Gå til innhold

Kjøleskap!


Dubsko

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et gammelt kjøleskap stående og ideen min var jo da selvfølgelig å legge radiatoren inni kjøleskapet så det blir kaldt og godt :grin:

problemet her er bare at jeg lurer litt på hvordan jeg skal lage hull til radiatorslangene, kan jeg bare finne frem drillen å bore rett igjen, eller er det noe annet jeg må huske på? :smile:

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antall watt på kjøleskapet betyr vel lite dersom man har vannkjøling? Enn om du monterte radiatoren tett ved kjøleelementet, evt. inni fryseboksen (om det er en sånn i skapet, da)? En solid vifte til å sirkulere lufta inni der gjør sikkert ikke noe. Den høres vel neppe ut av skapet?

Lenke til kommentar

Quote:


Andlier skrev (2002-02-21 23:59):

Det som betyr noe er ikke hvor mange watt kjøleskapet trekker fra veggen, men hvor mange watt det kan flytte fra innsiden til utsiden. En T-fugl utvikler ca 80W

Hvis kjøleskapet er veldig gammelt klarer det kanskje bare å flytte 60 watt og da har du et problem.



 

Det er ligger en artikkel om det å putte dataen inn i en fryser på http://www.octools.com gå til supercooling and there it is :smile:

 

Med tanke på det de gjør her så tror jeg ikke de burde være noe problem å sette en radiator i et kjøleskap :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


|Flame| skrev (2002-02-22 13:54):

Jeg har ikke så mye peil på vannkjøling.. men, når det går bra å ha radiatoren i "friluft" , hvorfor skulle det ikke gå i kjøleskap? Har vel ikke noe å si hvor mange watt det er, så lenge luften er kjølig..



 

det som har noe å si er at hvis vannet blir kjølt for mye vil du få kondens på slangene. Hvor mye under romtemperatur du kan gå kommer ann på luft fuktighet og sånnt.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme ideen. Skal lage vannkjøling og sette radiatoren i en boks som er isolert eller no slik at kulden ikke slipper ut, så legger jeg bare saken som gjør det kaldt i et kjøleskap (Husker ikke hva det heter i farten). Og det burde vell ikke vere no problem med hvor mange watt det er så lenge det er kaldt i boksen og den kjøler ned radiatoren...

Skal kjøpe kjøleskap i dag :smile: (Bruker så klart det gamle)

 

Nå må jeg bare finne ut hvordan man lager vannkjøling

 

Vis du får til no så si ifra... :smile:

Lenke til kommentar

Det har ganske mye å si hvor mange watt kjøleskapet klarer å kjøle. Husk at radiatoren vil avgi varme tilsvarende varmeeffekten på CPU og hvis kjøleskapet ikke klarer å kjøle det ned vil temperaruren stige inne i kjøleskapet. Det vil sikkert klare å kjøle noen få grader uansett men da begynner det å bli litt bortkasta. Men hvis kjøleskapet har nok kjøle-effekt så vil du jo kunne senke temperaturen betraktelig

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har et ITT kjøleskap som jeg har kappet toppen av. Jeg kom da ned til fryseelementet til fryserdelen. Her monterte jeg en Sierra Xr4i radiator som orginalt har to ca. 30 cm vifter. Disse blir drevet av en elektrisk drill (750W) som også driver vannpumpen. Bremselyset fra aktuelle Sierra sitter som pynt på toppen. Kjøleblokken på prosessor er hjemmelaget med større tilkoblinger for standard hageslange. Dette fordi pumpen som er tilkoblet leverer ca. 100 liter pr. min (kjøpt på Biltema) Vurderer å legge til ekspansjonstank på radiatoren.

Lenke til kommentar

Jeg har et lignende system uten kjøleskap, og jeg kan fortelle deg det at en ekspansjonstank kan anbefales på det STERKESTE. Jeg har nemlig også vannpumpe fra Biltema som ble drevet av en drill. Skjønt min er på 1250W. Internt i kabinettet hadde jeg standard slange(til kjøleren). Med det resultat at Trykket i slangene ble for stort. Sendte en god del liter vann inn i kabinettet. Lydkortet mitt var det eneste som overlevde (kan noen forklare hvorfor? tåler lydkort vann?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...