Gå til innhold

Canon 7D Mark2 Tråden


Anbefalte innlegg

Sammenligning mellom 7D og 7D mk2 - iso 800 - 6400.

 

Det ser veldig bra ut. Støyen fra mk2 er mye jevnere og mer finkornet enn 7D. Rundt et trinn bedre iso-ytelse enn 7D som antatt, men på grunn av støyens karakter kan kanskje ytterligere 0,5-1 trinn ytnyttes med god etterbehandling.

Verd å merke seg at i denne testen så er objektivet mikrojustert for 7D og ikke for 7D mk2, og derfor fremstår bildene fra 7D noe mer skarpe.

 

Er vel kanskje det jeg ser på mitt Mk2. Støyen har en annen karakter enn på Mk1. Blir litt som ved Fujifilm X-kameraene mine. Det er noe støy på ISO 3200 og 6400, men det er en type støy jeg lettere greier å leve med. Men igjen, jeg er mest vant til etterbehandling av Rawfiler i Lightroom, så vil ikke være for bastant ennå. Men positivt overrasket så langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holdt på litt mer i ettermiddag med filene. Ser nå at selv om støyen er mindre og mer finkornet enn på gamle 7D, så er det fortsatt mer fargestøy enn på Fuji X sine filer. Men igjen, jeg må nok inn i et program jeg kjenner for å gjøre sammenlligninger.



Men, etter å ha lekt litt med Canons egen DPP, ser det ut til at jeg har vunnet ca et stopp når det gjelder støy, altså ISO 3200 på MK II ser mer ut som ISO 1600 på 7D - men litt mer finkornet hvilket gjør at jeg godt kan skyte i ISO 6400. Snakker nå om råfilene fremkalt i DPP. Men jeg fikk faktisk noen bilder i ISO 10.000 som tok seg "godt ut" - men her vil nok størrelsen de skal brukes i begrense seg noe. Men for web - gikk helt greit. Særlig når konvertert til sort/hvitt der støyen så mer ut som filmkorn.



Ellers synes jeg ergonomien på selve huset er forbedret litt. Knappene har en litt mer behagelig følelse. Modus hjulet på toppen er låsbart, ISO valg knappen har en liten fordypning som gjør at man kjenner lettere hvilken knapp man holder på med. Jeg liker også den dedikerte "Rate" knappen til høyre på huset som gjør at jeg kan markere bildene med rating 1 - 5 stjerner mens jeg jobber ut, og lettere kan sortere ut det jeg tror er blinkskudd når jeg kommer hjem.



Den lille skyvespaken plassert utenpå joystikken (joystick = den man flytter fokuspunktene med) er helt genial - har forelsket meg i den! Har satt den opp til å svitsje mellom de ulike autofokus modusene med. Tommelen treffer den perfekt uten å måtte fjerne kameraet fra øyet. Så kan dritraskt velge riktig autofokus modus med en liten tommelbevegelse mens kameraet holdes mot øyet, og i og med at den sitter på joystikken går alt i en glidende bevegelse - velge autofokus modus og velge autofokuspunkt.



Har nå lest litt mer om de ulike følgefokusmodusene (se linker i første post - takk for den foresten) - og for gamle 7D'eiere er dette nødvendig lesning. Her har det skjedd mye. Synd jeg ikke rakk lese det før jeg tok boksebildene i går, ville da fått enda fler i fokus. Men litt skyldes ikke bare alle de nye mulighetene, men også at jeg mest har brukt Fujifilm X-Pro1/X100s/X-T1 siste årene slik at jeg ikke husket hvordan ting fungerte på gamle 7D også.



Eksempelvis - jeg brukte zone area autofokus, og den låste seg på nærmeste objekt innen området (sonen) jeg hadde valgt - så når jeg siktet på bokserens hode og hanskene også var innen sonen uten at jeg tenkte på det, så ble det hansken den valgte som fokus. Det ga litt soft ansikt/øyne når jeg brukte EF-85 f/1.8 USM objektivet på blender f/2.0. Hansken er sylskarp, mens øynene er litt ute av fokus. På små utskrifter eller små webbilder er det greit. Men, å kjenne utstyret sitt --- viktig. Følte meg litt dum der. Grunnleggende greier - kjenn utstyret.



Så - jeg burde valgt autofokus punktutvidelse (AF point expansion) - enten 4 punkt eller 8 punkt, i stedet for zone autofocus når jeg hadde så liten blender som f/2.0 og var såpass nærme for det gir jo ganske liten dybdeskarphet og mindre marginer. Da kunne jeg siktet på hodet med midtpunktet, og kun hvis den ikke fant fokus der ville den valgt et av de andre henholdsvis 3 eller 7 punktene. Igjen - det gikk opp et lys for meg da jeg leste fra linkene i første post i tråden.



Jeg tror vel det store spørsmålet er - bør 7D eiere oppgradere til MK2? Ikke helt enkelt. Var ikke det for meg. Jeg har kjøpt meg langt inn i Fuji X systemet med flere objektiver og det har vært kameraet jeg har brukt mest siste årene. To årsaker til det:


1. Mindre å bære på, og fantastiske objektiver fra Fuji.


2. Bedre filkvalitet på alt over 400 ISO. (Og ja, jeg har innregnet Fuji's litt optimistiske ISO tall).



Så - jeg kommer nok til å ta mange bilder med Fuji X fortsatt. Særlig naturbilder da sensoren har en stor dynamisk rekkevidde. Og portretter også. Gatefoto. Men... så fort jeg har noe som jeg vet kommer til å bevege seg så kommer jeg nå til å gripe min Canon 7DMk2 med glede - der jeg før sukket og håpet jeg kunne holde meg på ISO 800 eller lavere med 7DMk1. :D Det hendte jeg prøvde meg med Fuji X-T1 på boksestevner før ene og alene fordi jeg måtte opp i ISO 3200-6400, og da orket jeg ikke se filene fra 7DMk1. Da misset jeg øyeblikket som regel, og var like langt. Men nå? Yes!! Ser ut som jeg har filkvaliteten jeg ønsker og samtidig et utrolig godt autofokus system. Mission accomplished for min del! :D


Endret av Dr.Peedee
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For boksing bør du også vurdere AI Servo AF for automatisk tracking. Da kan du låse fokus på hodet til en bokser og så vil kameraet automatisk flytte over til et av den andre 65 punktene ettersom bokseren beveger seg. Du beholder fokus når han kommer bak den andre bokseren et kort øyeblikk. Kanskje det også er lettere å tenke komposisjon da når du automatisk følger den ene.

Lenke til kommentar

For boksing bør du også vurdere AI Servo AF for automatisk tracking. Da kan du låse fokus på hodet til en bokser og så vil kameraet automatisk flytte over til et av den andre 65 punktene ettersom bokseren beveger seg. Du beholder fokus når han kommer bak den andre bokseren et kort øyeblikk. Kanskje det også er lettere å tenke komposisjon da når du automatisk følger den ene.

Ja, det er det jeg beskriver over. Altså focus tracking på ulike måter. Og hva den låser på først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For boksing bør du også vurdere AI Servo AF for automatisk tracking. Da kan du låse fokus på hodet til en bokser og så vil kameraet automatisk flytte over til et av den andre 65 punktene ettersom bokseren beveger seg. Du beholder fokus når han kommer bak den andre bokseren et kort øyeblikk. Kanskje det også er lettere å tenke komposisjon da når du automatisk følger den ene.

Ja, det er det jeg beskriver over. Altså focus tracking på ulike måter. Og hva den låser på først.

 

Du prøvde deg frem med Zone AF og AF pint expansion om jeg forstod deg riktig. Jeg snakker om iTR color and face detection, skulle vært tydeligere på det, og AI Servo AF med iTR fungerer svært annerledes enn Zone AF og AF point exp. Du velger selv hvilket AF punkt du begynner med og fokuserer på ønsket utøver (hodet) i ditt tilfelle, så vil kameraet automatisk benytte alle 65 AF-punktene for å følge den personen uavhengig av hvordan du beveger kameraet.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

 

 

For boksing bør du også vurdere AI Servo AF for automatisk tracking. Da kan du låse fokus på hodet til en bokser og så vil kameraet automatisk flytte over til et av den andre 65 punktene ettersom bokseren beveger seg. Du beholder fokus når han kommer bak den andre bokseren et kort øyeblikk. Kanskje det også er lettere å tenke komposisjon da når du automatisk følger den ene.

 

Ja, det er det jeg beskriver over. Altså focus tracking på ulike måter. Og hva den låser på først.

Du prøvde deg frem med Zone AF og AF pint expansion om jeg forstod deg riktig. Jeg snakker om iTR color and face detection, skulle vært tydeligere på det, og AI Servo AF med iTR fungerer svært annerledes enn Zone AF og AF point exp. Du velger selv hvilket AF punkt du begynner med og fokuserer på ønsket utøver (hodet) i ditt tilfelle, så vil kameraet automatisk benytte alle 65 AF-punktene for å følge den personen uavhengig av hvordan du beveger kameraet.

Ok, takker. Den funksjonen har jeg ikke prøvd :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kommer bare til hovedsiden og ser ingen bilder?

 

Tor

 

Det er de fuglehodene på første bilde. Du kan laste ned fullversjon.

 

Jeg har foreløpig ikke hatt tid til annet enn å studere eksemplene, imidlertid ser det ut for min del som om det helst er størrelsen på støykornene som er forskjellen og ikke nødvendigvis den totale mengden støy. Jeg skulle ønsket vedkommende ville brukt et motiv med flere nyanser i, i tillegg er det endel artefakter i mk2 eksemplene som gjør at jeg lurer på om et eller annet ikke er helt korrekt.

 

Støyfjerning handler ofte ikke bare om selve støyen, men og hva som skjer med detaljene og om det er mulig å fremskaffe disse igjen med detaljoppskarping samt om hvor mye detaljoppskarping motivet/fila tåler før man går over grensen. 7Dmk1 må ofte ha en rimelig brutal støybehandling, men heldigvis tåler filene uvanlig mye detaljoppskarping (dersom man gjør det rett). Slik sett er ofte ubehandlete råfiler fra mk1 rimelig langt unna det man kan få til med nitidig etterbehandling.

 

Av de eksemplene jeg har sett pr nå vil jeg anta at mk2 på iso3200 er ca 1/2 trinn bedre og litt mer på iso 6400. Men helt klart er at de som bruker kun jpg fra kameraet vil kunne oppleve større forskjeller.

 

Tor

Lenke til kommentar

Her er en som er ganske fornøyd med ISO- egenskapene, men vet ikke helt hvor pålitelig denne duden er :).

 

Syne jpg iso 16000 ser bra ut, det samme om video på 16000.

 

 

 

Jared Polin er grei høre på. Han er kjent for å fotografere artister, på konserter og følge dem på turneer.

 

http://jaredpolin.com .

 

Han har postet mange tutorials siste årene. Han er en fargerik og morsom fyr synes jeg. Han er Nikon fotograf, så spent på hva han sier i sin endelige review. Han har tidligere snakker svært pent om 1DX selv om han foretreker Nikon.

Lenke til kommentar

DxO - Score 70

 

Første review klar, men ikke mye nytt fra DxO.

Canon henger bra med på DR høy iso (fra iso400), men ellers mye det samme som før og det er jo ikke noe nytt.

 

Interessant å se DxO, 7DII slås av G7X (riktignok bare med ett poeng), men det det viser er vel at DxO ikke måler det de fleste oppfatter som bildekvalitet.

 

Jeg synes likevel DxO er interessant, særlig når man ser på delresultater.

 

Satte opp 7DII, 70D og D7100 og selv om totalscoren til 7DII ikke er signifikant høyere enn 70D er det litt forskjell på høy ISO.

 

post-77461-0-99687500-1415216999_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...