Gå til innhold

Legge DSL kabel sammen med strømkabler i kabelkanal. Hvilke kabel trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Må trekke om "telefon kabelen" som kommer inn i huse da jeg driver å pusser opp.

 

Kabelen kommer inn i vaskerommet i kjelleren. Der har elektriker lagt opp plastkanal for en del strømkabler.

 

Hvilke kabel skal jeg bruke for å skjøte telefonkabelen med siden den skal ligge sammen med en del strømførende kabler?

 

Nå så har jeg bare en vanlig skjermet netverkskabel hengenes gjennom vinduet da den gamle telefon kabelen er kuttet.

 

Jeg snakker altså om telefonkabelen som kommer fra bredbåndsleverandør og skal kobles inn i mitt modem.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge reglene på dette, skal uansett ikke ethernet legges sammen med strøm. Er visse krav til avstand grunnet elektrisk støy.

 

Å mye det har å si i praksis vet jeg ikke, har ALDRI opplevd å fått problemer med en ethernet

kabel som i praksis omtrent er tvinna rundt 230v'en. så bare å legge det, fungerer nok finfint i praksis ;)

 

Legg Cat6 , skjermet om mulig (som du jorder)

Lenke til kommentar

Hvis du snakker om kabel som er frem til ditt modem så har det lite å si om den er skjermet eller ikke. Da er det kvaliteten på kobber som gjelder. Ute i nettet før det kommer inn i ditt hus er det ikke skjermet kabel for å si det på en annen måte.

 

Men etter modem i det som blir ditt nettverk, så har det noe å si om du bruker cat 5 vs cat 6 skjermet eller uskjermet.

 

Bare å skjøte kablene frem til modem, så blir det liv.

 

Legg gjerne med et bilde, så er det enklere å forholde seg til hva du mener :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...