Gå til innhold

[Løst] Overclocking av GTX980


Anbefalte innlegg

Jeg er helt noob på overclocking av grafikk kort og har ikke peiling på hva som går an å få til før grafikk kortet blir gjort om til en grill. Jeg vil gjerne ha litt hjelp til å overclocke min Gigabyte G1 GTX980. Jeg har MSI Afterburner installert men vet ikke hva som er trygt og ikke. Noen som kan hjelpe meg gjennom prosessen?

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan si hva jeg gjorde som gjorde meg veldig fornøyd.

 

På kompletts sider er det ofte hos de kort som utmerker seg spesielt godt, linket til sider som Guru3d, Hardwarecanucks, 3doverclock osv osv, dette er egentlig omtaler at kortet, men de har gjerne en egen side da de prøvde å overclocke det.

 

Jeg har MSI GTX 970 og fulgte Guru3d's guide på å sette visse verdier. 185+ core clock 87mv+ osv..

Ut ifra kompletts side på Gigabyte GTX 980 fant jeg Guru3d's omtale av kortet.

Der har de ALLTID en egen side for "Overclocking the graphics card" Sjekk ut her:

 

http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_gtx_980_g1_gaming_review,26.html

 

Det er fra dem jeg bruker mine verdier og de bruker jeg hver eneste dag, er ikke noe annet enn strålende fornøyd. De kan sakene sine, så da er det bare å kopiere dems framgangsmåte. Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar

Sett power og temp target til maks, lag en vifteprofil du er komfortabel med støymessig og sett +100 core og +400 mem. Dersom det er stabilt så øker du bare core og mem som du går frem til det blir ustabilt. Med denne metoden så vil skjermkortet regulere spenningen etter behov pga hvordan GPU boost fungerer.

 

Problemet med James Bond sin fremgangsmåte er at ingen kort er like, så det som er stabilt for han, og Guru3D er ikke nødvendigvis stabilt for andre.

 

Hva potensiel skade angår så kan du makse de verdiene som er i Afterburner uten å være redd. De er relativt konservative med maks +87mV men selv de burde få deg til en 1500/7900 core/mem klokk uten serlige problemer,

Lenke til kommentar

Kan si hva jeg gjorde som gjorde meg veldig fornøyd.

 

På kompletts sider er det ofte hos de kort som utmerker seg spesielt godt, linket til sider som Guru3d, Hardwarecanucks, 3doverclock osv osv, dette er egentlig omtaler at kortet, men de har gjerne en egen side da de prøvde å overclocke det.

 

Jeg har MSI GTX 970 og fulgte Guru3d's guide på å sette visse verdier. 185+ core clock 87mv+ osv..

Ut ifra kompletts side på Gigabyte GTX 980 fant jeg Guru3d's omtale av kortet.

Der har de ALLTID en egen side for "Overclocking the graphics card" Sjekk ut her:

 

http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_gtx_980_g1_gaming_review,26.html

 

Det er fra dem jeg bruker mine verdier og de bruker jeg hver eneste dag, er ikke noe annet enn strålende fornøyd. De kan sakene sine, så da er det bare å kopiere dems framgangsmåte. Håper dette var til hjelp.

Prøvde den og testa hvor stabilt det ville være. Etter cirka 15 - 20 minutt i Battlefield 3 kræsjet den og kom med en feilmelding:

bmkdkG0.jpg

Har aldri fått den feilmeldingen før, så jeg regner med at det har noe med overclock'en å gjøre. Bytta tilbake til vanlige innstillinger og har ikke hatt samme problemet siden.

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

Sett power og temp target til maks, lag en vifteprofil du er komfortabel med støymessig og sett +100 core og +400 mem. Dersom det er stabilt så øker du bare core og mem som du går frem til det blir ustabilt. Med denne metoden så vil skjermkortet regulere spenningen etter behov pga hvordan GPU boost fungerer.

Skal power og temp target være linked eller ikke? Og hvilken av de to skal jeg prioritere i MSI Afterburner?

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn har hastigheten på min GTX980 gått ned noe sinnsykt da jeg startet opp PC'en min idag. Når jeg gamer står core clock på 405MHz og memory clock på 810MHz og jeg aner ikke hvorfor. Er det mulig at GPU Boost 2.0 har klikka fullstendig? Ser ingen annen logisk forklaring på dette...

 

eUegiUY.png

 

EDIT: legger ved en screenshot

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

Hmm så merkelig.. Har du prøvd å skru opp core clock og memory for å se om det endrer noe?

 

Tror forresten du misforstod SWAT Dude.. Du mente det som er stabilt for mitt (MSI GTX 970) og som var stabilt hos Guru3d's basert på samme kort, omtale, overclocking og verdier av kortet ikke nødvendig er stabilt for TS.

 

Men linken jeg la ut er eksakt samme kortet som TS har og er basert på Guru3ds overclocking av Gigabyte GTX 980 ikke MSI GTX 970 som jeg har, så da er det ikke mine verdier på ett GTX 980.

 

TS Burde uansett få det meste ut av kortet ved å kopiere framgangsmåten til Guru3d, jeg har hvertfall vært mest fornøyd med dems oppskrift, i og med at han har akkurat samme kortet som de burde det gå helt fint slikt det gjorde på mitt GTX 970 det var en annen omtale, med igjen andre verdier men det ligger uansett helt stabilt også.

 

Tror ikke man tar noe kjemperisk ved å bruke verdiene de anbefaler for hadde de vært piece-of-crap ville de aldri i livet lagt de ut på nettet så andre kan kopiere framgangsmåten.

 

Men til deg TS: Sett temp limit på 80c slik Guru3d har skrivd, da slipper du at kortet blir altfor varmt skulle det gå såpass langt da, men er greit at det slår seg av som en sikkerhetsforrigling uansett.

 

Sett:

Core voltage MAX 87mV

Power limit MAX 122%

Core clock 155+ mhz (ser på screenshot at du ikke har denne???)

Memory Clock +401

Fan Speed: Auto

Lenke til kommentar

Hmm så merkelig.. Har du prøvd å skru opp core clock og memory for å se om det endrer noe?

Restartet PC-en og alt er tilbake til normalen. Aner ikke hvorfor, men nå funker det fint igjen.

 

Sett temp limit på 80c slik Guru3d har skrivd, da slipper du at kortet blir altfor varmt

 

Grafikk kortet tåler vel å holde på i 85c - 90c i flere timer også? Jeg vil helst at den skal holde seg litt varm skjønner du, nå som vinteren kommer. Slipper å betale for strømbruk av varmeovnen :w00t:

 

Sett:

Core voltage MAX 87mV

Power limit MAX 122%

Core clock 155+ mhz (ser på screenshot at du ikke har denne???)

Memory Clock +401

Fan Speed: Auto

Joda, jeg har muligheten til å justere core clock også. Jeg skal teste de innstillingene med litt Battlefield 3, så får jeg se om det er stabilt eller ikke.

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

Godt å høre at alt er tilbake igjen.. For å være ærlig så tror jeg hadde lign. tilfelle en gang på mitt faktisk.. Da jeg vanligvis fikk boost core clock på 1501 mhz fikk jeg bare 1300 men restartet og da virket alt igjen..

 

Og for å være ærlig så med windforce, 3 vifter og stor heatpipe tror jeg er minste problemet at kortet vil bli varmt, tror ikke den blir 80c engang mere rundt 60-70c en plass men du ser jo uansett dette på grafene i Afterburner, bare greit å sette temp limit på 80c for da vil det vaaaaare lengst mulig, men igjen så blir det ikke så varmt engang.

 

Til sist så igjen, jeg tror ikke de ville lagt ut verdiene om ikke de var "godkjent" hvis du skjønner, er ment for at folk skal dra mest mulig nytte av verdiene og DU som heldiggris har pinade 2 STK GTX 980 så å kjøre Battlefield 3 blir da minste problem å sjekke om er stabilt!

 

Der har du en nydelig kraftpakke for å si det sånn og sånn egentlig skjønner jeg ikke helt hvorfor du trenger å overclocke når du har ett såpass sprekt kort og ikke bare ett men to, men da får du hvertfall MAX ytelse ut av det.

Gjør det på mitt MSI GTX 970 og angrer ikke ett sekund.

Lenke til kommentar

Spilte cirka 10 minutt med Battlefield 3 før jeg fikk samme feilmeldingen som jeg viste tidligere i tråden. Testet deretter i Skyrim og kunne spille uten problemer i 3 minutt før skjermen blinket i et halvt sekund (den gjorde også det da jeg spilte Battlefield 3) og spillet låste seg.

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

Tror forresten du misforstod SWAT Dude.. Du mente det som er stabilt for mitt (MSI GTX 970) og som var stabilt hos Guru3d's basert på samme kort, omtale, overclocking og verdier av kortet ikke nødvendig er stabilt for TS.

 

Men linken jeg la ut er eksakt samme kortet som TS har og er basert på Guru3ds overclocking av Gigabyte GTX 980 ikke MSI GTX 970 som jeg har, så da er det ikke mine verdier på ett GTX 980.

 

TS Burde uansett få det meste ut av kortet ved å kopiere framgangsmåten til Guru3d, jeg har hvertfall vært mest fornøyd med dems oppskrift, i og med at han har akkurat samme kortet som de burde det gå helt fint slikt det gjorde på mitt GTX 970 det var en annen omtale, med igjen andre verdier men det ligger uansett helt stabilt også.

Nei her er det du som har missforstått. Det er ingen chip som er helt lik en annen, At en review side har kommet til x settings på sitt kort er på ingen måte en garanti for at du får samme settings til på ditt kort, selv om du har akkurat samme modellen de testet. Hver individuelle brikke er forskjellig, og hvor langt de kan nå er helt tilfeldig. Derfor kan du ikke bare ta settings fra et kort og forvente at det funker på andre, selv om det er samme modell. Samme konseptet for CPU og GPUer.

 

 

Sett power og temp target til maks, lag en vifteprofil du er komfortabel med støymessig og sett +100 core og +400 mem. Dersom det er stabilt så øker du bare core og mem som du går frem til det blir ustabilt. Med denne metoden så vil skjermkortet regulere spenningen etter behov pga hvordan GPU boost fungerer.

Skal power og temp target være linked eller ikke? Og hvilken av de to skal jeg prioritere i MSI Afterburner?

 

Linked og prioriter power target. Dersom du har satt en relativt aggressiv vifteprofil så vil ikke kortet komme over 80c uansett, men det er uproblematisk å kjøre det på max temp uansett. GPUer tåler langt mer enn CPUer i den forstand.

Lenke til kommentar

Linked og prioriter power target. Dersom du har satt en relativt aggressiv vifteprofil så vil ikke kortet komme over 80c uansett, men det er uproblematisk å kjøre det på max temp uansett. GPUer tåler langt mer enn CPUer i den forstand.

Okei, da prøver jeg +100 core og +400 memory og ser om det blir kræsjing igjen eller ikke. Men er du sikker på at jeg ikke trenger å justere voltage manuelt?

 

EDIT: Never mind, det funka fint. Ingen kræsjing og ingen freezing heller.

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

Når du setter power target og temp target til maks og øker core/mem target så vil den automatisk justere spenningen dit den trenger. Det har ingen effekt å sette spenning manuelt da den vil overstryre det uansett med standard BIOS.

 

Dersom det er stabilt så øker du bare core med 10-15 og tester stabilitet igjen. Dersom det er stabilt så repeterer du til det blir ustabilt, backer ned til sist stabile frekvens og kjører samme regla på minnet.

Lenke til kommentar

Okei swat dude, jeg gir meg, du har rett, når jeg tenkte meg om så er det jo akkurat slik med CPUer og har lest om det pga. skulle overklokke 2600ken min og der er det samme greiene at ingen kan forvente lik volt + MHZ stabilt. Men da har jeg vel vært heldig antar jeg at jeg får utnytta max verdiene fra Guru3d da :)

 

Herlig PC du også har forresten, har samme HK, CPU, men 2 stk GTX 980 må jo bare være gøy! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...