Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Egen side, domene hjelp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kjøper domener. Men det du kanskje oppfatter som leie, er kostnaden registraren tar pr år for at domene skal være operativt. i tillegg er det vanlig å betale for webhotell (lagringsplass for filene til nettsiden) hvis man ikke er så avansert (og har mulighet) til å gjøre det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skal bruke siden til å selge ting etterhvert, har noe ganske så kult på gang.

 

Om du har tenkt deg en form for nettbutikk, der folk kan bestille varer/tjenester direkte fra siden din, så må du ha et passe bra opplegg, og da snakker vi fort en del kroner i måneden.

 

 

Altså de PHP 5, MySQL 5 osv..?

 

Er ting du trenger om du f.eks skal kjøre Wordpress (sjekk wordpress.org) på siden. Det vi kaller dynamiske sider, altså sider du ofte kan redigere direkte fra websiden, og inneholder f.eks kommentarfelt, kontaktskjema osv.

PHP 5 og MySQL 5 er det nyeste akkurat nå, og derfor lurt å velge.

 

Uten dette, kan du kun ha statiske sider, som du må lage lokalt på pcen og laste opp via FTP.

 

 

Og trenger jeg da diskplass?

 

Selvsagt, alt bruker jo diskplass. Du kunne ikke brukt pcen din (Macen) om du ikke hadde hatt en harddisk i den. Samme blir det jo med websider. Så kommer det an på hvor my informasjon du skal ha på sidene, og da særlig bilder, video osv. Jo mer du tenker deg, jo mer diskplass trenger du.

 

Høres ut som om du har null peil, og burde bruke en del tid på å lese deg opp på temaet. For akkurat nå, tror jeg du vil gjøre dårlige valg og ikke kommer så langt.

Lenke til kommentar

Noen leverandører tilbyr enkel installering av nettsider (ofte kalt "one-click installer"). Da går du gjennom en enkel installasjon og får en ferdig nettside ved å oppgi litt informasjon om nettsiden. Disse krever at du kjøper webhotell og database.

 

Andre leverandører tilbyr helt ferdige nettsider uten at du trenger å tenke på database, lagringsplass osv (feks wix.com og Mystore). Disse koster gjerne litt mer.

Lenke til kommentar

Når det gjelder nettsider er det mye du kan gjøre. Det kan hende du ikke trenger server hos one.com, kanskje det holder med Amazon Web Services (AWS), det første året er gratis men etter det begynner det å koste penger, men det ser ut til å koste ca 600kr i året for en server hos Amazon, noe som ikke er så dårlig. Hvis du i framtiden skal selge varer så er Docker en spennende teknologi for å kapt få duplisert websiden. Neste gang jeg setter opp serveren min hjemme skal jeg sette opp noen Docker-instanser. Da kan du i perioder med stor belastning enkelt leie tilgang på flere servere og enkelt duplisere siden. Men dette krever at du setter deg inn i en del før du begynner.

 

Er du helt fersk kan det hende det er enklere å sette opp webserver osv. for seg selv (selv om docker gjør at du kan leke deg uten at det går utover hovedoppsettet på pcen)

 

EDIT: Denne talken er interessant med tanke på bruk av Docker til utviklingsmiljøer

Endret av hjahre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...