Gå til innhold

Lastebil sjåfør.


Anbefalte innlegg

Go dag Spørsmål.

 

Er 18 år gammel, gått to år med elektrofag. Men har egentlig ett lite ønske om å kjøre laste bil. Frakt osv. eller annen transport i form av varer et setra.

 

Men har ikke helt skjønt veien og gå for dette, er det KRAV om å gå transport og logistikk ?

 

Eller er det andre muligheter uten om dette? Siden jeg har gått elektro, må jeg jo isåfall gå to år til på skole fra og med neste år. Noe jeg egentlig ikke har så veldig lyst til.

 

For øyeblikket jobber jeg som ekspitør i butikk.

 

Hva er veien og gå hvis jeg evt har lyst til og drive med noe innen transport?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke noe krav om det. Det sagt, det å ta kl. C(E) og Yrkessjåfør på privathånd er dyrt og du må ha kl. B først i tilfelle du ikke har det enda.

 

Om du er gira på det ville jeg nok tatt de 2 åra på skolebenken om ikke noen annen løsning foreligger.

 

Hør med rådgiver på skolen og evt. NAV selv om du nok ikke kommer så langt der enda.

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Siden du er under 21 år må du også ta 280 timers yrkessjåførutdanning, istedet for de 140 timene som man kan ta etter fylte 21. Blir nokså dyrt å ta det på egen lomme. Tips: Dersom du allerede har klasse B, så kan du prøve lykken i Forsvaret. Der kan du få klasse C i førstegangstjenesten gratis. Om det er mange om beinet der vet jeg ikke, men kjenner noen som har fått det den veien.

Lenke til kommentar

Det er fult mulig det. Men interessen er så lav for meg.. At jeg egentlig ikke ønsker innen for det.

 

Evt, bli til at jeg går IKT Service et år og tar lærling derfra.

 

 

Men hvordan blir det hvis jeg har gått to år elektrofag. Også går ett år IKT, Så når jeg er 21 tar det 19 ukers kurs.

 

Det er fult mulig ikke sant? Så sant det passer med eventuelle lærlingsplass der og da, innen for eksempel IKT.

Lenke til kommentar

Det er fult mulig det. Men interessen er så lav for meg.. At jeg egentlig ikke ønsker innen for det.

 

Evt, bli til at jeg går IKT Service et år og tar lærling derfra.

 

 

Men hvordan blir det hvis jeg har gått to år elektrofag. Også går ett år IKT, Så når jeg er 21 tar det 19 ukers kurs.

 

Det er fult mulig ikke sant? Så sant det passer med eventuelle lærlingsplass der og da, innen for eksempel IKT.

 

Hør med rådgiver, man har ikke uendelig med VGS år og ta så det kommer an på om du har "brukt" opp retten din innen da. Er nok litt spesielt dette kurset også så er nok best å snakke med rådgiver.

Lenke til kommentar

Mann har 4 års skole rett ved VGS.

 

Jeg har brukt to. Bruker jeg ett på IKT. har jeg ett igjen, som kan gå til det kurset.

 

Og min svigermor har tatt det kurset selv og er som at du er vanlig student. Men forutsetter at man er 21 år gammel, på grunn av lengden på kurset (19 Uker)

 

Så vil tro det kan gå. Men skal gjøre litt Research først.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ville først tatt fagbrev i elektro, om 10-20år er transportnæringen over og da er det greit å ha det i sekken.

Unnskyld? Kunne gjerne tenke meg å høre mer om hva som får deg til å mene dette.

Søk på humans need not apply

 

Interessant må jeg si, takk for tipset. Men strengt tatt vil vel aldri transportnæringen være over. Ting må flyttes fra A til B også da, men hva arbeidsoppgaver og teknologi angår vil jo være interessant å se utviklingen på. Men for å holde meg til trådstarters tema, så ville jeg likevel ikke gitt opp å gå i den retningen dersom det er det ts brenner for. Jeg er dog enig med Salvesen i at å fullføre fagbrevet i forkant vil være et smart trekk, ikke bare basert på mulige teknologiendringer i nær framtid, men også fordi det er greit å ha noe å falle tilbake på dersom man ikke trives i yrket over lengre tid.

Lenke til kommentar

Dersom det er langtransport du tenker på, rundt i europa, vil jeg ikke anbefale dette.

Det kreves en egen personlighet for å trives med dette, og det sosiale livet hjemme vil få seg en knekk.

I tillegg ødelegges denne bransjen dag for dag, noe du bør lese om på nettet og sette deg inn i, før du velger denne yrkesveien.

 

Ønsker du å kjøre lastebil, vil jeg anbefale å satse på anleggs bransjen, evt bli bileier og ha langtidskontrakt på kjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...