Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger jeg en router eller en switch?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har Uninett, og på grunn av dette er det en haug andre PC-er på subnetet mitt som jeg ikke vil ha noe med å gjøre. På hybelen har jeg bare én nettverkskontakt og bruker nå en switch for å koble flere ting til den, blant annet en PC og en HTPC.

 

Det jeg lurer på er om dette er en god løsning. For eksempel bruker jeg NetBIOS-kringkasting for å koble til HTPC-en, og så vidt jeg har skjønt så må PC-en min spørre alle PC-ene på subnetet om de er HTPC-en, hvilket jeg føler er litt unødvendig, og kanskje ikke helt bra.

 

Burde jeg heller kjøpe en router, for å isolere meg fra de andre på subnetet? Da blir det jo to routere etter hverandre, og har hørt at dette kan skape krøll av ymse slag.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis så får du nå kun lokale ip adresser inn til egne PC'er. Det betyr at en ny nat router vil medføre et oppsett med "dobbelt-nat". Det kan godt fungere. Det som er litt kompliser med dobbelt-nat, det er hvis du skal kjøre server funksjoner som skal være tilgjengelig fra Internett. Dobbelt-nat (dvs egen lokal nat-router bak en annen nat-router) kan fungere og den lokale nettverkstrafikken blir da "ren og pen". Overføringshastigheten mellom egne lokale PC vil sannsynligvis også øke. I forbindelse med lokal nat router kan man også sette opp en proxy for eksempel dns proxy og web proxy. (Typisk Linux box.)

Lenke til kommentar

Siden du har Uninett så har du mest sannsynlig offentlig IP-adresse. Det beste vil være å sette opp en ruter som skiller netverkene fra hverandre. Ikke noe problem med dette i teorien.

 

Men..

 

Bor du i studentbolig? Da står det gjerne i kontrakten at det ikke er tillatt å sette opp "3. parts utstyr". Siden det ofte blir problemer når noobs setter DHCP'n feil vei osv :wee:

Lenke til kommentar

Sannsynligvis så får du nå kun lokale ip adresser inn til egne PC'er. Det betyr at en ny nat router vil medføre et oppsett med "dobbelt-nat". Det kan godt fungere. Det som er litt kompliser med dobbelt-nat, det er hvis du skal kjøre server funksjoner som skal være tilgjengelig fra Internett. Dobbelt-nat (dvs egen lokal nat-router bak en annen nat-router) kan fungere og den lokale nettverkstrafikken blir da "ren og pen". Overføringshastigheten mellom egne lokale PC vil sannsynligvis også øke. I forbindelse med lokal nat router kan man også sette opp en proxy for eksempel dns proxy og web proxy. (Typisk Linux box.)

 

Dersom jeg skrur på nettverksgjenkjenning i Windows så kan jeg se en rekke PC-er som ikke er mine. Hva mener du med at nettverkstrafikken blir "ren og pen"? Hvorfor vil en router gi høyere hastigheter enn en switch? Nå får jeg drøye 100 MB/s når jeg overfører mellom PC-ene, så jeg tror ikke den kan gå så veldig mye høyere.

 

 

Hva er du egentlig redd for med tanke på at trafikken går mellom dine maskiner og internett? At noen på lokalnettet der sniffer pakkene dine og evt passord som måtte gå i klartekst?

Ja. Vet ikke nøyaktig hvordan det fungerer, for alt jeg vet er det mulig å sniffe passord og pakker som jeg sender mellom PC-ene i nettverket mitt. Er switcher smarte nok til å sende trafikk kun til den som skal motta den?

 

Igjen, takk.

Lenke til kommentar

Når det gjelder 3'parts utstyr så er jo alle PC'ene det. Ny Nat router kan godt være en Linux box med to nettverkskort. Det kunne for så vidt også være en PC med Windows eller noe helt annet.

 

Hvis man eventuelt mottar en global IP adresse, så blir det en meget bra løsning å sette opp en lokal NAT router, både sikkerhetsmessig og mht uønsket og "ren trafikk" på eget nettverk.

 

Grunnen til at man kan "se" andre PC'er enn sine egne det er jo at det er en hel del datatrafikk som flyter mellom flere brukere. Dette betyr i ganske mange tilfeller at de ulike brukernes PC'er kan "smitte" hverandre med virus og lignende.

 

Med en lokal nat router så har man høynet sikkerheten for eget utstyr vesentlig og det vil være mye mindre støy på eget lokalnett.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Derfor jeg anbefaler å sette opp en ruter! :)

 

Trafikken blir "ren" fordi man unngår kringkastings-trafikk(Broadcast) fra andre maskiner som er på segmentet. Det blir da mer båndbredde siden man unngår mye "drit" på linja.

 

Switchen er smart nok i seg selv for å sende trafikk til mottaker, men det finnes diverse tekniker som kan brukes til å lure switchen til å sende pakker feil. f.eks ARP spoofing.

Lenke til kommentar

Okay! Da tror jeg nesten jeg skal se på å kjøpe en router. Hva må jeg gjøre for å unngå fuck ups? (annet enn å deaktivere dhcp)

Deaktivering av DHCP er ikke nødvendig så lenge du gjør som nevnt over, men du bør dobbelt sjekke at adressene som routeren din blir tildelt ikke er i samme subnett som den selv levere ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er switcher smarte nok til å sende trafikk kun til den som skal motta den?

Både ja og nei. I riktig gamle dager fantes noe som het nettverkshub, disse sendte alltid alt til alle. Switcher vil imidlertid "lære". Dvs. når den slåes på vil den sende alt til alle, men den husker samtidig på hvor ting kommer fra.

 

Noe forenklet;

Så fort det kommer inn en datapakke fra 192.168.0.5 inn gjennom port 3 vil switch'en huske dette. Seinere, når en datapakke skal til 192.168.0.5 , vil den kun sende ut denne på port 3 fordi den nå vet hvor (på hvilken port) 192.168.0.5 befinner seg.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Tusen takk for informative svar. Har dere noen forslag til hvilke routere som duger, og ikke koster skjorta? Har sett litt på Asus RT-N65U, men er så mange forskjellige prisklasser osv.

 

Jeg kjenner ikke til akkurat den modellen, men den funker sikkert helt fint! Så lenge den kan sende på N er det bra. Men bør helst sende AC da det er fremtia. he he

 

Jeg er veldig fornøyd med Linksys: https://www.komplett.no/search?manufacturer=Linksys&q=ruter&sort=Price%3AASCENDING

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...