Gå til innhold

Tidenes beste soundtrack


Bluebeans

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford sitt er helt helt sykt bra.

Ellers kan kill bill nevnes sammen med 2001 a space oddesy. Og foresten alle filmene (sånn omtrent) til quintin tarantino.

Yesss! Jesse James albumet er undervurdert, en av fjorårets beste album etter min mening. Vanvittig stemningsfult. Forresten, når det gjelder sånne "kåringer" som beste soundtracks, burde folk delt inn beste score og beste soundtrack samling.

Lenke til kommentar
synes soundtracket til "There will be blood" skrevet av Jonny greenwood, gitarist, i Radiohead, er helt sykt bra. Virkelig utrolig sterkt, og stemningsfyllt.

 

Her er et utdrag http://www.youtube.com/watch?v=BmvY6EE2MB0

 

Jeg har ikke sett filmen, men soundtracket er ganske fantastisk, ja. Har hørt på det en god stund (kanskje jeg skulle rote meg til å se filmen etterhvert også).

 

Sporet "Oil" må bli min favoritt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Valget av mitt første favoritt soundtrack, var ikke vanskelig å bestemme seg for, etter å ha sett filmen The Matrix (1999). Likte veldig godt bruken av musikk, og da særlig band som Rage Against The Machine, The Prodigy, Rammstein og Deftones.

Ble aldri noen stor tilhenger av Matrix trilogien, men soundtracket til film nr 1, står som en nostalgisk favoritt i platehylla.

 

Etter det gikk jeg til innkjøp av Terminator 2 soundtracket, i håp om at Guns N' Roses var inkludert, noe de ikke var.

Platen var derimot full av mye flotte instrumentale låter, men trodde alltid at det fantes ei plate, som også ville inkludere låtene som var laget av andre artister, enn Brad Fiedel, men den gang ei.

 

 

Må inrømme at jeg alltid har foretrukket den mekaniske/kjølige synth dominerte stilen som Brad Fiedel brukte i The Terminator, fremfor den mer fyldige og orkestrale lyden han kjører i T2. Men det er klart, i oppfølgeren er budsjettet mye høyere, og Brad hadde mer tid til å gjøre som han selv ville.

Dessuten gikk de vekk i fra å bruke ukjente new wave/synth pop artister, og heller satse på å få tak i større navn.

 

I dag landet endelig ei fet pakke i postkassen, og der befant blant andre, The Terminator soundtracket seg, 5-6 instrumentale partier, og resten er låtene som ble brukt i nattklubben Tech-Noir, og noen som var med i scenene fra leiligheten til Sarah Connor.

Er veldig fornøyd, men kommer helt klart til å gå for The Definitive Edition, som inkluderer flere instrumentale låter.

 

Synes det rart at de ikke har gjenutgitt soundtrackene fra den første filmen, og da slått sammen The Definitive Editon, med Original Soundtrack, til en og samme plate, eller ei dobbel utgivelse, istedet for ha to forskjellige.

Ser ut som det er kun mulig å få tak i utgivelsene av Terminator 3 og Terminator Salvation, i butikkene, som igjen er totalt ubrukelige, ikke helt ulikt filmene ved samme navn.

 

 

The Terminator (1984)

Future Flashback, ble brukt i Kyle Reese sine mareritt/flashbacks og scenen der han vandrer gjennom korridorene under jorden, og ser hvor langt ned menneskeheten har sunket. I det han setter seg ned for å se på et bilde av Sarah Connor, kan en høre barn og kvinner som gråter, noen unge gutter som jubler hemningsløst over å ha fanget en rotte til middag, og så ut av intet, bryter helvete løs, når en terminator infiltrerer basen deres, og alt en kan skimte er de rødglødende øyenene til terminatoren, skuddvekslinger og smerteskrikene til de overlevende.

Denne scenen skremte meg godt da jeg var liten, men jeg elsket bruken av musikk i fremtids scenene fra film nr 1 og 2.

 

Noen andre høydepunkter fra filmen/soundtracket:

 

Conversations by the window, også kjent som Love Theme, men da utgitt i en mye kortere versjon.

Tech-Noir/Alley Chase, er en pumpende, tøff og drivende låt, som er perfekt om en skal trene.

Tanhee Cain & Tryanglz Photoplay, brukt i den kjente scenen, der Arnold ankommer Tech-Noir, og en vakt griper tak i ham, " Hey, that guy hasen't paid!", og så "Krooouch", "OOOOugh!".

The Terminator Main Theme, overlegent den beste versjonen av tema låten.

Endret av FrankZito
Lenke til kommentar

Vanskelig valg faktisk, man har James Horners perfekt komposisjoner blant annet i Titanic og Avatar, men så har man da og Hans Zimmer med alt han har gjort som Pirates of the Caribbean og The last Samurai. Men så har man da Howard Shore og spesielt Ringenes herre. Mens man og har John Powell som gjorde en fenomenal jobb med scoret til "How to train your dragon".

 

Mye fin musikk ute å går i dagens filmer.

Lenke til kommentar

Har veldig, veldig mange favoritter, men et jeg vil trekke frem som ikke er så kjent er soundtracket til Farvel Falkenberg. Det er ikke meningen å høres ut som en pretensiøs kuk, men det er noe med den landlige og hjemmekjære atmosfæren musikken skaper som får meg så.. nostalgisk.

Dette er noe alle og enhver bør sjekke ut, og selvsagt filmen også (med mindre du har actionkomediekveld med gutta).

 

http://www.youtube.com/watch?v=_nl-KPJt3vA

 

Hele albumet ligger på Spotify

Lenke til kommentar

Favoritt: Shutter Island. Fantastisk soundtrack som glatt overgår selve filmen.

 

Andre favoritter: Goodfellas, The Shining (1980), Taxi Driver, Barry Lyndon, Psycho (1960), Miller's Crossing, Twin Peaks: Fire Walk with Me, Lost Highway, Mulholland Dr., 2001: A Space Odyssey, American Beauty, The Godfather, m.fl.

Endret av cmptrwlt
Lenke til kommentar

Slenger med et par til favoritter, innenfor filmmusikk, som jeg synes er et must, når en først skal ta for seg beste soundtrack.

 

Utemmet natur møter menneskets stormannsgalskap, og tysk krautrock.

 

Ned de mektige fjellene i Peru, kan en såvidt skimte et følge med conquistadorer væpnet til tennene, i full rustning, og klare til kamp. Kvinnene er kledt i vakre kjoler, som om de er på vei til et kongelig ball. Resten av følget, inkluderer fanger/slaver, deriblant innfødte, som er fratatt sin frihet, og brukes nå som sporhunder, for å lede spanjolene til byer fulle av gull og rikdom. Deres arrogante, og brautende holdning til natur og "Den nye verden", blir snart satt brutalt på prøve, i det spanjolene ankommer jungelen.

 

Soundtracket ble laget av Popul Vuh/Florian Fricke. De har samarbeidet med Werner Herzog i flere filmer, deriblant Fitzcarraldo, Cobra Verde og Nosferatu.

Musikken i Augirre, er drømmende, og vakker.

Samtidig er det noe "larger than life" over det hele.

I mine ører/øyne, er dette det soleklart beste samarbeidet, mellom trioen, Herzog, Kinski og Popol Vuh.

 

Michel Rubini - Graham's Theme

Denne fantastiske theme sangen fra filmen, Manhunter (1986), kan minne veldig om en blanding av Pink Floyd's Comfertably Numb, og noe som var produsert av Tangerine Dream. Det er kanskje ikke så rart, ettersom Tangerine Dream var også kjent for å være store tilhengere av Pink Floyd. Michael Mann sammarbeidet med Tangerine Dream i filmen Thief (1981. Mann ønsket visstnok å samarbeide igjen med tyskerne, men noe kom i veien, og istedet lot han flere forskjellige artister stå for lyden av Manhunter.

Mann likte Graham's Theme såpass godt, at han brukte låten i flere forskjellige scener, ofte i ulike, varianter. Scenene var følelsesladdde, og viktige, for fortellingen, og karakteren Will Graham (William Peterson).

Utenom Michel Rubini, inkluderte det flere instrumental dominerte musikere. Ofte med et elektronisk lydbilde. Shriekback, The Reds, Klaus Schulze, og Kitaro.

 

Mange av de som kritiserer Manhunter, pleier som oftest å gyve løs på klærne og musikken. En av de vanligste klagene, er at det hele er utdatert og alt for 80 talls aktig.

Selv foretrekker jeg det "utdaterte" og "cheesy" lydbildet fra Manhunter, anyday, ovenfor heismusikken i de senere Hannibal Lecter filmene.

 

Soundtracket til Manhunter er hypnotiserende, fengende og varmt.

Og det var virkelig på tide at det ble utgitt på cd tidligere i år.

Endret av FrankZito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må nok bli Vangelis. Enten 1492 eller Blade Runner.

 

Vangelis, og Tangerine Dream lagde masse god filmmusikk på 80 tallet.

Ofte var de overlegne deres egne studio album.

Når det kommer til Vangelis, og da særlig hans bidrag til Blade Runner, snakker vi musikk av en annen verden.

 

Noe som har irritert meg grenseløst i alle år, er at de enda har tilgode å utgi en fullstendig versjon av det originale soundtracket, til Blade Runner.

Har 3 forskjellige soundtrack, av filmen, men ingen av dem er i nærheten om en sammenligner med bootleg platen, Esper Edition, som har nærmere 40 låter inkludert.

Da 3-disc versjonen kom i 2008, var jeg sikker på at nå slapp de endelig den ultimate utgivelsen. Men hva skjedde?

De gjenutga 1994 versjonen, pluss en cd med masse halvferdige låter, og en ekstra plate med musikk inspirert av Blade Runner.

Shit!

En annen ting var at de brukte musikken til Vangelis gjennom nesten hele den 3 timer lange dokumentaren om filmen, men null intervjuer med den greske komponisten.

Vel, heldigvis er nesten alle låtene fra Esper Edition ute på tuben.

 

Høydepunkter fra Esper Edition. Flere av dem er med på forskjellige cd utgivelser, men ofte i ulike varianter, eller at de er kuttet med et minutt eller mer.

 

Deckard Meets Rachael

Morning At The Bradbury

Deckard's Dream

I Dreamt Music

I Am The Business

Wounded Animals

Lenke til kommentar

Soundtrackene, The Sorcerer, Firestarter og The Keep, er alle solide album. Men liker nok aller best, Thief (1981), og Near Dark (1987).

Der har de med 2 av mine Tangerine Dream favoritter:

 

Beach Scene

Mae's Theme

 

Tror at Beach Scene er kuttet, eller ikke med på den amerikanske versjonen, mens den er inkludert på den britiske.

Near Dark soundtracket er vanskelig å få tak i, men skal være tilgjengelig på amazon.com.

Prisen derimot kan variere.

Trist, for det er et fantastisk album.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...