Gå til innhold

Oktoberfest 2014 - ventle - 9mm f/8


Anbefalte innlegg

Flott at kirurgen dokumenterer operasjonen. Ser småspennende ut å måtte i gang med dette. Jeg har for øvrig også et objektiv som venter på operasjon, trøbbel med blenderen der også (olje på lamellene). Skal nok få mannet meg opp en dag.

 

Fint med skogsbilder, enda finere i det været dere (og ikke jeg) har om dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9. oktober er formodentlig tatt gjennom frontrute i fart? Ikke at det gjør noe, for det røffe preget er svært kledelig her, og resultatet er det beste i tråden så langt i mine øyne.

 

Ikke til forkleinelse for det siste bildet. Det eneste ankepunktet er at horisonten er litt vel midt i bildet. Ellers er det jo rett og slett pent.

Lenke til kommentar

Jeg synes du er modig som melder deg på med et slikt objektiv i en månedslang utfordring. Jeg har et tilsvarende 9mm objektivdeksel til mitt kamera, men sliter litt med å finne egnede motiver å bruke det på, men her får du vist at du kan få mer enn brukbare bilder med dette. Det siste - Urban utmark - var jo utrolig flott, er enig at det virkelig viser hva dette objektivet duger til.

Lenke til kommentar

Fine bilder. Skjønner du er fornøyd med objektivet? Vurderer å slå til på messetilbudet til Fotovideo til 699,- for dette til bruk på min nye Olympus OM-d m-e10 (eller hvordan disse tallene og bokstavene stokkes)

Ja, jeg trives godt med dette og når det gjelder gøy og nytte per krone er det i mine øyne ingenting med m43-fatning som slår dette. I motsetning til det første deksel-objektivet, 15mm f/8, som hadde ganske ubrukelig bildekvalitet og var mest for en gimmick å regne, er 9mm'eren meget god og anvendelig, pris og størrelse tatt i betraktning.

 

Selvfølgelig har det sine begrensninger. Den største er nok lysstyrken - f/8 er litt begrensende når høstmørket faller på. Det meste annet kan jobbes rundt, sånn som at:

- det er en fisheye. Fisheye-looken er ikke alltid ønskelig. Dette er dog forholdsvis enkelt å ordne i etterbehandlingen, i Lightroom er det gjort med to museklikk for å velge Enable Lens Profile Corrections og velge profilen for Sigma 10mm 2.8 Fisheye. Bildene fra 8., 10. og 12. har denne profilen aktivert.

- det er manuell fokus. Det er et relativt lite problem når man har dybdeskarphet nær uendelig. Kun når man vil ned mot nærgrensen (sånn som på bildene fra 1. og 13.) er det nødvendig å bruke noe spesielt med tid på å fokusere, ellers kan den stort sett settes fast på hyperfokalavstanden eller bare på uendelig.

 

On a side note: i løpet av fjellturen 12. oktober ramlet jeg i ei myr med objektivet ned i bakken. Fullt av gress og gjørme etterpå. Det ordnet seg imidlertid, ettersom objektivet hverken har elektronikk eller metaller som kan korrodere var det bare å skylle det i springen og tørke det i stekeovnen på 50 grader varmluft etterpå ;)

 

Ellers takk for alle tilbakemeldinger :) fler bilder kommer, jeg har tatt bilder alle dager som venter på å komme på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...