Gå til innhold

MiT eller Caltech i USA ?


pedero

Anbefalte innlegg

Med en gang du snakker om å studere i utlandet, så gir de flatt f i om du har fagbrev eller ikke. De aner ikke hva fagbrev er. Du vil synke som Titanic med matten på et ingeniørstudie om du bare har 1P. Spør du meg må du ha R2, og så fysikk og kjemi om det er krav.

 

Jeg ville anbefalt deg å ta bachelor i Norge og så ta en master i utlandet etterpå om du fortsatt har lyst.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner en del fra klassen min på ungdomskolen som jeg vet er ganske mye skarpere i matte enn, som sier at T-matte ikke er så vanskelig, så hva synes dere om å låne med meg en 1T bok fra biblioteket på skolen å studere litt selv, muligens ta eksamen som privatist

Lenke til kommentar

MiT er kanskje litt vel ambisiøst med tanke på at ca 12% kommer inn. Hvor de aller fleste søkerne er "mer enn nok" kvalifisert. Siden du ikke har prøvd deg på noen realfag enda ville jeg startet med det. Se om du trives med de fagene først! Viktig å starte utdanningen i riktig ende ;)

Lenke til kommentar

Spør deg selv om det er verdt å bruke så mye penger for å studere på et prestisjeuniversitet.

 

F.eks. for MIT koster det rundt 280000 kr i skolepenger. Du kan få en del dekket av lånekassen, ca. 95000 kr. Men i tilegg kommer levekostnader, reisekostnader, skolemateriell osv. Utdannelsen din kan lett ende opp med å koste deg 1 million.

 

Var jeg deg ville jeg sterkt revurdert å studere på et av disse prestisjeuniversitetene.

 

Edit: For ordens skyld, det er 280000 kr per år i skolepenger.

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

Blir også en vurderingssak på hvor TS vil jobbe.

 

Svir du av en million på en Bachelorgrad ved MiT, for så å dra tilbake til Norge å jobbe som en A4 ingeniør for f.eks Statoil aller Aker Solutions, så vil du nok se at utdanningen ikke er økonomisk gunstig, da du kunne fått samme tittelen for en brøkdel av prisen.

 

Her i landet er vi ikke så veldig opptatt av navn på skole, spesielt ikke når det kommer til Ingeniører. Har noen plasser der de helst ansetter fra NTNU, men noe mer selektive er ikke bedriftene.

 

Ville heller satset på et år med utveksling, men mindre du har planer om å bruke nettverk og kontakter fra MiT/Caltech til å jobbe med noe helt annet(Finans f.eks...veldig mange ingeniører fra de skolene som blir plukket opp av Wall Street)

Lenke til kommentar

You should think about the specifics of your career and then choose the school that gives you the appropriate education for that specific career

 

There are many good engineering schools here in the usa with very specific specialties other than MIT or Caltech

 

Kettering university, for example gives a great education for automotive engineers and also guaranteed internships and jobs

 

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Kettering_University

 

In the long run, it's the education that counts, not the prestige of the school

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...