Gå til innhold

Ny gaming laptop 15", 970m eller 980m?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har ventet lenge på å se laptoper med 970/980M tilgjengelig for salg og da var endelig dagen her!

 

Kan begynne å si at MSI og ASUS sine er uaktuelle da de bare fokuserer på 17,3" når det kommer til gaming laptop, hvertfall på de som er lansert så langt.

 

Så da ser jeg til Multicom, ingen erfaring med de PCene men en gang må være den første:)

 

alternativene blir dermed alt av 15" i følgende linker:

 

http://www.multicom.no/Gaming-laptop/cat-c/c1000042?pfd=kw-970

http://www.multicom.no/Gaming-laptop/cat-c/c1000042?pfd=kw-980

 

Det jeg lurer på er hva dere tenker rundt 970M kontra 980M?

og modellen Kunshan P651 vs P150

 

Bryr meg ikke så mye om at laptopen er supertynn, er mest interessert i at den ikke skal bli for varm. Det er også litt av tanken bak å kanskje gå for 970M.

 

ser også at QFHD versjonene av P651 har 3GB videominne og ikke 6GB som p150, størrelsesforskjell som gjør dette? trodde høyere oppløsning trengte mer minne...

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nvidia har ikke oppgitt strømtrekket til 970/980m, men det blir nok ganske sikkert meget høyt. Samme kjerne som på stasjonære, selv om det er kuttet bort litt for å ikke brenne opp laptopen.

 

GTX 980m er nesten lik som GTX 970, og yter nok ikke langt i fra. Mens GTX 970m har fått fjernet ytterligere 20 % av kjernen. Men har også fått en redusering av minnebussen til 192-bit. Altså 33 % mindre minnebåndbredde. Den totale ytelsesforskjellen på de to vil nok legge seg rundt 15-25 % i praksis.

 

Hvorvidt strømforbruket blir noe forskjellig vet vi ikke enda, da Nvidia ikke har gitt oss noen info om dette. I verste fall er det likt, i beste fall en tilsvarende lavere som ytelsen. Men en økning i kjøleareal vil effektivt fjerne den ekstra varmen, så ikke sikkert du som bruker vil merke så mye.

 

970m kan kun ha 3GB eller 6GB minne, mens 980m kan enten ha 4GB eller 8GB minne. Det vil ha mest å si i høye oppløsninger som 4K, selv om jeg tviler på at du vil finne mange situasjoner hvor du trenger dette. Finnes noen få situasjoner, som regel pga. slett spillutvikling, hvor 6GB kan lønne seg. Men da snakker vi om teksturmods i Skyrim og vanvittig høyoppløste teksturpakker i visse spill. Ikke noe jeg hadde prioritert.

 

Ps: Og dette fra en som daglig møter på en minnebegrensningsvegg med 3GB i selv BF4. Men jeg har også 50 % høyere oppløsning enn 4K, samt 4-5 ganger så kraftig grafikkprosessor som 980m, så det kan ikke sammenlignes overhode. 980m og 970m ville uansett vært uspillelige i så høy oppløsning.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Lurer på om strømforbruket kan by på litt problemer for 980M.

 

Leste en test her:

http://www.digitaltrends.com/computing/nvidia-reveals-maxwell-based-geforce-gtx-980m-970m-laptop-gpus-980m-benchmarked-tested/

ASUS G751JY snittet 183W, i 3D stress test.

 

Ser også på en annen side( http://www.tomshardware.com/news/nvidia-geforce-maxwell-mobile-gtx-970m-gtx-980m,27833.html ) at de har "estimated" 980M til å være 125W mens 970M er 95W. Selvsagt ingen konkrete tall fra Nvidia, men bør gi en liten pekepinn.

Klarte ikke finne ut hva 880M bruker, men virker som det er et sted mellom de to? Når tester viser at 970M har en 10% økning fra 880M kan jeg ikke skjønne at dette skal være noe "revolusjon" hvis forbruket er likt 880M.

 

Med Kunshan P150S som har 180W AC adapter, vil vel det kombinert med 970M være det smarteste valget for en driftssikker PC som ikke blir for varm? litt støy kan jeg leve med, gamer med headset uansett.

 

P651 har 150W adapter, skjønner ikke helt hvordan den skal klare å drifte et 980M fullt ut..

Lenke til kommentar

OT: Huff. Om det her er veien Asus ønsker å gå med sin nye G751, så er jeg glad at jeg kjøpte G750jm (gtx860m maxwell). Tviler på at de som kjøper en 17 tommers gaming laptop er så opptatt av at den skal være syltynn, men heller det at kjøleløsninga er bra (stille) slik at maskinen ikke throttler og at man ikke plager samboere. Kudos for IPS-skjerm dog; det er vel det eneste jeg har å utsette på min maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...