Gå til innhold

Windows vs Apple


Anbefalte innlegg

Jeg skal snart kjøpe meg/bygge meg en ny pc. Jeg er åpen for å bytte over til Apple, om dette er et bedre system. Jeg stiller derfor spørsmålet enkelt og greit, hvorfor Mac(pro) vs Windows eller Windows fremfor Mac(pro) om du vil, basert på deres egne eller andres erfaringer?

Fordeler/ulemper med de to forskjellige operativsystemer – og Hardware?

 

Setter pris på innspill!

(Jeg har Iphone og Ipad fra før om dette bør innvirke på mitt valg)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.infoworld.com/article/2612438/microsoft-windows/deathmatch-review--windows-8-1-vs--os-x-mavericks.html

 

Altså skal du få mest maskinvare for pengene, går du for PC.

 

Mac mini er utdatert og Mac Pro gir veldig lite for pengene.

 

Bygge selv MAC må du regne med å lese en del guider og prøve å feile, siden det går ikke like lett.

Men du kan bytte til windows 8.1 om det skulle gå dårlig.

 

http://www.instructables.com/id/How-to-install-OS-X-Mavericks-on-your-PC-with-Unib/

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Å bygge en «Mac» selv har jeg slått fra meg pga som du også antyder, en må være forberedt på mye knot. Jeg ønsker at maskinen skal være min arbeidshest uten å måtte feilsøke å bruke tid på dette(selv om dette i seg selv til tider kan være morsomt). Jeg har ingen erfaring med Windows 8.1, men min kone har Windows 8, og denne versjonen har tatt en retning jeg ikke er komfortabel med. Det er i hovedsak det som har fått meg til å vurdere emigrering.

Jeg har bygd meg en stasjonær pc som jeg nå kjører Win 7 pro på, så skal alltids klare å sette sammen en til. Du sier en får lite for pengene for en Mac pro, hvor mye vil du anslå det vil koste i deler inkl. operativsystem om jeg skulle bygget meg en tilvarende windowsmaskin som den nyeste grunnmodellen til Mac pro? (den som ligger til rundt 25.000,-)

Bare så jeg får en pekepinn på besparelse ved å bygge selv….

Lenke til kommentar

Vel du finner litt informasjon på ifix.

 

Virker ut som denne har

 

INTEL CPU/Core E5-1620v2 3.70GHz LGA2011 det er ikke så veldig stiv pris,

 

Fant ikke mye tester, men ut i fra 3dmark virker ut som denne tilsvarer i7-970 ytelse per kjerne.

 

i7-5930K er mye kraftigere.

 

2x AMD FirePro D300 er vel skjermkortene, hvis vi tilsvarer ytelsen her

 

Her finner du ca hva prisene er for skjermkortene til apple, husk de ikke er lett tilgjengelig i norske butikker.

 

 

Så du ser, er ikke dette lønnsomt til gaming, men som du sikkert er klar over er dette maskin beregnet for proff markedet, med mye videoredigering og moduleringer av 3d objekter, samt skape virtuelle grafiske effekter.

 

SSD disken:

 

Samsung XP941 512GB M.2 PCIe x4 80mm SSD - MZHPU512HCGL-00000

 

Resten blir vel vanskelig å bregne hva ca koster, siden det er apple som produser resten, men som det sier seg selv Mac Pro begynner ennå å bli litt utdatert.

 

Det sier også mac rumors: Mid-product Cycle så er nok mest lønnsomt å kjøpe brukt i dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Dette blir min personlig mening, og mange er sikkert uenige.

 

Apples maskiner yter i mange tilfeller bedre enn en tilsvarende Windows-maskin. Årsaken til dette er at Apple har full kontroll over maskinvare, slik at programvaren kan tilpasses maskinvaren for å oppnå maksimal ytelse. Microsoft må ta hensyn til utallige kombinasjoner av maskinvare fra en lang rekke produsenter, og oppnår ikke det samme som Apple. Den nye iMacen er et fint eksempel på dette. Lykke til med å finne en lignende maskin fra en Windows-produsent, eller å bygge en selv, med samme maskinvare og størrelse som Apples iMac.

 

Når det er sagt bør du svare på følgende spørsmål før vi fortsetter diskusjonen: Hva skal du bruke maskinen til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det r fordi en tilsvarende pc koster halvparten.

Les denne artikkelen, så ser du at det ikke stemmer. En kort oppsummering hvis du ikke føler for å lese begge sidene:

 

So, as you can see, even with the build-my-own solution, even using scrap parts I have lying about, and even with a whole set of components that weren't tested to work with each other, the system would have cost more than the iMac.

Det skal dog sies at for mange og i visse tilfeller er nok en (billig) bærbar maskin med Windows et bedre valg enn en MacBook. Poenget mitt er at spesifikasjoner har ikke alt å si, spesielt ikke på maskiner hvor maskinvare og programvare nærmest er bygget for hverandre, som på en Mac.

Lenke til kommentar

Du er ikke interessert i å forstå det jeg skriver, så kos deg med spillmaskinen din, du, og ha en fortsatt fin kveld.

jo jeg skjønner poenget ditt, med ytelse og ordentlig satt sammen, men det du henvendet deg til var mere programmene du apple hadde satt sammen, og att alt "funket" så bra sammen. Jeg var mere opptatt av ytelsen.

 

Joa hvis du kommer til å bruke alle de "sosse" programmene (Missforstå meg rett) så koster det jo en gjerne mere å få tilsvarende til windows, men rent ytelses messig tror jeg at windows yter mere i f.eks benchmark/spill når det kommer til samme pris.

Lenke til kommentar

iMac 5K er ett godt valg når det kommer til All-In one, men det er snakk om Mac Pro mot stasjonær PC her, så det blir egentlig bare tull å fortsette den diskusjonen!

 

Jeg ville sagt gå for en PC rett og slett for å få det du betaler for, mtp. at Mac Pro er midlife...

 

Om du følger guidene på denne siden, så er en hackintosh ikke noe problem:

http://www.tonymacx86.com/building-customac-buyers-guide-january-2015.html#CustoMac_Pro_Socket_2011

 

Skal også nevnes at med Mac Pro så blir mer og mer eksternt, blant annet lagring, det samme gjelder iMac

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...