Gå til innhold

Noen som har erfaringer med iBeacons / BLE-opplegg?


Anbefalte innlegg

Tenkte å teste hvordan iBeacon fungerte, så bestilte en random mini-usb-dings (heter visst ZeroBeacon 302) fra ebay. Den har Apple sin "demo" proximityUUID som angivelig skal kunne forandres, men det er et annet tema.

 

Tanken bak var å teste i forhold til tilstedeværelse i leiligheten evt i et rom.

 

Lastet ned an app som heter Beecon til iPhone som kan opprette områder og aksjoner basert på UUID og avstand fra en slik iBeacon. Aksjoner som å skru på Philips Hue, LIFX, Twitter, ir mot GC eller en get/post url man skriver inn når beacon kommer innenfor rekkevidde eller en annen kommando når den kommer utenfor rekkevidde.

 

Kommer beacon utenfor dekning tar det ca 30 sekunder før appen kjører action, og instant når den ser beacon igjen. Fungerer forsåvidt fint med en lokal url siden jeg bruker mer enn 30 sekunder fra jeg er utenfor dekning til beacon, men innenfor wifi-dekning.

 

Men, Beecon-appen krever at stedstjenester er skrudd på om appen skal finne noe når den er i bakgrunnen.

Hvorfor den tjenesten behøves for å søke etter beacons skjønner jeg ikke, for det er en batteri-hog av en annen dimensjon. Setter jeg personverninnstillingene til at appen kun kan bruke stedstjenester når den er i bruk, så blinker det konstant et blått banner på toppen av skjermen som sier at Beecon bruker stedstjenester. Ganske så praktisk løsning...

 

Tester videre, gjerne med innspill.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leser gjerne mer om dette, og det blir spennende å se hva du får til. Men for meg virker det som tungvindt å måtte gå over bekken for å hente vann.

 

Jeg leter etter et system som bruker BLE for å spore en "dings" (Fitbit, Chipolo, headset, mobil, whatever), men hvor logikken sitter på en server. Jeg vil ikke være avhengig av at mobiltelefonen skal gjøre trianguleringen fordi 1) det tar unødvendig mye ressurser på telefonen og 2) det blir OS-avhengig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...