Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Det er tinglyst en forkjøpsrett som heftelse i eiendommen.


MikaelR

Anbefalte innlegg

Har et lite problem som jeg er veldig usikker på hva som gjelder.

 

Problemstilling:

 

Jeg er ensarving fra min mor som døde for noen mnd siden, nå sitter jeg igjen med et hus som jeg vil selge så fort som mulig, men min mor hadde solgt ut sine søstre for mangen år siden, men dem har forkjøpsrett på eiendommen som overskriften sier.

 

Faller dette bort ved arv til livsarving?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et lite problem som jeg er veldig usikker på hva som gjelder.

 

Problemstilling:

 

Jeg er ensarving fra min mor som døde for noen mnd siden, nå sitter jeg igjen med et hus som jeg vil selge så fort som mulig, men min mor hadde solgt ut sine søstre for mangen år siden, men dem har forkjøpsrett på eiendommen som overskriften sier.

 

Faller dette bort ved arv til livsarving?

 

 

 

 

 

Vil først kondolere for din mors bortgang...

 

Er ikke helt sikker men selv om de har forkjøpsrett så skal du vel uansett ha markedspris for eiendommen. Få en megler på besøk for en helt ordinær verdivurdering så er jeg sikker på at han kan svare deg på dette.

Lenke til kommentar

Forkjøpsretten utløses ikke av at du arver (forkjøpsrettsloven § 8), slik at du kan være trygg på å beholde den. Men forkjøpsretten opphører ikke av at du arver, i og med at den er tinglyst. (Den kunne etter omstendighetene gjort det om den ikke var det)

 

Dette innebærer at dine tanter fortsatt har forkjøpsrett. Hvordan denne skal utøves følger av avtalen som ligger til grunn for forkjøpsretten, eventuelt av forkjøpsrettsloven. Hovedregelen er at de kan tre inn i kjøpers avtale ved å gi melding innen en viss frist etter at avtale er inngått. Det innebærer at du får samme pris fra dem som du ville fått fra noen andre - men til gjengjeld må du jo opplyse om forkjøpsretten før du selger, slik at eiendommen vel er litt mindre attraktiv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...