Gå til innhold

Klarer ikke jogge uten (for) høy puls


Anbefalte innlegg

Sliter med at jeg ikke klarer å holde pulsen nede dersom jeg jogger. Har trent mye i det siste halvåret, både HIIT-intervaller, rolige langøkter samt styrke, og form har økt og vekt går ned. Men, jogging får jeg ikke til. Har målt makspuls på 184, og selv ved lett jogg på flatmark så skyter pulsen opp mot sone 4 med en gang. På en times tur for et par dager siden kombinerte jeg jogging på flatene med gange i motbakkene, og hadde da nesten 30minutter av turen i sone 4/5 og gjennomsnittspuls på 156. Det positive er vel at jeg klarer å holde meg lenge på høy puls, men det resulterer i at kroppen blir veldig sliten i etterkant og restitusjonstiden lang. Skulle gjerne ønsket å ha med noen løpeturer i treningsregimet mitt også, men slik som det er nå går det rett og slett ikke da jeg trenger et par dager for å komme meg etterpå. Det skal vel være mulig å jogge lett i pulssone 1-2 ihvertfall i ganske flatt terreng.

 

Veier ca 100kg og er 35 år. Er det så enkelt at det er bare vekten som er problemet, eller kan det være noe annet? Er ganske kraftig bygd, og regner ikke med at jeg kan gå ned til mer enn ca. 90kg. All annen trening(motbakkegange, sykling, sirkeltrening mv) er uproblematisk i fornuftige doser. Er redd jeg blir nødt til å konkludere med at løping rett og slett ikke er kompatibelt med meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner delvis til problemet fra da jeg var 18 år. Jeg var over norm lubben (100kg), og ikke løpt noe særlig hele livet. Det å løpe over en kilometer var den gang uhørt!

Jeg erfarte at jeg fikk høy puls (80-90%) selv ved jogging, og fant ingen umiddelbar løsning på problemet.

 

Løsningen var for meg:
- Fortsette å jogge med høy puls
- 1 dag hvile mellom øktene
- kombinere jogging med sirkeltrening/styrketrening.

På denne måten styrket jeg all støttemuskelatur i beina/overkropp, samt økte O2-opptaket underveis.
Gradvis sank pulsen under løping, og jeg kan nå ligge på rundt 60-70% under joggeøkter på 10-15km.

Jeg tror problemet her er at du ikke har latt det gå nok tid. Jeg måtte vente over 1 år før det ble behagelig å jogge.

Håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei!

 

Jeg bumper denne i stedet for å starte et nytt emne, da mitt spørsmål er ca. i samme gate. Jeg veier 92-ish kilo og er 200cm. Begynte å løpe i mai og har kjørt 2-4 økter i uka siden det. Minst én intervall i uka. Idag sprang jeg for første gang 10km utendørs, og la merke til at av totalt 50min lå jeg i pulssone fem i 44 av dem! 

 

Jeg hadde en gjennomsnittspuls på 179 og en maks ila turen på 186. Gjennomsnittsfarten min var 5:13 min/km. 

 

Har løpt mye på tredemølle, også 10km, men det er første gang jeg løper mer enn 5km utendørs. 

 

Syns det var snodig at jeg kunne ligge så lenge i så høy pulssone uten å kjenne noe til melkesyra, så jeg gikk hjem og googla litt og fant ut at egentlig burde jeg ikke løpe så lenge i så høy puls i det hele tatt. Mine spørsmål er da:

 

1. Er det skadelig for treningen min å ligge så høyt over så lang tid? Trener frem mot maraton i september 2017.

2. Hvor mye utbytte vil jeg få av å kjøre rolige langturer i sone 1/2 kontra 4x4-intervaller? 

3. Jeg pleier å ha en 5km i uken i høy intensitet. Er dette "bortkastet"? 

 

Forøvrig ser en typisk treningsuke for meg slik ut:
Mandag: Fri

Tirsdag: Intervall 4x4

Onsdag: Styrketrening

Torsdag: Intervall 4x4 eller 5km

Fredag: Fri

Lørdag: 10km eller 5km

Søndag: Fri

 

Burde jeg kutte ut en intervall og legge inn rolig langkjøring? 

 

EDIT: Har aldri "testa" makspulsen min, kun tatt utgangspunkt i det pulsklokken min har regna seg frem til. Er 23 år. 

Endret av Glasscola2
Lenke til kommentar

Om du trener mot maraton vil jeg anbefale andre intervaller, 4x4 er altfor kort arbeidstid.

Du bør ha minst 30min. effektiv løpetid på de, gjerne lengre etterhvert.

F.eks. 10x3min, 8x4min 9x5min, 4x8min....slike har bedre effekt for langdistanseløping.
Pass på at du løper de i jevnt tempo og at du ikke løper de første så raskt at de siste går saktere og saktere.
Syns også det er itt kort tid mellom de to int. øktene.
Ville heller fokusert på 3 nøkkeløkter: En intervalltrening (som beskrevet ovenfor), en hurtig langtur (40-60min i ca. maratonfart), og en rolig langtur. (90-120min kjemperolig)
Om du føler at du kan trene de andre dagene ville jeg bare løpt kjemperolig....pinlig sakte....i 40min eller så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...