Gå til innhold

[Løst] Server kræsjer under belastning. CPU-temperatur for høy?


miceagol

Anbefalte innlegg

Serveren min kræsjer i blant. Det skjer ofte når filmer transkodes i Plex, som jo belaster CPU'en en del. Jeg mistenker altså at CPU-temperaturen blir for høy.

 

CPU: AMD A10-6700

Hovedkort: ASRock FM2A85X-ITX

CPU-kjøler: Standard AMD-kjøler

 

CPU-temperatur i BIOS: 68°C

CPU-spenning i BIOS: 1.4375 V

 

Kabinettet er kompakt (Lian Li PC-Q25), så det bidrar jo til høyere temperatur siden PSU'en ligger tett over CPU-vifta. PSU'en blåser luft mot CPU'en, og det er satt inn to kabinettvifter som drar luft inn over CPU'en og ut i front av kabinettet.

 

Så spørsmålet er hvilke tiltak jeg bør gjøre for å få ned temperaturen?

 

Jeg har vasket vekk og satt på ny kjølepasta, uten at det endret temperaturen noe. Jeg har også kjent at kjøleribbene er varme, så vifta gjør i alle fall jobben sin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan får du til at PSU blåser mot CPU i det kabinettet? Når jeg ser på bilder av PC-Q25 så vil PSU blåse luft ut av kabinettet bak

 

20130511_113946_zpscf006296.jpg

 

Du kan jo forsøke en bedre kjøler:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1469985

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=982923

 

http://techbay.no/product.html/thermalright-cpu-kjoler-axp-200?category_id=56

 

Kanskje en av disse vil gjøre en god/bedre jobb og passer.

 

PS: Hvis du ikke har gjort noe med vifta på PSU så trekker denne luft vekk fra CPU. Da har du to vifter veldig nærme hverandre som trekker luft i motsatt retning av hverandre. Du kan forsøke å snu PSU så denne ikke har viften mot CPU viften.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du rett. Jeg tullet litt med vifteretningene. PSU'en drar luft over CPU'en og ut bak. Og kabinettviftene er omvendt, altså drar luft inn i front og ut på toppen over CPU'en.

 

Forsøkte å snu PSU'en, slik at vifta ikke står over CPU'en, men det hadde ingen effekt. Temperaturen stabiliserer seg fortsatt på 68°C idle.

 

Skal forsøke med en bedre CPU-vifte. Står mellom Noctua NH-L12 (uten 120 mm-vifta), Thermalright AXP-200 og Zalman CNPS8900. Noen erfaringer med disse? Sistnevnte får best i test i denne testen på Tom's Hardware.

Scythe Big Shuriken 2 støyer mye, og Noctua NH-L9A er marginalt bedre enn stock-vifte ifølge tester og forumposter jeg har sett på.

Lenke til kommentar

Hva slags temp får du når du bruker maskinen da?

 

68 grader er definitivt for mye for BIOS-temp, men allikevel ikke sammenlignbart med hva slags IDLE man kan forvente i operativsystemet hvor temperaturen ofte er en del lavere. Så det beste er nok å sjekke tempen når du faktisk transkoder filmer. :)

 

Realtemp er jo et lite og greit program.

 

Men ja, etter testen å dømme så er nok zalman sin løsning å foretrekke. Med tanke på at den også er en del mer kompakt, så vil det potensielt også bli noe bedre luftflyt, som kan virke positivt inn.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er en Linux-server, så jeg kan ikke teste temperatur med Windows-software. Jeg har testet med sensors, men vet ikke om jeg kan stole på verdiene jeg får der heller.

 

Idle:

$ sensors
nct6776-isa-0290
Adapter: ISA adapter
SYSTIN:       +36.0°C  (high =  +0.0°C, hyst =  +0.0°C)  ALARM  sensor = thermistor
CPUTIN:       +35.5°C  (high = +80.0°C, hyst = +75.0°C)  sensor = thermistor
AUXTIN:       -30.0°C  (high = +80.0°C, hyst = +75.0°C)  sensor = thermistor

k10temp-pci-00c3
Adapter: PCI adapter
temp1:        +8.5°C  (high = +70.0°C)
                       (crit = +70.0°C, hyst = +69.0°C)

Load (mprime small FFT torture test):

$ sensors
nct6776-isa-0290
Adapter: ISA adapter
SYSTIN:       +53.0°C  (high =  +0.0°C, hyst =  +0.0°C)  ALARM  sensor = thermistor
CPUTIN:       +69.5°C  (high = +80.0°C, hyst = +75.0°C)  sensor = thermistor
AUXTIN:       -29.0°C  (high = +80.0°C, hyst = +75.0°C)  sensor = thermistor

k10temp-pci-00c3
Adapter: PCI adapter
temp1:        +64.6°C  (high = +70.0°C)
                       (crit = +70.0°C, hyst = +69.0°C)


Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Så bra. :)

Så ikke svaret før nå faktisk, og ville egentlig sagt at tempen virket helt greit innenfor. Dog, bra det løste seg med 10 grader lavere temp.  :thumbup: (målingen i seg selv virket realistiske nok)

 

Men igjen, godt med tilbakemelding etter lengre testing. Da vet vi at CPUer altså kan bli ustabile på stock hastighet selv ved 70 grader. Dog synes jeg at det begynner å danne seg en liten rød tråd med middels høye temps og AMD-CPU.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Så bra. :)

Så ikke svaret før nå faktisk, og ville egentlig sagt at tempen virket helt greit innenfor. Dog, bra det løste seg med 10 grader lavere temp.  :thumbup: (målingen i seg selv virket realistiske nok)

 

Men igjen, godt med tilbakemelding etter lengre testing. Da vet vi at CPUer altså kan bli ustabile på stock hastighet selv ved 70 grader. Dog synes jeg at det begynner å danne seg en liten rød tråd med middels høye temps og AMD-CPU.

Har mer tro på at målingen er feil, og at reell temperatur var høyere.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...