Gå til innhold

Det perfekte kameraet


Anbefalte innlegg

Vi kommer fremover til å ha langt større hyppighet av tester av kameraer. Hva ønsker dere lesere at vi skal vektlegge i testene? Hvordan ser ditt drømmekamera ut?

 

Slik ser mitt drømmekamera ut:

 

- Bittelite og lett å ta meg seg (noe liknende Canon Digital Ixus V). Objektivet blir skjult i kamera-huset.

- Solid, går ikke i stykker hvis man mister det i bakken. Gjerne vanntett.

- Så bra automatikk at man ikke trenger å bekymre seg over hvitbalanse, fokusering, eksponeringstid, blenderåpning mv. Just point and shoot - med perfekt resultat hver gang.

- Nyutviklet bildebrikke som emulerer menneskets øyne perfekt. Farger, kontrast mv. blir slik det ser ut i real life, også i lite lys. Dette krever også lyssterk og god optikk. Det blir da svært sjeldent behov for blitz.

- I stedet for ét objektiv, er det like mange "objektiver" som bildepunkter. Hvert eneste punkt blir sylskarpt, både nært og fjernt. Avstandsinformasjon lagres for hvert bildepunkt, og man kan via programvare enkelt tilføre uskarphet som om bildet var tatt med tradisjonelle kameraer - når man skulle ønske dette.

- Svært høy oppløsning, slik at man kan zoome inn på de minste detaljer i fortsatt høy skarphet.

- Svært stor lagringskapasitet i selve kameraet; plass til hundrevis av bilder.

- Minst Firewire eller USB2-overføring.

- Mulighet til å bruke kameraet som et fullgodt videokamera.

 

I tillegg kan det jo være kjekt om kameraet kan fungere som mobiltelefon, PDA, MP3-spiller mv. mv., men dette er ikke det jeg prioriterer høyest.

 

Hvordan ser ditt digitale drømmekamera ut? Er det spesielle momenter du ønsker at vi skal vektlegge i testene?

 

Vennlig hilsen

Martin Wirak

Digitalkamera.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...