Gå til innhold

Må man betale TV lisens når man har plasma TV?


Villmink

Anbefalte innlegg

Vel, so mange andre er er jeg absolutt motstander av NRK avgiften, bla.a. fordi jeg ikke har noen interesse av å se på NRK - ønsker derfor ikke å betale avgiften av prinsipp - og ser derfor heller ikke på NRK av prinsipp (om det skulle være aktuelt innimellom:))

 

(desverre så har jeg en samboer som er registrert for tiden :nice: )

 

Men - Det som VIRKELIG gjør meg forbannet er at det er jo f*** meg nesten like mye reklame på NRK som på de andre kanalene (ja, ikke som på TV3 da *grin*) - Det blinker jo en "Sponsor" over skjermen annenhvert minutt! - DET gjør meg forbannet det!

 

Jeg er sikker på at de dyreste produksjonene til NRK er den jævla sporten, så hadde de fått den inn på en egen digital-betalingskanal så hadde vi sikkert kunne kvittet oss med hele lisens-tullet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarte å gjøre en brøler selv da jeg kjøpte tv.

 

Jeg bor hjemme ennå, men forsørger meg selv ( jobber ), men jeg fikk regninga i posten :gretten:

 

Men gjorde følgende:

 

Sendte et brev til NRK der jeg forklarte at jeg måtte selge Tv til min fra, p.g.a blablabla... osv osv....

 

har ikke hørt et pip siden *grin*

Lenke til kommentar

De som sier at Tv-lisensen betales inn til NRK har jo forsåvidt rett i det.

Er det ikke naturlig siden det er NRK som eier alle stasjonene her i landet?

(TV2 har vel egne master, men de er vel også de eneste)

 

La oss ta det eksempelet at bare de av oss som vil ha NRK betaler tv-lisensen (og bare halvparten av de som i dag betaler, gjør dette, ble nevnt som en løsning tidligere her)... hva ville skje over tid..? sendere/master osv trenger faktisk å driftes de også, ellers vil de rett og slett sluttet å fungere...hva skjer da.. nadanix med tv, ikke bare til de som vil ha NRK, men til mange flere også...

 

Trenger jeg å påpeke at samme gjelder radionettet også?

(å komme innpå det faktum at norge faktisk er helt avhengig av et oppegående radionett med tanke på sikkerhet er ikke noe som jeg tror kanskje vil gå litt utafo topic her, men at det er viktig er et faktum )

 

Løsningen er jo selvfølgelig at alle MÅ kjøpe seg parabol, og det er jo billig for en student....(er enig i at det burde vært en mulighet for å betale en mindre sum for de av oss som faktisk er studenter, uten at jeg på stående for kan komme med et konstruktivt forslag til hvordan dette kan gjøres i praksis...)

Lenke til kommentar
uhu, nå skal vi se tenker om ikke lille Vice er litt skinnhellig her. Du har vel sikkert aldri latt andre hente ting fra deg over p2p eller hentet ned piratkopiert software? Å du har det? Vel gjett hva, da er du en lovbryter du og.

At jeg på et eller annet tidspunkt kan ha brutt loven, bevisst eller ubevisst,(som de fleste andre har gjort) er latterlig å bringe frem her. Det har ingenting med denne saken å gjøre. Dersom jeg hadde stått frem og vært stolt over det, slik som vi har sett andre eksempler på her i tråden, DA kunne det ha vært en mening med det.

 

Du er vel flink du, som kan klappe deg på brystet og si: "Jeg betaler lisensen jeg, jeg er en skikkelig lovlydig borger!".

Jeg har aldri skrytt av å betale lisensen, være lovlydig borger etc. Alt jeg har gitt uttrykk for er at det er moralsk forkastelig å snike seg unna felles ansvar.

 

Usaklig å sammenligne? Ikke noe mer enn dine alle skal bidra til godet, betal skatt betal lisens sammenligninger. For å bli kvitt lisensen er det mest effektive at alle nektet å betale den.

 

Nok engang, et lite gjennomtenkt utsagn. Ingen vits i å kommenter dette mer da det allerede har blitt glimrende kommentert av Unwill.

 

Hva er det du gnåler om at lisensen ikke er for å ha NRK men for å ha tv? Som andre tidligere har sagt her, lisens pengene går til NRK og du våger å dementere at det er en NRK-avgift? Logikken brister!

Utdrag fra "Forskrifter om fjernsynsmottakere":

Betalingsplikt: Den som har utstyr som er egnet til å motta fjernsynssignaler, plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av stortinget"

 

Siden når ble fjernsynssignaler definert til eksklusivt å bety NRK?

Hvem sin logikk/kunnskap er det som brister? :roll:

 

Leste forresten en glimrende artikkel for noen dager sider som omhandler noe av problemstillingene her:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/10/31/382323.html

Tipper mange av de småkjetringene/snylterne som har dukket opp i denne tråden vil føle seg truffet.(Ingen navn nevnt :lol:)

Lenke til kommentar
Det er jo litt merkelig at det skal koste over 6000 kroner for hvert minutt i året å produsere det nrk gjør. Det er summen en får hvis en deler lisenspengene de får inn på antall minutter/år.

NRK er en ufattelig mye for stor organisasjon som er mye for dyr å drive, og som burde vært nedlagt for lenge siden!

 

Og de som moralsk sett sammenligner tvlisensen med skattebetaling, og sier at selvsagt må alle betale for sykehus og slikt: Selvsagt må alle bidra til å betale for det som samfunnet trenger. Men trenger noen virkelig NRK???

Nevn noe som NRK gir oss, som vi ikke kan få fra andre steder.

ikke at jeg stötter NRK i lisens-saken (for all del!!!), men Autofil, Nytt på Nytt og til tider Beat for Beat, kan være svært så underholdende... Men dessverre går nok streken her... Det er nemlig ikke så veldig mye mer NRK har å by på av interessange programmer...

 

utenom værmeldinga, da...

Lenke til kommentar
Det finnes alltid de som velger å bryte loven,snylte på andre etc. Enten det dreier seg om vanlig skatt eller andre avgifter.

Du har hvertfall fint plassert deg i denne gruppen med ditt intelligente utsagn.

 

uhu, nå skal vi se tenker om ikke lille Vice er litt skinnhellig her. Du har vel sikkert aldri latt andre hente ting fra deg over p2p eller hentet ned piratkopiert software? Å du har det? Vel gjett hva, da er du en lovbryter du og.

 

Du er vel flink du, som kan klappe deg på brystet og si: "Jeg betaler lisensen jeg, jeg er en skikkelig lovlydig borger!".

 

Individer kan ikke gjøre som de vil i et samfunn? Nok individer og de kan det, selv om det er mot "loven" det de gjør. Hvordan tror du revolusjoner startet. Usaklig å sammenligne? Ikke noe mer enn dine alle skal bidra til godet, betal skatt betal lisens sammenligninger. For å bli kvitt lisensen er det mest effektive at alle nektet å betale den.

 

Hva er det du gnåler om at lisensen ikke er for å ha NRK men for å ha tv? Som andre tidligere har sagt her, lisens pengene går til NRK og du våger å dementere at det er en NRK-avgift? Logikken brister!

 

Skjerpings, snakker om intelligente utsagn.

Hva er det du klager over? p2p nedlasting ER faktisk lovlig i Norge! (for å holde innlegget noenlunde under tema: http://www.nrk.no/musikk/3161534.html )

Er det ikke fantastisk, folkens?? :D

Lenke til kommentar
Det finnes alltid de som velger å bryte loven,snylte på andre etc. Enten det dreier seg om vanlig skatt eller andre avgifter.

Du har hvertfall fint plassert deg i denne gruppen med ditt intelligente utsagn.

 

uhu, nå skal vi se tenker om ikke lille Vice er litt skinnhellig her. Du har vel sikkert aldri latt andre hente ting fra deg over p2p eller hentet ned piratkopiert software? Å du har det? Vel gjett hva, da er du en lovbryter du og.

 

Du er vel flink du, som kan klappe deg på brystet og si: "Jeg betaler lisensen jeg, jeg er en skikkelig lovlydig borger!".

 

Individer kan ikke gjøre som de vil i et samfunn? Nok individer og de kan det, selv om det er mot "loven" det de gjør. Hvordan tror du revolusjoner startet. Usaklig å sammenligne? Ikke noe mer enn dine alle skal bidra til godet, betal skatt betal lisens sammenligninger. For å bli kvitt lisensen er det mest effektive at alle nektet å betale den.

 

Hva er det du gnåler om at lisensen ikke er for å ha NRK men for å ha tv? Som andre tidligere har sagt her, lisens pengene går til NRK og du våger å dementere at det er en NRK-avgift? Logikken brister!

 

Skjerpings, snakker om intelligente utsagn.

Det Vice snakker om er fakta, og ikke meningene våre... riktig nok går alle pengene til NRK... men vent nå litt - må du betale den selv om du ikke får inn NRK? selv om du ikke får inn noe i heletatt?? faktisk, ja.. Slik er det om du vil eller ikke... så da blir det jo egentlig til en "tv-lisens" og ikke "NRK-lisens" selv om vi helst vil ha det til dette... :)

 

Jeg er selvfölgelig enig i at når det först skal være lisens, så får den sörenmeg gå til alle norske tv-stasjoner!! NRK er ikke alene i verden!

 

Jeg har forresten TV-kort i PC'n, og jeg har ikke fått noen regning fra NRK...! :)

Lenke til kommentar
Jeg er selvfölgelig enig i at når det först skal være lisens, så får den sörenmeg gå til alle norske tv-stasjoner!! NRK er ikke alene i verden!

 

Jeg har forresten TV-kort i PC'n, og jeg har ikke fått noen regning fra NRK...! :)

Før denne diskusjonen her tenkte jeg at det var unødvenidg med lisens, og bare dumt at det går til NRK, men etter å ha tenkt grundig og lest de fleste argumentene her syns jeg at det er bra med lisens.

 

Norge har behov for en kvalitetskanal som NRK (selv om jeg sjeldent ser på det). De andre kanalene som er for det meste reklamefinansiert fortjener/trenger ikke lisenspengene.

 

Ting jeg misliker med dagens regler:

1. Alle betaler likt, 1500 kroner er ganse mye for en student og mindre for en som jobber fulltid.

 

2. Selv om det ikke er 100% av befolkning som har TV, så kunne det vært greit å ta pengene rett fra statskassen. Da slipper de snyltere og lønn til kontrollører. (det å drifte dette systemet med hvem som har betalt og hvem som ikke må jo koste en del det også). For om den personen ikke har TV så hører han vel noen ganger på radio? Eller kanskje se på TV hos en venn?

Lenke til kommentar

NRK er en kvalitetskanal og norges største TV-kanal. De fleste nordmenn har stor glede av denne kanalen, og selv om noen ikke liker den, så er det rett og rimelig at alle er med å betale for den. Å ikke ville betale NRK-lisens fordi du ikke ser på NRK, er det samme som å si at du ikke vil betale skatt som går til utbygging av motorveier, fordi du ikke har bil og aldri bruker motorveiene.

 

Om statskanalen i det hele tatt skal eksistere er et annet spørsmål, men så lenge den gjør det, synes jeg ikke det er noe gale at folk må betale lisens.

Lenke til kommentar

Blir vel artig hvis de analoge sendingene blir kuttet i 2006 og blir kun digitale sendinger..

 

Man kan da samkjøre registerene til NTV og NRK og dermed kan mange snyltere tas og det hadde vært veldig artig...

 

Moralen/etikken blandt de som har svart under posten er jo svært mangelfull

 

Litt ironisk også at de som sier at de ikke betaler lisens i denne posten også er anonyme, dette svekker seriøsiteten betraktelig...

 

Hvis man snylter på samfunnet som er man også småkjeltring - vist fa..

 

Hele utgangspunktet for denne diskusjonen er jo meningsløs...

 

Hvem har ikke råd til plasma tv hvis man snylter på tvlisensen år etter år

 

Dette er jo like tåpelig som å si at jeg har råd til en Bmw 5 Serie hvis jeg slapp å betale noen avgifter til staten....

 

Meningsløs debatt...

 

Hadde vært artig hvis lisensavdelingen i NRK hadde engasjert torpedoer og mye mer peilingsutstyr å fått inn lisensen

Lenke til kommentar
Studenter som har hjemmeadresse hos foreldre og egen hybeladresse regnes som hjemmeboende der foreldrene bor, og hybelen vil da være dekket av forsikringen som foreldrene har for hjemmet (mange forsikrings-selskaper lar riktignok være å si fra om dette). Det samme gjelder så vidt jeg vet for TV,

 

"På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens."

 

der du ikke regnes som selvforsørgende når du har fast bostedsadresse hjemme.

 

Kan sikkert være mange forskjellige juridiske meninger om dette, men jeg slapp i hvertfall å betale selv om jeg hadde både TV og TV-kort på datan...

Trur dette må vere ein misforståelse. "Lisensmannen" går med stort hell (til mange sin fortvilelse) rundt på studentbyer og sankar inn pengar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...