Gå til innhold

Ny 13" retina: Batterilevetid, lading osv.


Anbefalte innlegg

Hei,

Har hatt min Retina Macbook Pro 13" siden 4. august. Kjøpt i Hong Kong og brukte den der borte frem til 12. august. Relativt ny macbook med andre ord.

 

I det siste har jeg lagt merke til at batteriet tømmes raskere og lastet ned Coconut Battery-appen for å sjekke batteristatus. Etter ikke engang 2 mnd med bruk er totalkapasiteten nede i 93.4%. Skal det virkelig synke så raskt?

 

Battery%20Status.png

 

Begynner å lure på om jeg burde kjøpe en norsk lader til maskinen. Har frem til nå bare brukt den originale som fulgte med på kjøpet, med en sånn travel-stikkontakt-sak som passer i norske støpsler.

Jeg pleier å la den gå ned til 2-3% før jeg plugger inn laderen, men dette er tydligvis ikke så veldig lurt har jeg skjønt etter å ha lest litt på internett. Hvordan får jeg batteriet til å vare lengst mulig? Hvordan burde jeg lade maskinen, og hvor ofte? Burde jeg plugge den inn hele tiden mens jeg bruker den? Har det noe å si at laderen er fra Hong Kong og vil det utgjøre en forskjell om jeg kjøper norsk lader? Hjelp!

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke ekspert, men tror at du ødelegger batteriene ganske raskt vist du lader dem helt ut. Gamle batterier (nikkelkadium?) måtte du lade helt ut før du ladet dem opp igjen. Nye batterier (Lithiumion) tåler ikke en fullstendig utlading, og de aller fleste har en sikkerhetsmekanisme som kutter strømmer vist batterkapasiteten kommer under et vist nivå. For å sikre at du ikke tømmer det helt. Da er de praktisk talt

 

Tror et godt utgangspunk vil være å bruke maskinen ned til 60% før du lader den opp igjen. Ikke farlig om du går under selfølgelig, men leste at ca 60% var "optimalt" for å vedlikeholde batteriet.

Ned til 2/3% hver gang er hvertfall ikke bra.

 

Kina bruker 230V som norge, så det skal nok ikke være et problem. Men det er helt sikkert folk som kan svare bedre på det enn meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Begynner å lure på om jeg burde kjøpe en norsk lader til maskinen. Har frem til nå bare brukt den originale som fulgte med på kjøpet, med en sånn travel-stikkontakt-sak som passer i norske støpsler.

Kina bruker 230V som norge, så det skal nok ikke være et problem. Men det er helt sikkert folk som kan svare bedre på det enn meg.

Dette har ingenting å si da den norske laderen vil være helt lik den fra Hong Kong. Alle ladere fra Apple støtter 100V-240V AC input og vil gi den riktige outputen.

Ville stukket innom Eplehuset og hørt om dette var normalt jeg, da vil du også få det på garantien hvis de mener det er unormalt.

Endret av Magnusha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, nå skjønner jeg ingenting, for "maksimumskapasiteten", altså den andre statten og nederste baren, har økt til 96.1% etter at jeg begynte å plugge inn laderen under bruk og ikke bruke mer enn ned til 80% før jeg plugger inn.

 

 

Jeg har hatt min late 2012 MacBook Retina 13'' siden juli 2013.

 

Er dette ille?

 

9% tap i maksimumskapasitet på over ett år er vel ikke ille i det hele tatt.. men du har ganske høy loadcycles sånn i forhold til hva jeg har sett er normalt på nett. Husk at garantien på batteriet ditt bare gjelder frem til 1000 loadcycles, etter det er du on your own.

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar

Altså, nå skjønner jeg ingenting, for "maksimumskapasiteten", altså den andre statten og nederste baren, har økt til 96.1% etter at jeg begynte å plugge inn laderen under bruk og ikke bruke mer enn ned til 80% før jeg plugger inn.

 

 

Jeg har hatt min late 2012 MacBook Retina 13'' siden juli 2013.

 

Er dette ille?

 

9% tap i maksimumskapasitet på over ett år er vel ikke ille i det hele tatt.. men du har ganske høy loadcycles sånn i forhold til hva jeg har sett er normalt på nett. Husk at garantien på batteriet ditt bare gjelder frem til 1000 loadcycles, etter det er du on your own.

Hva er vanlig hos loadcycles? Jeg lader batteriet ca. en-to ganger om dagen.

Lenke til kommentar

 

Altså, nå skjønner jeg ingenting, for "maksimumskapasiteten", altså den andre statten og nederste baren, har økt til 96.1% etter at jeg begynte å plugge inn laderen under bruk og ikke bruke mer enn ned til 80% før jeg plugger inn.

 

 

Jeg har hatt min late 2012 MacBook Retina 13'' siden juli 2013.

 

Er dette ille?

 

9% tap i maksimumskapasitet på over ett år er vel ikke ille i det hele tatt.. men du har ganske høy loadcycles sånn i forhold til hva jeg har sett er normalt på nett. Husk at garantien på batteriet ditt bare gjelder frem til 1000 loadcycles, etter det er du on your own.

Hva er vanlig hos loadcycles? Jeg lader batteriet ca. en-to ganger om dagen.

 

Vet ikke helt, men det virket veldig høyt siden det var oppe i 600-noe etter bare ett år. Er vel ikke noe farlig, annet enn at garantien på batteriet ikke gjelder lenger enn til 1000 om noe skulle skje.

Lenke til kommentar

Sant nok, men når batteriet har blitt nesten helt utladet før laderen er stappet i så tenker jeg egentlig at det er en brukerfeil.

Vet at eplehuset/apple er ganske sky når det kommer til reklamasjon/garanti. Batteri er regnet som forbruksvare og derfor tror jeg ikke de vil være så veldig intereserte i å gjøre noe med det. Kan være jeg tar feil! Er det i nærheten så er det jo bare til å stikke innom.

Det er lov til å prøve, alt er lov. Gå inn å spør, de kan nok kanskje gi deg litt kjekke tips til batteriet og.

Lenke til kommentar

Ja det er det jeg fortsatt tror.

Husker jeg riktig var det en sak om dette opp i forbukerombudet eller noe sånt, der tror jeg de kom frem til at vist batteriet ikke var helt dødt (bare et par minutter på batteristrøm) så var fortsatt ikke selger pålagt av loven å gjør noe. Rett meg vist jeg tar feil, men husker det var noe sånt siden det var en litt dårlig deal for han som hadde et laptop batteri som nesten ikke fungerte, hans fungerte i 20 min eller noe sånt før maskinen døde.

Maskinen 5 års reklamasjonsrett

Batteriet 2 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...