Gå til innhold

Juss eller økonomi?


God Of Stars

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går i VG3 studie.spess og er svært usikker på hva jeg skal studerer videre. Jeg er svært interessert i politik og ønsker å gå i den retningen. Jeg vet at man ikke trenger noe særlig utdanning for å bli politiker. Men likevel vil jeg ta det mest sikreste og best mulige veien. I tilleg til det å bli rik $$$$$$$

 

Jeg hadde 5,2 i snitt på VG2, og Er sikker på at jeg får noe rundt 5 i snitt i vitnemålet. Jeg sitter fast mellom å velge juss eller samfunnsøkonomi til neste år. Grunner for juss valget er: liker å lese, diskutere, snakke, presentere, million inntekt hvis man blir advokat $$$, og er kunnskapstørst

 

Jeg er ikke glad i tall og avskyr matte. Jeg har heller ikke så veldig mye informasjon om samfunnsøkonomi faget, men som jeg ser så er det mange politikere i verden og i Norge som har vært økonomer og det er nettop derfor jeg er usikker.

 

SPØRSMÅLET ER: hvilken av disse utdanningene er lurest å velge og hvilken er mest tilknyttet politikk og samfunnet.

 

Håper dere begrunner deres svar :)

Endret av God Of Stars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg studerer økonomi og administrasjon, som inneholder noe samfunnsøkonomi, noe bedriftsøkonomi, noe strategi og noe metode og valgfrie emner. Jeg kommer ikke unna matematikken, men den er ikke veldig krevende. Kan du sannsynlighet, prosentregning, derivasjon og algebra, er du kommet langt. Jeg har dog inntrykk av at et rent samfunnsøkonomistudie vil inneholde litt mer og tyngre matematikk.

 

Skal du studere økonomi med minst mulig matte, så må det bli noe innen strategi, for eksempel markedsføring. Men selv der ser jeg for meg at du må ha noe regnskapsforståelse, statistikk og mikroøkonomi. Faktisk utelukker du veldig mange studier hvis du ikke vil ha noe matematikk i det hele tatt, i og med at det er et nyttig verktøy som i en eller annen form brukes i de fleste fagfelt. Skal du engasjere deg i politikk og kunne bidra med noe meningsfullt, må du i mange tilfeller ha grunnleggende forståelse for statistikk. En debattant som har funnet tall uten å være i stand til å tolke dem, er ingen god debattant.

 

Mitt råd er at du enten forsoner deg med at matematikk er en viktig del av virkelighets- og samfunnsforståelse, eller studerer noe annet enn økonomi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skrankeadvokater blir betalt for å snakke og argumentere - hvem andre har en sånn jobbdefinisjon ?

(Det samme blir også "lecturers" i forskjellig - Obamas stilling ved det universitetet var i praksis lecturer, ikke professor. Putin er en litt annen historie...)

Unskyld, men kan du begrunne hva du mener?

Kjønte ikke meningen om det du skrev. :) :)

Lenke til kommentar

Jeg studerer økonomi og administrasjon, som inneholder noe samfunnsøkonomi, noe bedriftsøkonomi, noe strategi og noe metode og valgfrie emner. Jeg kommer ikke unna matematikken, men den er ikke veldig krevende. Kan du sannsynlighet, prosentregning, derivasjon og algebra, er du kommet langt. Jeg har dog inntrykk av at et rent samfunnsøkonomistudie vil inneholde litt mer og tyngre matematikk.

 

Skal du studere økonomi med minst mulig matte, så må det bli noe innen strategi, for eksempel markedsføring. Men selv der ser jeg for meg at du må ha noe regnskapsforståelse, statistikk og mikroøkonomi. Faktisk utelukker du veldig mange studier hvis du ikke vil ha noe matematikk i det hele tatt, i og med at det er et nyttig verktøy som i en eller annen form brukes i de fleste fagfelt. Skal du engasjere deg i politikk og kunne bidra med noe meningsfullt, må du i mange tilfeller ha grunnleggende forståelse for statistikk. En debattant som har funnet tall uten å være i stand til å tolke dem, er ingen god debattant.

 

Mitt råd er at du enten forsoner deg med at matematikk er en viktig del av virkelighets- og samfunnsforståelse, eller studerer noe annet enn økonomi.

Takk for svar, jeg har hørt at hverdagen til en siviløkonom er stort sett fullt av tall og matematikk. Er det sant eller har jeg hørt feil??? :)

Lenke til kommentar

 

Skrankeadvokater blir betalt for å snakke og argumentere - hvem andre har en sånn jobbdefinisjon ?

(Det samme blir også "lecturers" i forskjellig - Obamas stilling ved det universitetet var i praksis lecturer, ikke professor. Putin er en litt annen historie...)

Unskyld, men kan du begrunne hva du mener?

Kjønte ikke meningen om det du skrev. :) :)

Man spurte om hvorfor så mange politikere hadde vært jurister, og jeg svarte på spørsmålet - og presiserte i den sammenheng at de fleste eksemplene man nevnte hadde vært skrankeadvokater...
Lenke til kommentar

Hvorfor er/var de fleste politikere jurister?? Eks: Nelson Mandella, Gandhi,Putin,Obama,Abrahamlincoln og mange andre.

 

Jeg vet ikke om det er riktig at de fleste politikere er jurister. Men det er nok ikke fordi man må være jurist for å diskutere politikk. Det henger nok mer sammen med at de personene du nevner var interessert i juss, studerte faget og engasjerte seg mer i samfunnsspørsmål etter hvert som de forsto hvordan samfunnet henger sammen. Lov og rett er selvsagt en stor og viktig del av samfunnet som berører alle og henger i stor grad sammen med etikk, moral, verdier, religion og ideologi.

 

 

Jeg studerer økonomi og administrasjon, som inneholder noe samfunnsøkonomi, noe bedriftsøkonomi, noe strategi og noe metode og valgfrie emner. Jeg kommer ikke unna matematikken, men den er ikke veldig krevende. Kan du sannsynlighet, prosentregning, derivasjon og algebra, er du kommet langt. Jeg har dog inntrykk av at et rent samfunnsøkonomistudie vil inneholde litt mer og tyngre matematikk.

 

Skal du studere økonomi med minst mulig matte, så må det bli noe innen strategi, for eksempel markedsføring. Men selv der ser jeg for meg at du må ha noe regnskapsforståelse, statistikk og mikroøkonomi. Faktisk utelukker du veldig mange studier hvis du ikke vil ha noe matematikk i det hele tatt, i og med at det er et nyttig verktøy som i en eller annen form brukes i de fleste fagfelt. Skal du engasjere deg i politikk og kunne bidra med noe meningsfullt, må du i mange tilfeller ha grunnleggende forståelse for statistikk. En debattant som har funnet tall uten å være i stand til å tolke dem, er ingen god debattant.

 

Mitt råd er at du enten forsoner deg med at matematikk er en viktig del av virkelighets- og samfunnsforståelse, eller studerer noe annet enn økonomi.

Takk for svar, jeg har hørt at hverdagen til en siviløkonom er stort sett fullt av tall og matematikk. Er det sant eller har jeg hørt feil??? :)

 

 

Det kan være riktig, men ikke nødvendigvis. "Siviløkonom" er en tittel som ganske enkelt betyr at man har en mastergrad i økonomi og administrasjon. Men herunder hører mange forskjellige retninger innen økonomi. En mastergrad i økonomi og administrasjon kan ha hovedvekt på samfunnsøkonomi, operativ styring, analyse, merkevarebygging, ledelse og mye annet. Dermed ender siviløkonomer også opp med mange forskjellige jobber der man kan ha nytte av kompetanse i økonomi. Hvis man jobber som aksjeanalytiker vil det være mange tall å forholde seg til. Hvis man jobber som markedsfører, kan jobben inneholde relativt lite matematikk. Men som du kanskje vet, er det aldri slik at en siviløkonom sitter ved en pult med et ruteark og fører opp regnestykker. De bruker forskjellige PC-verktøy som gir dem alle de viktige tallene de trenger. De vet hvilke formler som ligger på tallene og hvordan man kan tolke dem og bruker dette til å ta best mulige avgjørelser for arbeidsplassen sin. De bestemmer for eksempel hvor mange varer eller tjenester de skal produsere, hvor mange flere som må ansettes i bedriften, hvilke prosjekter de skal bruke penger på og hvor/hvordan de skal skaffe pengene.

Lenke til kommentar

Nå kommer det litt an på definisjonen av rik, men jeg tipper det er flere som har blitt rik med utdannelse enn uten utdannelse. Når det er sagt er nok de rikeste av de rike folk som har skapt noe selv, men igjen, det blir et definisjonsspørsmål av hva som er rik.

 

Helge Lund har for eksempel ikke skapt noe selv, men jeg vil påstå han er ganske rik.

Lenke til kommentar

Hei, jeg går i VG3 studie.spess og er svært usikker på hva jeg skal studerer videre. Jeg er svært interessert i politik og ønsker å gå i den retningen. Jeg vet at man ikke trenger noe særlig utdanning for å bli politiker. Men likevel vil jeg ta det mest sikreste og best mulige veien. I tilleg til det å bli rik $$$$$$$

 

Jeg hadde 5,2 i snitt på VG2, og Er sikker på at jeg får noe rundt 5 i snitt i vitnemålet. Jeg sitter fast mellom å velge juss eller samfunnsøkonomi til neste år. Grunner for juss valget er: liker å lese, diskutere, snakke, presentere, million inntekt hvis man blir advokat $$$, og er kunnskapstørst

 

Jeg er ikke glad i tall og avskyr matte. Jeg har heller ikke så veldig mye informasjon om samfunnsøkonomi faget, men som jeg ser så er det mange politikere i verden og i Norge som har vært økonomer og det er nettop derfor jeg er usikker.

 

SPØRSMÅLET ER: hvilken av disse utdanningene er lurest å velge og hvilken er mest tilknyttet politikk og samfunnet.

 

Håper dere begrunner deres svar :)

 

"$$$$$$$" ??

 

Som andre har sagt: Hvis du ikke liker matematikk, bør du styre unna økonomi. Det sier seg egentlig litt selv hvis du tenker deg om; det er - for å si det enkelt - mange tall i økonomi.

 

Foranlediget av dollartegnene dine presiserer jeg at jus er et modenhetsfag. Jeg mistenker at en del begynner på jusstudiene før de egentlig er modne nok til det - og dermed ikke får fullt utbytte av det. En tanke er å studere noe annet et års tid før du evt. søker jus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...