Gå til innhold

[Løst] Prøver å innstallere Git...


Anbefalte innlegg

Hei, har en macbook pro fra ifjor med mavericks.

Prøvde å innstallere Git igår, og da jeg hadde gjort det, og prøvde å kjøre git --version i terminalen så fikk jeg noe feilmelding om at jeg måtte ha installert xcode command line tools for å bruke git. Så da var jeg dum nok til si ja til det (kom en popup om jeg ville gjøre det).

Når jeg nå kjører git --version så får jeg :

git version 1.9.3 (Apple Git-50)

dette er en versjon som apple bundler med xcode skvipet som jeg klarte å innstallere.

Jeg vil kjøre vanlig git.

Jeg ønsker helt å avinnstallere xcode command line tools.

Om jeg kjører xcode-select -p så får jeg:

/Library/Developer/CommandLineTools

Dette er visstnok der det er innstallert

Men jeg er dessverre ingen unix/kommandolinje guru, og lurer på hvordan jeg trygt kan avinnstallere command line toos?

(Jeg vet at jeg kan få PATH til å peke på vanlige git versonen osv. og det har jeg tenkt å gjøre, men har veldig lyst til å avinnstallere command line tools..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned Homebrew og installer git derfra. :)

 

Det er mulig jeg tar feil, men Command Line Tools inneholder flere programmer du trenger til andre ting, så det er greit å la det være installert.

 

Jepp, virker som om det er masse nyttige verktøy i command line tools, men jeg vil gjerne installere når jeg forstår hva det er, og/eller hvis jeg får behov for det. Det andre er at jeg har lest at CLT (la oss kalle det det heretter), lager masse symlinks og at disse kødder til ting etterhvert... vil ikke havne i en situasjon hvor jeg plutselig bruker feil git versjon.

 

Så det jeg egentlig lurer på er hvordan jeg avinnstallerer CLT :)

Lenke til kommentar

Siden du virkelig vil så pleier denne å hjelpe de fleste med slike problemer.

 

Smarting! Hurra for deg! Woohhooo!

Bortsett fra at jeg selvsagt har googlet, og ingen av lenkene faktisk løser problemet mitt.

De fleste handler om folk som har installert xcode fra app store, og fått bundlet command line tools uten å be om det. Da ligger den et annet sted enn hos meg. Det er også slik at de fleste handler om osX mountain lion, eller tidligere versjon av nevnte programvare, og at apple har en tendens til å innstallere dette på forskjellige steder. Symlinks problematikken får meg til å bli usikker på om det å bare slette mappen

Library/Developer/CommandLineTools,

er nok til å avinstalere programvaren?

 

(Trodde ikke det var nødvendig å varsle at man hadde brukt google inne på et forum som handler om programmering).

Lenke til kommentar

 

Siden du virkelig vil så pleier denne å hjelpe de fleste med slike problemer.

Toskete kommentar. Har du ikke bedre kommentarer, så la vær å kommenter.

Og din kommentar var så mye bedre??

 

Litt hjelp er bedre enn ingenting, og jeg viste ikke hva trådstarter hadde gjort fra før av. Det er veldig ofte folk spør om hjelp før de har gjort litt research selv.

Litt off-topic, men håper at resten av svarene kan være til å hjelpe trådstarter istedenfor å kommentere mitt ynkelige forsøk på å hjelpe.

Lenke til kommentar

Løsningen ble å lære litt mer unix, og skjønne hvordan bash leter etter kommandoer. Command Line tools sin versjon lå i mappen usr/bin/git, mens den versjonen jeg ville bruke lå i mappen usr/local/bin.

 

Dette finner man ut av hvis man taster kommandoen: which - a git,

da får man alle mappene den er installert i.

Og hvis man lurer på hvilken som brukes av systemet så kan man taste: which git,

altså uten -a i midten.

 

og så kan man endre $PATH til å lete i riktig mappe først.

 

Fant ut at det kan være lurt å installere homebrew, for da legger den alle programmer i samme mappe, og så holder det å endre PATH en eneste gang, slik jeg har forstått det, så har man en god måte å installere og oppgradere programvare på.

 

Håper dette hjelper en eller annen forvirret sjel senere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...