Gå til innhold

Installasjon og montering av avansert hjemmenettverk i eldre enebolig - kommentartråd


Anbefalte innlegg

Snublet nettopp i en kabel fra fibermodemet mens jeg monterte. Nappet ut hele saken og brøt fiberen. Uten Internett og TV igjen. Helsike.

 

Idiotisk at rj45 kontakten er sterkere enn hele boksen. Nettverkskabelen burde jo sluppet, ikke hele boksen.

Endret av Lanes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Uten Internett og TV igjen. Helsike.

 

Det finnes muligens en nødløsning. Dersom du får løsnet innkommende fiber (den som kommer inn til bygget) løs fra adapteret (på baksiden) og plugget trådene rett inn i modemet.

Fikk heldigvis såpass god kontakt med montørene at de gadd å komme en ekstratur for å fikse opp i rotet jeg hadde stelt i stand. Var online igjen i dag dag tidlig.
Lenke til kommentar

Se etter Cat.6A ISO produkter. For eksempel dette som finnes i Norge (el-nummer 6995136) http://universe.rdm.com/ProductDetail.aspx?prdtName=R509882&path=00-WEB/Kupfer/CU-050/CU-050-0200

 

Litt usikker på om de har panelet du linket til på Elektroskandia. Det ble referert videre til et annet produkt i databasen deres.

 

Jeg søkte meg fram til et alternativ via elnummer og en EFO database: http://ecatalogue.schneider-electric.no/Product.aspx?product=VDIG11Y241BX0 Dette har Elektroskandia på lager.

 

Ser ut til å være hva jeg trenger, men er dette ferdig utstyrt? Jeg ser det finnes tilbehør og enkelte modeller som er såkalt "ubestykket", hva innebærer dette?

 

Enkelte har også ST eller PC i modellnavnet, uten at jeg kjenner betydningen av dette?

Endret av Lanes
Lenke til kommentar

Ja VDIG11Y241BX0 støtter Cat6A ISO (el-nummer 6993669). Trur du også vil trenge 4 pakker med fargemerker, 6991025, men er ikke helt sikker. En eller to patcheguider er heller ikke å forakte (6993681). "Ubestykket panel" betyr at det kommer uten konnektorer. Da kan du sette inn eksakt så mange konnektorer som du har behov for (6991163).

 

ST og UT er nok en forkortelse for STP og UTP, altså skjermet eller uskjermet. Betegnelsen PC aner jeg ikke hva betyr.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at dette er et teoretisk perfekt laget kablingsnett. Men hvorfor ta seg bryet med skjermet kabel?

 

Revolveringa i cat 6 kabler er høyere enn cat 5, så prøv å hold revolveringa heeeeeeelt inn til konnektoren.

Kommer jeg og tester med fluka, så er det garantert feil. Spesielt når en selvlært gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at dette er et teoretisk perfekt laget kablingsnett. Men hvorfor ta seg bryet med skjermet kabel?

 

Revolveringa i cat 6 kabler er høyere enn cat 5, så prøv å hold revolveringa heeeeeeelt inn til konnektoren.

Kommer jeg og tester med fluka, så er det garantert feil. Spesielt når en selvlært gjør det.

Jeg trenger strengt tatt heller ikke cat6 i hele huset enda, men den gangen jeg gjør er det greit at kabler og koblingspunkt allerede eksisterer. Skulle jeg finne ut at det er for mye forstyrrelser for å kjøre full hastighet så får jeg heller få hjelp til å gjøre termineringen på nytt.

 

Jeg har all respekt for faget, men velger å være potensielt naiv og tro at det ikke kan være så vanskelig heller :)

 

Husk at hele dette prosjektet drives av nysgjerrighet og et ønske om å lære.

 

Edit: Du må gjerne komme og teste, så får jeg sett hvordan det gjøres! ^^

Endret av Lanes
Lenke til kommentar

Regner med at dette vil bli brukt for å kjøre gigabit Ethernet. Minstekravet for å kunne kjøre gigabit Ethernet er at kablingen holder sambandsklasse D (bygges med Cat.5e materiell). Neste generasjon Ethernet over kobber vil bli 10GbE. Kablingskravet er da sambandsklasse Ea (bygges med Cat.6A materiell).

 

Siden Lanes nå bygger nettet med skjermet Cat.6 og Cat.6A materiell så skal han gjøre en særdeles dårlig jobb før han får problemer med å kjøre gigabit Ethernett. Det er faktisk ikke helt utenkelig at han med litt flaks også vil klare å få opp en 10GbE link over dette nettet. Jag har sågar sett flere installasjoner som er gjort med skjermet Cat.6 materiell som også får PASS når dem blir testet med FLUKE's kabeltester etter klasse Ea standarden. Dessuten er det alltid litt margin i mellom minstekravet i kablingsstandarden og hva som virkelig trengs for å få opp en feilfri Ethernet-link. Den største feilkilden er faktisk bruk av dårlige patchesnorer (og dem er det ikke så enkelt å få testet + Ethernet gir ingen feilmelding, bare redusert hastighet).

Endret av 77679857
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bestile patchpanel og kontaktpunkt til tre rom i dag - satan for en pris!! Enten så kjøper jeg uvitende top-of-the-line nå, eller så er cat6a produkter dyrene enn jeg hadde tenkt. Langt dyrere. :omg:

 

Tre doble veggkontaktpunkt, en kabelleder og patchpanelet havnet på 5 laken. woah! Håper ikke madammen leser denne tråden.

 

Neste gang sjekker jeg pris før jeg bestiller :hm:

Lenke til kommentar

Elko sike veggkontaktpunkt koster jo fort 500kr, jeg pleier ikke å kjøpe patchepanel og sånne ting på skandia, deltaco lager noe greie patchepanel.

 

Skeptisk. Sånn visuelt så ser ikke Deltaco's patchepanel ut som et ISO sertifisert Cat.6a produkt (kjenner ingen andre som bruker printplater med IDC tilkoplinger på Cat6a materiell). Finner heller ingen datablad som bekrefter det at dette er sertifiserte produkter. Det nermeste jeg kan finne er bilder av Cat.6a kabelen til Deltaco hvor det er påstemplet noen Amerikansk sertifiseringsnummer, det holder ikke. Patchekablene til Deltaco ser definnitivt ikke ut som noe Cat.6a produkt.

Endret av 77679857
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da er racket også plassert inne, men jeg har litt problemer med strømtilførselen. Begge PDUene i kabinettet flimrer. Det virker nesten som det er dårlig kontakt, men jeg har testet i en annen stikk med samme problem, og jeg synes det er veldig merkelig at lyste på begge to flimrer (usynkronisert). Den ene ble testet hos TV-Vest hvor jeg hentet kabinettet og der fungerte de.

 

Er det noen her som vet om disse server-hardware type PDUene er veldig følsomme for endring i spenning? Mulig strømmen inn til huset er litt "skitten".

 

Skal se om jeg ikke får lastet opp en liten film som viser flimringen senere i dag, men er det noen som allerede kan hjelpe med en liten diagnostikk?

 

Det er fullt mulig det kommer strøm ut av hver PDU, men jeg fant ikke multimeteret i går. Tør ikke koble inn noe datautstyr slik det er nå!

Lenke til kommentar

Prøv å belaste dem i med f.eks en 2-3kW vifteovn i et par timer. Flimrer de ved last?

Jeg forstår heller ikke hvordan de klarer å flimre? er det LED displayet som har problemer?

 

Da PDUen er en passiv komponent, den kan ikke endre på strømmen ville jeg nå jeg si at det ikke er noen problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...