Gå til innhold

[Løst] Enkelt spørsmål om overclocking (Ivy)


Anbefalte innlegg

Hallo, tenkt å overklokke min i5 3570k som er kjølt med H100i, men er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram..

 

Jeg har noe som heter Asrock Extreme Tuning Utility som fulgte med til hovedkortet, og det ser jo ut som det skal gå ann å overklokke med dette programmet?

 

Etter sånn jeg har forstått skal man bare plusse på CPU Ratio(multiplier) helt til man får error(Prime95), for så å justere CPU voltage Offset til det er stabilt igjen, er det riktig?

1e0e8a394df2076db9695b5a32ddffe9.png

 

Takk på forhånd!

Endret av Zunn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke anbefale klokking fra Windows. Prime95 er også et program du ikke trenger å bruke, da det skaper unaturlig mye last.

Hvilket HK er det, ser du skriver ASRock men ikke hvilken modell.

Personlig har jeg best erfaring med fast clock og fast voltage, ikke noe som svinger opp og ned som ofte skaper ustabilitet.

Som et utgangspunkt kan du begynne med å gå i BIOS. Skru av alt som heter Boost, Turbo og sånt. Deretter tar du det på 4.5 ghz og 1.3 volt, som et lite utgangspunkt. Deretter prøve å boote og kjøre et par benchmarks. Hvis det funker bra, prøv å gå opp til 4.6 evt 4.7. Eller du kan holde den på 4.5 og prøve å justere ned spenningen i små trinn, og se om den er stabil mellom hver justering. Minste jeg klarte 4.5 med var cirka 1.29 stilt inn i BIOS. Det er også litt dropp her, så reelt er det 1.26 til 1.27.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale klokking fra Windows. Prime95 er også et program du ikke trenger å bruke, da det skaper unaturlig mye last.

Hvilket HK er det, ser du skriver ASRock men ikke hvilken modell.

Personlig har jeg best erfaring med fast clock og fast voltage, ikke noe som svinger opp og ned som ofte skaper ustabilitet.

Som et utgangspunkt kan du begynne med å gå i BIOS. Skru av alt som heter Boost, Turbo og sånt. Deretter tar du det på 4.5 ghz og 1.3 volt, som et lite utgangspunkt. Deretter prøve å boote og kjøre et par benchmarks. Hvis det funker bra, prøv å gå opp til 4.6 evt 4.7. Eller du kan holde den på 4.5 og prøve å justere ned spenningen i små trinn, og se om den er stabil mellom hver justering. Minste jeg klarte 4.5 med var cirka 1.29 stilt inn i BIOS. Det er også litt dropp her, så reelt er det 1.26 til 1.27.

Ser ikke ut som jeg klarer å justere multiplieren uten at turbo boost blir enablet, kanskje jeg ser feil plass, men følte BIOSen var noenlunde kronglete..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...