Gå til innhold

Overklokking, aldri gjort det før :S


Anbefalte innlegg

Jeg har et AMD Radeon Sapphire 7950 kort, Og inne på CCC ( Catalyst Control Center ) så kan jeg stille på kraften til kortet, Jeg har aldri rørt denne men kun justert på vifte

 

 

Noe jeg burde tenke på før jeg begynner og justere ytelsen til kortet ?

Jeg har aldri overklokket noe som helst før eller aldri endret fabrikk standar før,

 

Hva er innstillinger for effektgrense ?

 

Hva er GPU Klokkeinnstillinger ?

 

Hva er Klokkeinnstillinger for minne med høy ytelse ?

 

Litt usikker her på hva som er hva og evt om jeg burde justere bare 1 ting eller 2 ?

 

amd.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. det er en sperre som du kan sette på som gjør at du ikke overskrider en hvis prosent overklokking.

 

2. 810 mhz er klokkefrekvensen på prosessoren på skjermkortet, skru opp 10 mhz av gangen til du får artifacts i spill.

 

3. 1250 er klokkefrekvensen på minnet på skjermkortet, bruk samme prosedyre som ved gpu.

 

4. Du får mest av å overklokke minnet, men du kan fint overklokke gpu også.

 

bare ikke klokk op masse på en gang, da kan skjermkortet brennes i stykker.

Endret av Janbanan123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. det er en sperre som du kan sette på som gjør at du ikke overskrider en hvis prosent overklokking.

 

2. 810 mhz er klokkefrekvensen på prosessoren på skjermkortet, skru opp 10 mhz av gangen til du får artifacts i spill.

 

3. 1250 er klokkefrekvensen på minnet på skjermkortet, bruk samme prosedyre som ved gpu.

 

4. Du får mest av å overklokke minnet, men du kan fint overklokke gpu også.

 

bare ikke klokk op masse på en gang, da kan skjermkortet brennes i stykker.

Takk =) Men hva er Artifacts ?

Lenke til kommentar

 

1. det er en sperre som du kan sette på som gjør at du ikke overskrider en hvis prosent overklokking.

 

2. 810 mhz er klokkefrekvensen på prosessoren på skjermkortet, skru opp 10 mhz av gangen til du får artifacts i spill.

 

3. 1250 er klokkefrekvensen på minnet på skjermkortet, bruk samme prosedyre som ved gpu.

 

4. Du får mest av å overklokke minnet, men du kan fint overklokke gpu også.

 

bare ikke klokk op masse på en gang, da kan skjermkortet brennes i stykker.

Takk =) Men hva er Artifacts ?

 

 

artifacts er feil i grafikken. når du har klokket og den enten er for varm eller har nådd potensialet ved den volten så vil du få grafiske feil. Fortsetter du å klokke etter det så vil pcn bli mer og mer ustabil og klokker du enda mer så kan skjermkortet bli ødelagt.

 

generelt sett er overklokking veldig trygt hvis du bruker vettet og klokker litt av gangen. Det er også mye mye tryggere å overklokke nå enn i f.eks 2002. På den tiden så slo ikke pcn seg av ved feil og da røk komponenter mye lettere.

 

men jeg vil anbefale å bruke programmet: MSI Afterburner til å overklokke skjermkort.

 

Husk at det å overklokke er en vitenskap i seg selv, det er ekstremt mange faktorer som spiller inn på hvor langt du får klokket, dog er skjermkort veldig enkelt å klokke. Det eneste du trenger å bry deg om er å holde GPU temperaturen under et visst nivå som kommer ann på hvilket skjermkort du har. Google opp max temperatur på skjermkortet ditt og så lenge du er under den så er alt godt, skrur f.eks viften opp på maks så vil du få høyere overklokk.

 

Minnet har ingen temperatursensor så der må du se etter artifacts og systemstabilitet. Husk at minnet blir kjølt av samme kjøleribbe som GPU'n.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...