

 

Sa ikke at du ikke kommer noen vei? Jeg mener at fleste gode jobbene innenfor økonomi krever er mastergrad. Men dette kommer jo helt ann på hva du legger i en god jobb :-)

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen flere synspunkter her?

Du må ikke ha master for å jobb, langt ifra.

 

MEN, som sagt kommer det ann på hva slags bachelor du har. Du kommer ikke veldig langt med en bachelor fra f.eks BI...

 

Det er jo ikke uvanlig at arbeidsgiver finansierer en master etter noen år da...

 

 

Litt spent på hvor du har det fra at man ikke kommer noen vei med en bachelor fra BI?

 

Sa ikke at du ikke kommer noen vei? Jeg mener at fleste gode jobbene innenfor økonomi krever er mastergrad. Men dette kommer jo helt ann på hva du legger i en god jobb :-)

 

 

Den kan jeg være enig i. Men tror derimot ikke du kommer lengre med en bachelor fra skole x enn en fra BI. Trodde det var det du mente.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Noen flere synspunkter her?

Du må ikke ha master for å jobb, langt ifra.

 

MEN, som sagt kommer det ann på hva slags bachelor du har. Du kommer ikke veldig langt med en bachelor fra f.eks BI...

 

Det er jo ikke uvanlig at arbeidsgiver finansierer en master etter noen år da...

 

 

Litt spent på hvor du har det fra at man ikke kommer noen vei med en bachelor fra BI?

 

Sa ikke at du ikke kommer noen vei? Jeg mener at fleste gode jobbene innenfor økonomi krever er mastergrad. Men dette kommer jo helt ann på hva du legger i en god jobb :-)

 

 

Den kan jeg være enig i. Men tror derimot ikke du kommer lengre med en bachelor fra skole x enn en fra BI. Trodde det var det du mente.

 

Ja, brukte bare BI som eksempel siden TS ikke spessifiserte hvilken type bachelor h*n har...

Lenke til kommentar

Økonomi er litt spesielt, siden det er inflasjon i Bachelor i økonomi og administrasjon som tilbys på nesten hver eneste liten høyskole rundt omkring i dalene i Norge.

 

Men du må ikke ha master, men for å være attraktiv hos store arbeidsgivere som nyutdannet så må du stort sett det. Med bare bachelor og ingen erfaring så blir det fort regnskapsjobber eller enkle administrative jobber. (Selvsagt unntak, men i det store og hele).

 

Så, det koker ned til hva du vil oppnå og hva slags jobb og karriere du ønsker. Jeg begynte i Deloitte da jeg avsluttet master (ikke økonom da), men i det revisjonskullet som startet samtidig som meg så var det vel 40-50 nyansatte rett fra skolen og så vidt jeg husker var det 1 med bachelor (straight A kar fra høyskolen i Oslo).

 

Har du god arbeidserfaring og bachelor så spiller master mindre rolle, det er bare litt tyngre å få den gode arbeidserfaringen raskt.

Lenke til kommentar

Det er mange å konkurrere med som har bachelor i økonomi og liknende i tillegg til en del med mastergrader. Mastergraden er ikke alltid nødvendig for å prestere i ulike jobber, men da arbeidsgiverne har mange å velge i er det lett å velge den søkeren med mest utdannelse. Det vil også være lettere for en person å forsvare overfor sine egne sjefer at han har ansatt en person med mye utdannelse, selv om han ikke nødvendigvis har noen større tro på den personen selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...