Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Katt tråkket på stekepanne


konduktans

Anbefalte innlegg

For en snau time siden tråkket vår 6mnd gamle katt på en varm stekepanne. Halter ikke, men tråkker bitte bitte litt mykere på denne poten enn den andre(kun synlig hvis man ser veldig godt etter). Hopper og leker, og ser ikke ut til å ha vondt. Har ikke endret lynne etter dette, leker med broren sin som før. Mjauet litt i starten, men det sluttet den med når den fikk kos.

 

Burde vi dra innom dyrlegen med den, evt gjøre noe annet? Ville brannskadekrem for mennesker og en liten bandasje gjøre at sårene gror bedre?

 

Bildet er tatt ca 30 min etter det skjedde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

For en snau time siden tråkket vår 6mnd gamle katt på en varm stekepanne. Halter ikke, men tråkker bitte bitte litt mykere på denne poten enn den andre(kun synlig hvis man ser veldig godt etter). Hopper og leker, og ser ikke ut til å ha vondt. Har ikke endret lynne etter dette, leker med broren sin som før. Mjauet litt i starten, men det sluttet den med når den fikk kos.

 

Burde vi dra innom dyrlegen med den, evt gjøre noe annet? Ville brannskadekrem for mennesker og en liten bandasje gjøre at sårene gror bedre?

 

Bildet er tatt ca 30 min etter det skjedde.

Ring/dra til dyrelegen! Antar det var en høy varme på stekepannen.

Lenke til kommentar

 

La katten stå med den skadede foten I kaldt vann en times tid.

 

Lykke til :green:

 

Brannskader skal aldri behandles med kaldt vann, så hvert fall ikke gjør dette. Om vann må benyttes bør det være lunkent eller noe varmere.

 

Brannskader skal først kjølast ned i kaldt vatn i ca 5. min før ein går over til lunkent vatn. Dette for å hindre at det oppstår frostskade. Det er viktig å kjøle ned fort for å hindre at brannskaden går lengre inn i huda.

 

Sidan katten ikkje har nokre store problem med å gå osv så er det nok ikkje den store skaden. Men det kan være lurt med ein telefon til dyrlegen for sikkerheits skuld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

La katten stå med den skadede foten I kaldt vann en times tid.

 

Lykke til :green:

 

Brannskader skal aldri behandles med kaldt vann, så hvert fall ikke gjør dette. Om vann må benyttes bør det være lunkent eller noe varmere.

 

Da synes jeg synd på eventuelle i heimen som brenner seg. Ikke noe mer smertefullt enn lunkent eller varmere vann de første minuttene.

 

Du ønsker som Fl?ffy nevnte å kjøle ned området raskt og effektivt. Lunkent vann vil ikke gjøre stort den første tiden, og vil bare få den ytterste delen av huden til å oppnå lik temperatur som resten av huden. Den vil ikke forhindre varmen i å gå innover i huden. Ettersom lunkent vann ikke har noe lavere temperatur enn huden selv har.

 

Du får ikke noe kuldeskade de første minuttene uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan gjøre litt vondt, men for å forebygge dypere skader er lunkent vann det beste for såret, og det vil også lege raskere. Hvorfor har jeg ikke satt meg skikkelig inn i, men det er studier på studier å finne på det om ønsket.

 

Lunkent vann vil oppnå samme kjølende effekt som kaldt vann, da såret er langt varmere enn selv lunkent vann, men man får ikke den raske og ekstreme endringen i temperatur som ved å kjøle med kaldt vann.

Lenke til kommentar

 

Det kan gjøre litt vondt, men for å forebygge dypere skader er lunkent vann det beste for såret, og det vil også lege raskere. Hvorfor har jeg ikke satt meg skikkelig inn i, men det er studier på studier å finne på det om ønsket.

Ja takk gjerne :)

 

 

Bare å hoppe over til Google. Jeg har intet behov for å bevise påstanden min, og før det blir en heftig diskusjon ut av det her melder jeg meg ut først som sist, da det ikke akkurat er hva trådstarter spør etter. For min del må dere gjerne fortsette med kaldt vann, for forskjellen er nok minimal uansett.

Lenke til kommentar

Det kan gjøre litt vondt, men for å forebygge dypere skader er lunkent vann det beste for såret, og det vil også lege raskere. Hvorfor har jeg ikke satt meg skikkelig inn i, men det er studier på studier å finne på det om ønsket.

 

Lunkent vann vil oppnå samme kjølende effekt som kaldt vann, da såret er langt varmere enn selv lunkent vann, men man får ikke den raske og ekstreme endringen i temperatur som ved å kjøle med kaldt vann.

 

 

 

 

La katten stå med den skadede foten I kaldt vann en times tid.

 

Lykke til :green:

 

Brannskader skal aldri behandles med kaldt vann, så hvert fall ikke gjør dette. Om vann må benyttes bør det være lunkent eller noe varmere.

 

Da synes jeg synd på eventuelle i heimen som brenner seg. Ikke noe mer smertefullt enn lunkent eller varmere vann de første minuttene.

 

Du ønsker som Fl?ffy nevnte å kjøle ned området raskt og effektivt. Lunkent vann vil ikke gjøre stort den første tiden, og vil bare få den ytterste delen av huden til å oppnå lik temperatur som resten av huden. Den vil ikke forhindre varmen i å gå innover i huden. Ettersom lunkent vann ikke har noe lavere temperatur enn huden selv har.

 

Du får ikke noe kuldeskade de første minuttene uansett.

 

 

 

 

 

La katten stå med den skadede foten I kaldt vann en times tid.

 

Lykke til :green:

 

Brannskader skal aldri behandles med kaldt vann, så hvert fall ikke gjør dette. Om vann må benyttes bør det være lunkent eller noe varmere.

 

Brannskader skal først kjølast ned i kaldt vatn i ca 5. min før ein går over til lunkent vatn. Dette for å hindre at det oppstår frostskade. Det er viktig å kjøle ned fort for å hindre at brannskaden går lengre inn i huda.

 

Sidan katten ikkje har nokre store problem med å gå osv så er det nok ikkje den store skaden. Men det kan være lurt med ein telefon til dyrlegen for sikkerheits skuld.

 

 

"Avkjøl det brente området øyeblikkelig ved å holde det under rennende vann i opp til 20 minutter. Du kan også bruke et kar med vann eller en svamp. Våte håndklær fungerer dårligere fordi huden varmer dem opp. Vannet bør være kjølig, men ikke for kaldt. Barn skal ikke kjøles med annet enn lunkent vann. Bruk ikke is. Is kan skade huden ytterligere "

 

http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/brannskader

Endret av Æsculap
Lenke til kommentar

Det kan gjøre litt vondt, men for å forebygge dypere skader er lunkent vann det beste for såret, og det vil også lege raskere. Hvorfor har jeg ikke satt meg skikkelig inn i, men det er studier på studier å finne på det om ønsket.

Det er ikke noe problem å fosse til med iskaldt vann i begynnelsen. Etter hvert bruker man vann som er rundt 20 grader, ikke lunkent.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...