Gå til innhold

Apple har sluppet verdens tynneste nettbrett


Anbefalte innlegg

Har aldri nektet for at han overdrev en smule, ville bare påpekte at det å henvise til en 4K TN-skjerm ble noe tåpelig. Mot den NEC-skjermen så kan man selvfølgelig argumentere at du får 5K fremfor 4K, 27" fremfor 24" osv osv... Men det er liten tvil om at selve prisen Apple tar for skjermen her er ganske prisgunstig for hva du får, det blir spennende å se når det dukker opp standalone skjermer med samme skjermpanel og hvilke priser de får. Men ja, som du sier, 5K er fryktelig upraktisk for de av oss som skal drive noe grafikkintensivt for da blir så høy oppløsning rett og slett døden for ytelse og maskinvaren..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri nektet for at han overdrev en smule, ville bare påpekte at det å henvise til en 4K TN-skjerm ble noe tåpelig. Mot den NEC-skjermen så kan man selvfølgelig argumentere at du får 5K fremfor 4K, 27" fremfor 24" osv osv... Men det er liten tvil om at selve prisen Apple tar for skjermen her er ganske prisgunstig for hva du får, det blir spennende å se når det dukker opp standalone skjermer med samme skjermpanel og hvilke priser de får. Men ja, som du sier, 5K er fryktelig upraktisk for de av oss som skal drive noe grafikkintensivt for da blir så høy oppløsning rett og slett døden for ytelse og maskinvaren..

Joa e kan jo si meg enig at den er prisgunstig.. til å være 27" og faktiske 5k og ikke 3800 piksler som mange av disse såkalte "4k" skjermene har.

 

Og e måtte bare endre det da han overdrev.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Det frister med nytt brett i høst, både Nexus 9 og iPad ser veldig bra ut.

Tynt er det, men er ikke Dell sitt nettbrett fra forrige måned 0.1mm tynnere?

 

edit: Aha, iPad er allerede i salg i morgen

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Det frister med nytt brett i høst, både Nexus 9 og iPad ser veldig bra ut.

Tynt er det, men er ikke Dell sitt nettbrett fra forrige måned 0.1mm tynnere?

Nei nå er jo apples sitt brett det tynneste og mest udugelige brettet du får! :D er ikke det flott? er jo ingen andre som er like tynne som apple nå, siden de sier det:) (brettet er ikke udugelig:P bare masse sarkasme og ironi her..)

 

Er litt lei av denne teite trenden. "tynnere jo bedre osv" tid skal produsenter slutte med dette og begynne å tenke på batteri osv? om brettet mitt var like "tykkt" som min gammle ipad 1 men med mye bedre innmat så ja takk.

Endret av Mikkis2k
Lenke til kommentar

Har aldri nektet for at han overdrev en smule, ville bare påpekte at det å henvise til en 4K TN-skjerm ble noe tåpelig.

Nuvel. Hva som faktisk står der er ikke nødvendigvis hva du tolker det som. Uansett hvordan du vrir og vender på det var det kun 4K skjerm som ble nevnt. Spesifiserer man ikke at det er high end, så bør det ikke komme som noen overraskelse at det tolkest som hvilken som helst også.

 

Jeg er nok heller enig med deg at skjermen jeg linket ikke står i stil med iMac-en. Hvorvidt det er relevant til den opprinnelige kommentaren min er en annen ting. Jeg er enig med dere, men jeg liker å peke nese på slike åpenbare "feil" også.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, det er iMac med 5K som er stornyhetene her. Ny iPad er kult og alt, men det er bare snakk om "raskere, smalere" whatever. iMacen har nå den BESTE skjermen på markedet, til under prisen av det en 4K skjerm koster.

 

Har du i det heila tatt sett prisen på den? Seff e det kje mye oppstyr rundt den, ikke verdt det i helle tatt.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, det er iMac med 5K som er stornyhetene her. Ny iPad er kult og alt, men det er bare snakk om "raskere, smalere" whatever. iMacen har nå den BESTE skjermen på markedet, til under prisen av det en 4K skjerm koster.

 

iMac med Raskere og retina.

V.s

iPad med Touch-ID, tynnere, raskere, gullfarge.

Synes denne iPad'en er stor lansering jeg =)

Lenke til kommentar

 

 

Ærlig talt, det er iMac med 5K som er stornyhetene her. Ny iPad er kult og alt, men det er bare snakk om "raskere, smalere" whatever. iMacen har nå den BESTE skjermen på markedet, til under prisen av det en 4K skjerm koster.

https://www.komplett.no/samsung-28-4k-led-28d590d/810090

I følge itavisen(hue) koster iMacen 2500 dollar.

Det var snakk om high end 4K-skjermer ...

Fant lite high end 4K-skjermer i Norge. Men fant en artikkel om Dells nye 5K 27"-skjerm, den koster $2500, mens iMac med 5K-skjerm altså koster $2499. (Norsk pris på Dells skjerm er ikke tilgjengelig ennå).

http://www.hardware.no/artikler/dells-nye-pc-skjerm-har-hoyere-opplosning-enn-4k/163255

Den eneste high end 4K-skjermen jeg fant var denne på 32" fra Sharp, og den koster altså nesten 32 000.

http://store.apple.com/no/product/HD971ZM/A/sharp-32-tommers-pn-k321-%E2%80%93-4k-ultra-hd-led-skjerm?fnode=53

Da leter du dårlig. Fant en på den første sjappa jeg kikket på.

https://www.dustinhome.no/product/5010762355/ultrasharp-up3214q

 

Dette er en 32'' IPS IGZO til 14500.-

 

Macboksen kommer seg på 16500.-, før vi legger på mva. I tillegg ser vi ofte at vi i praksis må kjøre tigangen på dollaren før vi får den norske prisen.

 

Om det skjer betaler du altså 10000.- for en ekstra K og en datamaskin. Hvor stor nytte vil du i praksis ha av denne K'en? Svært lite. Ja, ikonene kan bli enda litt rundere, bokstavene enda litt mindre pixlerte, men i daglig bruk kommer det på det samme. Man kunne argumentere for mer "real estate", men da måtte man slå av skaleringen. Du vil ikke finne mye videomateriale som utnytter skjermen, og å tro at det lille som finnes av spill vil kunne kjøres i denne oppløsningen ville være naivt. Om man da tenker spill som kunne ha effekt av høyere oppløsning. Ja, ok, du får se enorme områder i OTT. Ellers er IPS ugunstig i mange typer spill.

 

Og det bringer oss videre til, beste skjerm til hvilket formål. Har etter mye testing kastet ut IPS skjermene på min gamingmaskin til fordel for et kjapt 14Hz TN panel. Høyeste oppløsning er ikke sidestilt med beste skjerm om man sammenligner IPS heller. Oppløsning er bare et spørsmål om antall prikker, kvaliteten avgjøres av svært mange andre ting, spesielt når disse prikkene er så små. Så kan vi også begynne å snakke om andre panelteknologier.

 

For all del, det er helt sikkert en ok greie, for den som liker slikt. Men om den er verdens beste vil tiden vise.

Lenke til kommentar

Regner med at vedkommende siktet til en tilsvarende 4K-skjerm (altså IPS).

 

https://www.komplett.no/nec-24-4k-led-multisync-ea244uhd/824370

 

Fornøyd? Påstanden om pris var fortsatt helt på bærtur. Men den 5k skjermen er nok rimelig heftig uansett, gleder meg til å se tester selvom jeg føler fokuset på mer pixler er litt malplassert. Vi har knapt gpu til å drive 1440p skikkelig. Men det er MIN mening om den saken ;)

Lenke til kommentar

Her bommer du vel litt? Prototyper har vel aldri vært med på å definere rekorder? Apple iPad Air 2 er i salg fra og med i dag, Dellmodellen som er 0,1 mm tynnere er fremdeles ikke i salg og er sånn sett ikke et reelt produkt i denne sammenhengen, så har vel Apple og alle aviser sitt på den rene.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Bare fordi den ikke er klar for salg så betyr det vel ikke at den ikke eksisterer. Og om det kun regnes fra når de er i salg så løy de når de presenterte den som verdens tynneste med tanke på at den da ikke var i salg enda da.

 

Men joda, jeg var kanskje litt raskt på avtrekkeren, du har et poeng og nå forsøker jeg egentlig bare å klore meg fast. ;)

Lenke til kommentar

Nå er jeg helt sikkert naiv, men ipad air er jo ikke akkurat feit, de kunne jo lett beholdt samme størrelse og heller gitt oss bedre batterilevetid.

 

Da ville den blitt tyngre. Skal oppgradere fra iPad 3 og det blir veldig deilig med vektreduksjonen.

 

De har faktisk redusert den fysiske batterikapasiteten i forhold til i forhold til den originale iPad Air.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...