Gå til innhold

Gi de kondomer og p-piller.


Anbefalte innlegg

Tror tingen er at selv om man føder mindre barn så er det etisk plikt å hjelpe uansett, men man kan bruke argumentet for å prøve andre midler i mens man hjelper. For å komme med bedre løsninger. For å si det slik. Får man bedre velstand der man bor. Så kan det kanskje føre til bedre resultater for folka i det landet. Vi fikk oljen og se hvordan den hjalp oss.

 

Økonomisk vekst er stort sett nøkkelen til å skaffe seg midler man trenger. Ellers er naturressurser også et viktig behov for folk flest.

Jeg tror ikke Marshall-hjelpen gjorde så mye mer enn å i beste fall akselerere innhentingen etter krigen, men jeg skal ikke påstå det veldig bastant.

Ganske godt argument faktisk. Finland tok ikke imot den. Og de greier seg kjempefint i dag. Var vel som du sa, at det forhastet hjelpen mer.

Endret av Mopi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei Beklager. Jeg skulle ha sitert. Hva mener du med at alle parter taper på det?

Ikke at, om - jeg har ikke data nok til å komme med påstander. Beklager uklarheten.

 

La oss for enkelhets skyld anta at valget til, si, Tanzania, står mellom om å la Statoil stå for oljeutvinningen eller å gjøre det selv (med andre ord, om de ikke velger Statoil vil de heller ikke velge andre utenlandske selskaper).

 

Om det er slik at både Statoil/Norge og Tanzania taper penger (altså ressurser; penger er et verdimål) på at Statoil forsvinner, er du fortsatt for dette?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

 

 

Innlegget ditt viser så elendig forståelse på hvordan tingenes tilstand er i andre land at jeg nesten blir flau på dine vegne... les litt om hva bistandskronene Norge gir går til så kanskje du får en mye bedre forståelse.

 

 

Her kan du jo selv se hva pengene går til. Vi kaster bort milliarder i det vi kaller bistand. Det kan være lurt og sette seg inn i en sak før man kommer med sterke meninger.

http://tv.nrk.no/serie/den-gode-viljen

Lenke til kommentar

Om jeg ikke hadde hatt råd eller evne til å forsørge mine barn, så hadde jeg heller aldri fått barn. Dette er tydeligvis ikke så viktig for de som bor i fattige land. Sånn sett forstår jeg frustrasjonen til Shadowgirl.

I rurale strøk kan barn være en viktig ressurs for å forsørge seg selv. Barn er en investering, og når man må regne med at en god del barn stryker med i løpet av de første leveårene, hva skal man liksom gjøre?

Lenke til kommentar

Hvordan hadde Norge blitt hvis det hadde vert krig og likevel måtte folk yngle 10 unger hver, minst. Da hadde det blitt et uland tilslutt. Pga overbefolkning og krig så klart. Jeg gidder ikke å lese så mye historie og alt sånn tull. Jeg vil bare at de skal slutte å yngle så jævlig og ikke la det bli så overbefolket i fattige land. Bare for at folk skal gi mer og mer.

Spør besteforeldrene dine om hvor mange tanter og onkler de har hatt. Også ser du deg rundt og dobbeltsjekker om Norge er et u-land.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei Beklager. Jeg skulle ha sitert. Hva mener du med at alle parter taper på det?

Ikke at, om - jeg har ikke data nok til å komme med påstander. Beklager uklarheten.La oss for enkelhets skyld anta at valget til, si, Tanzania, står mellom om å la Statoil stå for oljeutvinningen eller å gjøre det selv (med andre ord, om de ikke velger Statoil vil de heller ikke velge andre utenlandske selskaper).Om det er slik at både Statoil/Norge og Tanzania taper penger (altså ressurser; penger er et verdimål) på at Statoil forsvinner, er du fortsatt for dette?
Tanzania er jo ett interessant eksempel. Statoil er inn for å tjene penger på olje samtidig som Olje for utvikling er der for å hjelpe Tanzania å forvalte sine ressurser. Her er det så klart konflikter. Den norske ambassaden skal representere Norge men så skal de altså representere to parter med motstridende interesser. I følge den norske ambassaden I Dar Es Salaam er dette ikke ett problem (ingen kilde på dette, diskuterte det selv da jeg besøkte ambassaden I Februar) men så klart er det konflikter her. Om Tanzania hadde tatt hånd om dette selv hadde de kanskje tapt på det, kanskje ikke. Men å pøse på med bistandspenger samtidig som vi tjener masse på landets ressurser fungerer jo åpenbart ikke. Den tradisjonelle bistanden fungerer I mange tilfeller dårlig. Derfor mener jeg det er på tide å prøve nye løsninger. Beklager skrivefeil, jeg skriver fra mobil. Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...