Gå til innhold

Tiggere - Gi penger eller beholde?


Anbefalte innlegg

Før jeg begynner å skrive om dette temaet vil ja ha det klart at jeg ikke er for å gå penger til tiggere eller mot å gi dem penger. På flere andre diskusjonsforum, spesielt i utlandet har jeg sett dette spørsmålet komme opp.

 

Jeg vedder på at det sikkert finnes et titalls like saker som dette på diskusjon.no eller andre sider hvor man kan si sin mening men nå ville jeg starte en ny tråd.

 

Så hva tenker dere? Er det riktig eller feil å gi tiggere penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva annet kunne vi gjort for å forhindre at mennesker må sitte på hjørner med kopper og annet for å få kronestykker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hva tenker dere? Er det riktig eller feil å gi tiggere penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva annet kunne vi gjort for å forhindre at mennesker må sitte på hjørner med kopper og annet for å få kronestykker?

Folk må selv bestemme om de ønsker og gi disse folka penger. Det vi kunne ha gjort for og stoppe dette, er og kaste dem ut, eller forby tigging.

Lenke til kommentar

Det kan veldig godt hende at det er synd på de fleste av dem - men de jobber faktisk for organiserte kriminelle som tar alle pengene de tjener. Å gi penger til en tigger er å sponse mer kriminalitet. Gi dem mat eller no istedet.

 

gjør de? Jeg hører argumentet går igjen. men lite dokumentasjon som støtter det. Jeg har dog sett flere eksempler på dokumentasjon som gir støtte til det motsatte, som for eksempel denne:

http://forskning.no/innvandring-velferdsstat/2012/06/tiggere-i-oslo-er-ikke-kriminelle

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gir lite til tigere i Norge, kjøper hvert nummer av Sorgenfri (Trondheim) og gir ofte penger til de som selger Sorgenfri ute å kjøpe... trenger jo ikke flere.

 

Når jeg er på ferie derimot så er jeg veldig spandabel... føler mer at pengene faktisk går til de som trenger det. Går fort bort over 1000 kr i løpet av noen dager men den summen forsvinner fort i feriebudsjettet.

Lenke til kommentar

Synes det er jævla vanskelig å gå forbi tiggere, og det er så vanskelig å vite om det faktisk går til noen som trenger det eller om man bare finansierer noen sadistiske drittsekker som eier en hær av tiggere som ikke får noenting.

 

Har heller ikke god kunnskap om hvor man kan donere penger til, som faktisk bidrar til noe fint.

 

 

Jeg ga penger til tiggere mer før, men ikke nå lenger. Ihvertfall ikke hver gang.

 

Og det kommer jo selvsagt an på folka. På Bergen busstasjon er det en kar som alltid trenger busspenger, men han har ikke tid til å vente på bussen. Eneste plassen han tar bussen er via en sprøyte kan jeg tenke meg.

 

Finnes også de som sitter hele dagen og tigger utforbi butikken, og når kvelden kommer går de bakom bygget og setter seg i mercedesen sin. Dette har jeg selv vært vitne til.

 

Mennesker...

Lenke til kommentar

Tidligere i år stod det en rumensk "Folk er folk"-selger utenfor butikken, like ved der jeg jobber. På parkeringsplassen stod hans ganske nye Romania-registrerte Audi A8.

 

Jeg betaler årsavgift for å kjøre min 18 år gamle drittbil på norske veier. Mens rumeneren kjører gratis på norske veier.

 

Tiggeren er rikere enn meg.

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Før jeg begynner å skrive om dette temaet vil ja ha det klart at jeg ikke er for å gå penger til tiggere eller mot å gi dem penger. På flere andre diskusjonsforum, spesielt i utlandet har jeg sett dette spørsmålet komme opp.

 

Jeg vedder på at det sikkert finnes et titalls like saker som dette på diskusjon.no eller andre sider hvor man kan si sin mening men nå ville jeg starte en ny tråd.

 

Så hva tenker dere? Er det riktig eller feil å gi tiggere penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva annet kunne vi gjort for å forhindre at mennesker må sitte på hjørner med kopper og annet for å få kronestykker?

 

Hva hvis du selv var fattig og ikke hadde annen mulighet for å tjene litt penger enn å tigge ?

Lenke til kommentar

Hva hvis du selv var fattig og ikke hadde annen mulighet for å tjene litt penger enn å tigge ?

Sikkert ikke kjøpt seg varebil, dyreste mobil osv, og kjørt til langtvekkistand.

Er man fattig, så har man ikke råd til det. Som også fattige rumenere sier i Romania - de har ikke penger til å komme seg til langtvekkistand, foruten å låne til blodrente. Derfor er de i Romania og ikke i langtvekkistand. Det er kun eliten, empati-utsuger ekspertene som er i langtvekkistand.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste gang jeg ser en en tigger med bilde av familien så skal jeg ta bildet fra henne og knuse det! Slik som jeg kommer til å ta krykkene fra det den falske krøplingen som ikke trenger det når han må gå på do!

 

Sikkert du som bare leker tøff på et anonymt diskusjonsforum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sikkert du som bare leker tøff på et anonymt diskusjonsforum.

Den tiden er forbi

 

Oh dear.

 

 

[...]

Denne så jeg en plass, bra video. Men det som er dritt er at man ikke kan vite hvem som er ærlige og som faktisk trenger pengene og hvem tigger på vegne av folk som ihvertfall ikke trenger det.

 

 

Hva hvis du selv var fattig og ikke hadde annen mulighet for å tjene litt penger enn å tigge ?

That sucks. Fordi folk gir mindre til tiggere som følge av svindlerene. Det er her problematikken er. Det er få folk som ikke ønsker å gi penger om de vet at det går til en ærlig sjel som faktisk har et grunnlag for å tigge.
Lenke til kommentar

 

 

Neste gang jeg ser en en tigger med bilde av familien så skal jeg ta bildet fra henne og knuse det! Slik som jeg kommer til å ta krykkene fra det den falske krøplingen som ikke trenger det når han må gå på do!

 

Sikkert du som bare leker tøff på et anonymt diskusjonsforum.

 

Den tiden er forbi

 

 

Er du ikke litt for gammel til å oppføre deg som en drittunge?

 

Til moderator: Beklager, men her har vi en fyr som synes det er greit å sparke folk som allerede ligger nede, å kalle ham en drittunge er helt på sin plass. Personlig synes jeg det er for pent å bare kalle ham en drittunge, da selv en drittunge ville hatt moralske spørsmål til dette.

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Før jeg begynner å skrive om dette temaet vil ja ha det klart at jeg ikke er for å gå penger til tiggere eller mot å gi dem penger. På flere andre diskusjonsforum, spesielt i utlandet har jeg sett dette spørsmålet komme opp.

 

Jeg vedder på at det sikkert finnes et titalls like saker som dette på diskusjon.no eller andre sider hvor man kan si sin mening men nå ville jeg starte en ny tråd.

 

Så hva tenker dere? Er det riktig eller feil å gi tiggere penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva annet kunne vi gjort for å forhindre at mennesker må sitte på hjørner med kopper og annet for å få kronestykker?

 

Hva hvis du selv var fattig og ikke hadde annen mulighet for å tjene litt penger enn å tigge ?

 

Man har alltid andre muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...