Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygd PC, men enda lagg - Hva kan gjøres?


Anbefalte innlegg

Så jeg har bygd en PC selv, kjøpt deler og brukt noen elder deler.

 

 

 

Men builded er som så :

 

 

MSI 970 Gaming Hovedkort.

Crucial DDr3 BallistiX Sport 1600 MHz 8GB

MSI GeForce GT 970 4GB

AMD FX 6300 3.5 Ghz

 

Av elder deler:

 

500gb HDD

600w PSU.

Jeg kan spille spill, som battlefield 4 osv. Men når jeg feks skal spille world of warcraft, og har maxa ut, så ender det I lag I det jeg snur "characteren" rundt.

 

Samme med Black ops 2, er det sånn små oppheng når jeg løper rundt.

 

Litt sånne små ting. Men litt surt ettersom pengene jeg har lagt inn I dette.

 

Men hva kan være grunnet? Burde jeg ha en Intel Prosessor? Eller ny Hard disk I form av SSD ellerno ? Eller er det noe som er feil ?

 

Prøvde den tullete System Ratingen som W7 har. Hvorav Prosessoren scorer lavest med 5.4. Og en kompis har same CPU, og får 7,2 på den.

 

Jeg bruker en V8 CPU Kjøling I tillegg.

 

Så er det noe feil her ? Eller er det bare rett og slett ikke bra nok ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FX-6300 er veldig lik i3-4xxx i ytelse, dårligere eller vesentlig dårligere på singel trådet oppgave, men noe bedre på multi trådet oppgave. Spill benytter vel stort sett flere kjerner? Så da skulle den være på høyde med nevnte i3 prosessorer. Vet dog ikke om det burde være tilstrekkelig til dine spill.

 

Edit:

Forvekslet FX 6300 med en annen. Den er mer plassert mellom i3 4xxx og i5 4xxx i ytelse.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Du trenger ikke klokke minnet (eller - iallfall gjør det til slutt når du har fått CPU stabil). Jeg bare lurte, slik at hvis du forsøker å klokke mer så skal iallfall ikke OC av minnet stå i veien.

 

Du bør vel klare en 4,5 - 4,6 på den prosessoren med en god luftkjøler?

 

Og "ikke veldig varm" er vanskelig å forholde seg til. °C er bedre :p

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kan være lurt å prøve på dette før du vurderer å kjøpe nytt hovedkort og cpu :

 

Amd sin Cool ' N Quiet løsning er i mange tilfeller et problem , anbefaler at du slår av denne og heller følger nøye med på hva som blir maks temp under bruk. Har selv gått fra 50% ytelse til 100% ytelse der dette var problemet.

 

Har du en eldre og ustabil PSU kan dette også være med på å begrense ytelsen til systemet ditt , viktig at du derfor tar en ordentlig titt på spenningene under bruk og at disse holder seg stabile.

 

En Amd FX 6300 burde ikke utgjøre den verste flaskehalsen i systemet ditt , joda den kan ikke måle seg om man sammenligner med Intel men den burde yte greit nok , synd du ikke har et Amd kort da du ville kunnet fått mer utbytte ved bruk av Mantle i en del spill ( da utnytter man bedre en svak cpu med et kraftigere skjermkort)..

 

Uansett prøv også dette :

 

*Oppdater bios.

*Sjekk at cool n quiet er avslått.

*Følg med på temperaturene.

Lenke til kommentar

19°C er jo bare tull. Har du 5 -10 grader i stua du da?

 

Tror du må lese manualen din. Du har Cool'n'Quiet, og sikkert flere ting du kan slå av for å tyne prosessoren. Så lenge du holder deg under 70°C så går det fint. 65 hvis du skal være sykt konservativ (les: pingle) :p

 

▶▶AMD Cool’n’Quiet [Auto]
Enabled or disabled AMD Cool’n’Quiet function.
[Auto] Depends on AMD Design.
[Enable] Enables AMD Cool’n’Quiet function. The Cool’n’Quiet technology
can effectively and dynamically lower CPU speed and power
consumption.
[Disabled] Disables this function.
Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle slike dynamiske, adaptive, restriktive dritt-funksjoner må selvsagt slås av på en gamingmaskin. Man har en del funksjoner i BIOS, og Advanced Power Options/nvidia controlpanel i windows, som det bør tas stilling til.

 

Game On. Kanskje du kan spare de penga :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...