Gå til innhold

Uventede fakta om jula


Budeia

Anbefalte innlegg

Leser nå på nettet om de ulike elementene ved jula, og det er mange interessante ting som dukker opp.

Tenker det er mulig å lage en tråd med slike ting, også som en diskusjon eller som demonstrasjon av om jula er hedensk eller kristen.

 

*Begynner med at jula i førkristen tid ble markert rundt 12. januar. (Har lest alt sammen på wikipedia).

Dette skulle være et lite minus i margen for ihuga nordmenn som hevder at jula er norsk. At kristendommen lyktes i å flytte jula, gjør at nåværende julefeiring er nærmere den romerske Saturnalia i dato.

 

*Det ble brygget juleøl til de norrøne gudene, og det ble etter overgangen gitt ordre om at ølet skulle brygges til ære for Jesus og Maria, og jula drikkes inn som før!

(Hva tenkte man på?)

 

*Tomtenissen var en nisse som hørte til hver enkelt tomt, det ble sagt å være sjelen til den første som opparbeidet tomta. En form for forfedredyrkelse, altså. Så det å sette ut grøt til gårdsnissen begynte aldeles ikke som noen morsom spøk, men som en alvorlig offerhandling for å blidgjøre tomtegubben. Ellers ville han nemlig ta hevn.

 

 

Hva er i realiteten jula?

sweaters1.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jula er en tradisjon som strekker seg langt tilbake i hedensk tid. I nyere tid så har kristne ønsket å kapre/erstatte de hedenske tradisjonene som ikke lot seg utrydde. Kanskje den sterkeste tradisjonen var jul, og de kristne måtte bruke et av sine sterkeste midler som erstatning (jesus som ble født).

 

I realiteten er jul en tradisjon for samling, gaver, glede, varme og hygge i en ellers kald og mørk årstid i nord-europa. Om du ønsker å gi tradisjonen en hedensk eller kristen kontekst velgere du helt selv.

 

Noen kristne sier at jesus ikke ble født i jula og at jula er hedensk. De velger derfor ikke å feire jul. Noen hedninger sier at jula alltid har vært en hedensk feiring å velger å fortsette med tradisjonen. Noen ønsker ikke å forplikte seg til jul og unngår kanskje hele tradisjonene uavhengig av religion/livssyn.

 

Om noen mennesker ikke har tradisjon for jul er det ingenting i veien for å ta del i tradisjonen. Det er også helt legitimt å ikke ta del i det. Frivillighet er en god ting.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Yulegeit:

 

*Julenissen erstattet julegeita, i den forstand at far i huset i de tidligste tider kledde seg ut i et julegeit-kostyme, og delte ut gavene til familien.

 

*Det var en tradisjon å gjemme en julegeit hos en nabo, uten at noen der merket det. Når man oppdaget julegeita, måtte man kvitte seg med den igjen på samme vis. Dette gjør at jeg ser for meg hundrevis av forskrekkede husmødre som oppdaget julegeiter gjemt i sine kjøkkenskap.

 

*I dag har vi fortsatt julegeiter av strå, vi går julebukk og det er også en slags sirupskake som heter julegeit. Rimeligvis har julegeita en hedensk opprinnelse. Men det er sagt at julegeita ble brukt som et symbol på djevelen (syndebukken) i en dekorasjon på 1100-tallet.

Lenke til kommentar

Feiringen av Jesu Krist fødselsdag, er ikke jul. Eneste grunnen til at man valgte å kalle det jul, var for å gjøre det lettere for ikke kristne å være med på Jesu Krist fødselsdags feiring, den 24/25 desember, jul var ellers noe man feiret i januar.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hva julen er forbundet med er vi vel fortsatt ikke helt sikker på, men vi er ganske sikker på at folket her i nord hadde en slik høytid med dette/et liknende navn i førkristen tid. Det er godt mulig at det var i sammenheng med vintersolverv, men som sagt tror jeg ikke det er enighet her.

 

Julen ble vel senere en kristen høytid, så man må ikke trekke de enkle linjene og tro at dette har opphav i noen Jesus-feiring, for dette er noe som har infiltrert høytiden i senere tid under kristningen av Norge.

Lenke til kommentar

Hva julen er forbundet med er vi vel fortsatt ikke helt sikker på, men vi er ganske sikker på at folket her i nord hadde en slik høytid med dette/et liknende navn i førkristen tid. Det er godt mulig at det var i sammenheng med vintersolverv, men som sagt tror jeg ikke det er enighet her.

 

Julen ble vel senere en kristen høytid, så man må ikke trekke de enkle linjene og tro at dette har opphav i noen Jesus-feiring, for dette er noe som har infiltrert høytiden i senere tid under kristningen av Norge.

At julen ble en kristen høytid blir bakvendt, det var den kristne høytiden som ble kalt jul, akkurat som du kan kalle en Rolls Royce for Fiat så det blir letter for italienere å godta den.

Lenke til kommentar

Ordet "Yule" var jo helt klart navnet på en hedensk feiring.

 

Forvirrende nok heter det Kristmesse i utlandet. Enda mer forvirrende - har påske et ganske bra navn på norsk (etter det jødiske pesach), mens de i utlandet bruker det hedenske Easter (etter en gudinne ved navn Ostara eller Astarte).

Lenke til kommentar

Ordet "Yule" var jo helt klart navnet på en hedensk feiring.

 

Forvirrende nok heter det Kristmesse i utlandet. Enda mer forvirrende - har påske et ganske bra navn på norsk (etter det jødiske pesach), mens de i utlandet bruker det hedenske Easter (etter en gudinne ved navn Ostara eller Astarte).

Forvirrende ? kristne har kristen messe hver dag hele året i sine kirker, så selvsagt er også denne feiringen en kristen messe (Christmas)

 

Igjen, ordet "Easter" gjorde det letter for folk som bor i den delen av europa å gå over til påske feiringen, akkurat som ordet "Jul" gjorde det letter for folk i nord til å gå over til "Christmas" fering

 

Det var også vanlig å bygge kirker på gamle hedenske steder, som folk var vant til fra før.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Hva julen er forbundet med er vi vel fortsatt ikke helt sikker på, men vi er ganske sikker på at folket her i nord hadde en slik høytid med dette/et liknende navn i førkristen tid. Det er godt mulig at det var i sammenheng med vintersolverv, men som sagt tror jeg ikke det er enighet her.

 

Julen ble vel senere en kristen høytid, så man må ikke trekke de enkle linjene og tro at dette har opphav i noen Jesus-feiring, for dette er noe som har infiltrert høytiden i senere tid under kristningen av Norge.

At julen ble en kristen høytid blir bakvendt, det var den kristne høytiden som ble kalt jul, akkurat som du kan kalle en Rolls Royce for Fiat så det blir letter for italienere å godta den.

 

 

Ordet "jul" kommer fra norrønt av, og vi er sikker på at dette var en høytid som ble feiret i førkristen tid.

 

Da kristendommen bredde seg utover landet beholdt man dette ordet (som et av de få landene) for det som i stedet ble en kristen feiring.

 

Det blir derfor riktig å si at den kristne julen erstattet datidens feiring, og at dette ordet ikke på noen som helst måte kommer av kristendommen som trengte seg på og erstattet det tilsvarende norske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men datoen ble altså noe endret.

Sannele meg, er det noen interessante uttrykk fra Setesdalen.

 

Joleleg - ordet vert bruka om når naturen ser ut som i jola.

Så når det ser ut som på et julekort ute, kan man si: "Jau, no var det joleleg her!"

 

Joleskjerkje - ris som vart gjeve til den / dei som var sist oppe jolaftansmorgonen

 

Jolesmedde - Når ein skjýt'e inn jólí med gevær eller dynamitt. Dette gjer ein før ein sèt seg ti' bórds, i 5 - 7 tida jolaftanskvelden.

 

Med min nyvunne kunnskap om Setesdal, tilsvarer vel "smedde" - "smellet". Altså er ordet jevngodt med "Julesmellen".

 

http://www.vallemal.no/frames.jsp?menu=3&detail_id=12405

Lenke til kommentar

Julestjerne ,et satans verk ?

 

Det kommer noen menn fra østen. De er astrologer , mennesker som sier at de kan tyde stjernene. Da de var hjemme i østen, så de en ny stjerne og de har fulgt den hundrevis av kilometer helt til Jerusalem. De astrologene kommer til Jerusalem spør de: Hvor er jødenes konge som nå er født. Vi så hans stjerne da den gikk opp ved morgengry og er kommet for å hylle ham.

 

Da kong Herodes i Jerusalem får høre om dette blir han svært urolig. Han kaller sammen overprestene og spør dem hvor Messias skal bli født. De bygger sitt svar på bibelen og sier i Betlehem. Da sørger Herodes for at astrologene blir ført fram for ham og han sier til dem. Dra av sted og forhør dere nøye om dette barnet og når dere har funnet det så meld fra til meg for at også jeg kan komme og hylle det. Men Herodes ønsker i virkeligheten å drepe barnet.

 

Etter at Astrologene har dratt, skjer det noe merkelig. Stjernen de hadde sett da de var i østen går foran dem. det er tydelig at dette ikke er noen alminnelig stjerne. Den er blitt satt på himmelen for å lede dem. Astrologene følger den helt til den stopper rett over det huset hvor Josef og Maria holder til. Da astrologene går inn i huset finer de Maria og det lille barnet hennes Jesus. De bøyer seg ned for ham alle sammen og de tar gaver ut av skrinene sine - gull, røkelse og myrra. Etterpå da de skal til å dra tilbake for å fortelle Herodes hvor barnet er, varsel Gud dem i en drøm om at de ikke skal gjøre det. De tar derfor en annen vei hjem til landet de bor i.

 

Hvem tror I , hvem stod bak den stjernen som beveget seg på himmelen og ledet astrologene ? Husk at stjernen ikke ledet dem rett til Jesus i Betlehem. Nei, de ble ledet til Jerusalem hvor de kom i kontakt med kong Herodes som ville drepe Jesus. Og det hadde han kommet til å gjøre hvis Gud ikke hadde grepet inn og varsler astrologene om ikke åsi noe til Herodes om hvor Jesus var. Det var Guds fiende Satan Djevelen som ønsket at Jessus skulle bli drept og han brukte stjernen for å forsøke å få gjennomført sin hensikt. ( Matt 1-12 og Mika 5:1 )

Lenke til kommentar

Bibelen støtter ikke det moderne synpunkt at Gud godkjenner mange måter å tilbe ham på. Efeserne 4:5; sier at det er en Herre, en tro. Jesus sa: Trang er den port og smal er den vei som fører til livet og få er de som finner den.

 

Matt 7:13-14 : Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske ( Jehova ) Fars vilje.

 

Bibelen omtaler gjentatte ganger hele den sanne kristne lære som sannheten og kristendommen blir omtalt som sannhets vei. ( 1.Tim 3:15 )

Lenke til kommentar

 

Det kommer noen menn fra østen. De er astrologer ,

I den greske tekst kalles de "magoi" (trollmen) og ikke konger, vise menn eller astrologer som elendige bibeloversetteler forteller for å fordekke ubehagelige ting som er pinlige for kristninger. Magoi er nøyaktig den samme betegnelse man bruker om Simon Magus, og jesusen for den del. Alle som tilsynelatende gjorde ting samtidens tilskuere ikke forstod ble kalt magoi, aka trollmenn og magikere.

 

Ha i-hu at historien om de nesevise menn fra øst er et rent eventyr og dét beviser teksten utmerket godt sjøl.

 

Det dét her er snakk om er regelrette magikere, mirakelmenn og trollmenn.

 

Legg merke til at de gikk i stikk motsatt retning av både Jerusalem og Betlehem.

 

Når vise menn fra øst, ser en stjerne i øst, og går vestover for å følge den kan de i beste fall betegnes som idioter. Ingenting slår dét å lese hva som faktisk står i teksten, og det man finner der er ofte så idiotisk at man må undre seg over kristningers hjernedøde tilnærmelse.

 

Og hvordan i huleste kan man følge en stjerne til et bestemt hus? prøv sjøl, man kan bevege seg flere mil i samtlige kompassretninger og fortsatt ha stjernen rett over knollen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bibelen sier i Es 14: 12-14 : Hvor er du ikke falt ned fra himmelen, du strålende stjerne ( Satans navn Lusifer ), du morgenrødens sønn. Hvor er du ikke felt til jorden, du som slo ned folkeslag. Det var du som sa i ditt hjerte: Til himmelen vil jeg stige opp, høyt over Guds stjerner vil jeg reise min trone og jeg vil ta sete på gudenes tingfjell i det ytterste nord, jeg vil stige opp over skyenes topper, jeg vil gjøre meg lik den Høyeste.

Lenke til kommentar

Djevelen har ikke alltid vært djevelen.. Det var en tid da han hadde en høy stilling i Guds familie. Han var en av Guds åndesønner og hadde navnet Lusifer. Han var ikke en heslig skapning med horn og hale som noen tror, han var tvert imot vakker. Bibelen beskriver ham i Esikel 28: 12-13 : Du som var seglet på den velordnede bygning, full av visdom og fullkommen i skjønnhet i Eden, Guds hage , bodde du, kostbare stener dekket deg.

 

Som en av Guds sønner fikk han en betrodd og ansvarsfull stilling, han ble menneskenes overherre. Bibelen bruker denne betegnelsen på hans embete: En salvet kjerub med dekkende vinger. ( Esekiel 28:14 ) Gud hadde satt det fullkomme menneskepar i Edens hage og det var åndeskapningen Lusifers plikt å hjelpe dem til å oppfylle Guds krav og å undervise dem om deres rette forhold til Skaperen. Det er grunnen til at det ble sagt om ham. I Eden, Guds hage, bodde du.

 

En tid gikk alt godt i universet og det var fullkommmen fred i hele verden. Men det varte ikke lenge. Griskhet og havesyke gjorde sitt inntog. Lusifer hadde store planer.

 

www.jw.org/no

Endret av fatal1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...