Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bedriften ved BI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har noen gode tips på hvordan man drøfter de ulike kjennetegnene ved aksjeselskapet? Vet at det er begrenset ansvar, omsettelige aksjer og juridisk person; men føler jeg max klarer å presse ut 4-5 linjer om det tema. Btw trendsetter; den ene av de tenkte oppgavene dine:

"-Drøft Karl Marx sitt syn på privat eierskap til bedrifter under kapitalismen."

 

Jeg har nasjonalt kursansvarlig som foreleser, og han kunne garantere at vi ikke kom til å få en oppgave om Karl Marx, ettersom han ikke mener han er dekket godt nok i pensum.

Det stemmer nok sikkert godt det :)

Lenke til kommentar

Satt sammen div. spørsmål som foreleser har nevnt. Så deretter på årets kunnskapsmål og jammen så gikk de igjen. Ut ifra dette lagde jeg 4 spørsmål, som jeg halvveis fikk bekreftet at stemte fra foreleser når jeg var innom kontoret hans. Dette er så og si 100% at kommer på eksamen :)

 

- Gjør rede for begrep knyttet til multinasjonale selskaper og DUI.

 

- Diskuter Schumpeters teori om innovasjon og økonomisk vekst.

 

- Gjør rede for dydsetikken, og hvordan dette kan settes i sammenheng med multinasjonale selskaper.

 

- Drøft tre kjennetegn ved det moderne aksjeselskapet.

 

Dette skal vertfall jeg kun øve på da jeg 99% sikker på dette.

 

 

 

 

 

Hadde vært en engel om du hadde delt notater til de spørsmålene, eller sendt de på innboks :dribble:

Lenke til kommentar

 

Noen som har noen gode tips på hvordan man drøfter de ulike kjennetegnene ved aksjeselskapet? Vet at det er begrenset ansvar, omsettelige aksjer og juridisk person; men føler jeg max klarer å presse ut 4-5 linjer om det tema. Btw trendsetter; den ene av de tenkte oppgavene dine:

"-Drøft Karl Marx sitt syn på privat eierskap til bedrifter under kapitalismen."

 

Jeg har nasjonalt kursansvarlig som foreleser, og han kunne garantere at vi ikke kom til å få en oppgave om Karl Marx, ettersom han ikke mener han er dekket godt nok i pensum.

Det stemmer nok sikkert godt det :)

 

Sjekk ut bloggen atleraa.blogspot.no for gode tips om dette :)

Lenke til kommentar

 

Satt sammen div. spørsmål som foreleser har nevnt. Så deretter på årets kunnskapsmål og jammen så gikk de igjen. Ut ifra dette lagde jeg 4 spørsmål, som jeg halvveis fikk bekreftet at stemte fra foreleser når jeg var innom kontoret hans. Dette er så og si 100% at kommer på eksamen :)

 

- Gjør rede for begrep knyttet til multinasjonale selskaper og DUI.

 

- Diskuter Schumpeters teori om innovasjon og økonomisk vekst.

 

- Gjør rede for dydsetikken, og hvordan dette kan settes i sammenheng med multinasjonale selskaper.

 

- Drøft tre kjennetegn ved det moderne aksjeselskapet.

 

Dette skal vertfall jeg kun øve på da jeg 99% sikker på dette.

 

 

 

 

 

 

På en skala fra 1-10. Hvor mye sliter du hvis den ene prosenten din slår til?

 

haha, jeg er så sikker at den ene prosenten ikke har noen betydning. Forelesern vår klarer ikke å lyve, åsså er han alt for snill.

Lenke til kommentar

Vi får se imorgen dere! Jeg er nå 100% sikker. Vi var rimelig utspekulerte da vi spurte han:

 

Vi visste han rundt 8-9 spørsmål i en tilfeldig rekkefølge og hadde sett på forhånd sannsynligheten for at en av disse dukker opp. Vi spurte så om 2 av disse var med i år i tillegg til vår beregning av sannsynligheten for dette. Han smilte bare å pekte forsiktig på disse spørsmålene som vi nevnte ovenfor. Nesten så jeg anbefaler alle å øve til disse spørsmålene.

 

Men uansett, lykke til :)

Lenke til kommentar

Hvilke to spørsmål er det han pekte på?

 

Vi får se imorgen dere! Jeg er nå 100% sikker. Vi var rimelig utspekulerte da vi spurte han:

 

Vi visste han rundt 8-9 spørsmål i en tilfeldig rekkefølge og hadde sett på forhånd sannsynligheten for at en av disse dukker opp. Vi spurte så om 2 av disse var med i år i tillegg til vår beregning av sannsynligheten for dette. Han smilte bare å pekte forsiktig på disse spørsmålene som vi nevnte ovenfor. Nesten så jeg anbefaler alle å øve til disse spørsmålene.

 

Men uansett, lykke til :)

Hvilke to spørsmål var det han pekte på?

Lenke til kommentar

Hvilke to spørsmål er det han pekte på?

 

Vi får se imorgen dere! Jeg er nå 100% sikker. Vi var rimelig utspekulerte da vi spurte han:

 

Vi visste han rundt 8-9 spørsmål i en tilfeldig rekkefølge og hadde sett på forhånd sannsynligheten for at en av disse dukker opp. Vi spurte så om 2 av disse var med i år i tillegg til vår beregning av sannsynligheten for dette. Han smilte bare å pekte forsiktig på disse spørsmålene som vi nevnte ovenfor. Nesten så jeg anbefaler alle å øve til disse spørsmålene.

 

Men uansett, lykke til :)

Hvilke to spørsmål var det han pekte på?

- Gjør rede for begrep knyttet til multinasjonale selskaper og DUI.

- Drøft tre kjennetegn ved det moderne aksjeselskapet.

Sitter å hardpugger disse nå. Hvordan er det med dere?

Lenke til kommentar

 

Hadde et stort håp om ind. revolusjon ettersom om dette er det eneste jeg kunne noe om :(

Husk at du kan dra inn mye fra den industrielle revolusjon innenfor disse spørsmålene.

 

Spesielt under Schumpeter håper jeg :) Jeg føler jeg ikke kan en drit om dette faget, jeg leser og leser, men det går rett ut av hodet på meg

Lenke til kommentar

 

 

Hadde et stort håp om ind. revolusjon ettersom om dette er det eneste jeg kunne noe om :(

Husk at du kan dra inn mye fra den industrielle revolusjon innenfor disse spørsmålene.

 

Spesielt under Schumpeter håper jeg :) Jeg føler jeg ikke kan en drit om dette faget, jeg leser og leser, men det går rett ut av hodet på meg

 

Schumpeter kan du dra inn i så og si alt. Han var inovasjonens far, slik at alt som har med innovasjon og entreprenørskap er relevant. Bare gi en god begrunnelse

Lenke til kommentar

På slutten av Christensen sin oppsumerings PP, står det ´´Tenkte eksamensoppgaver´´og noen forskjellige oppgaver. Videre kommer det slides med tidligere eksamensoppgaver. Hvordan skal en tolke ´´Tenkte eksamensoppgaver´´ ?

Som jeg skrev, så sies det at dette historisk sett er en måte å si "to av disse kommer på eksamen", men som det ble respondert med, så kommer Marx med all sannsynlighet til å bli utelatt, ettersom han ikke er omhandlet godt nok i pensum. Uansett er det ingen garanti for noe som helst. Han kan være en luring, men BI er jo kjent for å gi i overkant gode hint til hva som kommer på eksamen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...