Gå til innhold

Med denne skal Microsoft utfordre Chromecast


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En stor fordel med denne er at så lenge enheten du har i hånden støtter Miracast, så vil alt du ser på skjermen kunne vises på TV'en. Så vidt jeg vet må Chromecast støttes per app?

Du kan også ta med deg dongelen, koble den til en skjerm og sette i gang. Chromecast må settes opp mot det trådløse nettverket der du er, og dette betyr mer hassel om du er på farten mye.

 

Dette gjelder for så vidt også Apple TV, selv om den ikke kan sammenlignes direkte.

Men hva skiller MS Miracast dongel fra andre MC dongler og innebygd MC støtte i for eksempel nye TV'er? Er det noe i det hele tatt?

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Du kan sende hele skjermen med chromecast, er ikke avhengig av app funksjonalitet(krever 4.4 og støttes ikke på alle enheter enda). Men dette er jo bare en tilleggsfunksjon, hele poenget med CC faller bort spør du meg..

 

Chromecast vil også funke uten å være koblet til wifi, men det er ikke lansert ennå. Kommer antagelig sammen L release

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

En stor fordel med denne er at så lenge enheten du har i hånden støtter Miracast, så vil alt du ser på skjermen kunne vises på TV'en. Så vidt jeg vet må Chromecast støttes per app?

 

Du kan også ta med deg dongelen, koble den til en skjerm og sette i gang. Chromecast må settes opp mot det trådløse nettverket der du er, og dette betyr mer hassel om du er på farten mye.

 

Dette gjelder for så vidt også Apple TV, selv om den ikke kan sammenlignes direkte.

 

Men hva skiller MS Miracast dongel fra andre MC dongler og innebygd MC støtte i for eksempel nye TV'er? Er det noe i det hele tatt?

 

Sånn som madmats sier, så må du ha Android 4.4 for å dele skjermen, og da trenger ikke appen å støtte det, men hvis man bruker den normalt, må appen støtte det, for det den egentlig gjør på eks. youtube er at den starter videoen på CC gjennom wifi uten å bry seg om telefonen(den sender bare start stop pause ol.).

 

når CC kommer til å støtte uten wifi, og på samme tid ikke skjermdeling, er det som skjer at det blir satt opp en permanent forbindelse mellom den og telefonen som kobler CC opp mot internett(som WIFI hotspot)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan bli spennende, og i mine øyne mer funksjonelt enn Chromecast. Bare synd de ikke klarer å konkurrere på pris...

 

Skjønner ikke helt hvordan du tenker jeg men. Det at man kan dele skjermen er jo greit det, men det kan jo CC også forøvrig.. men med CC kan du jo gjøre mer enn det, du kan sende innholdet fra mobilen feks til TV'en og så kan du gjøre andre ting med mobilen mens du ser på innholdet hvis du ønsker det. med airtame og denne her så legger du jo beslag på hele mobilen..

 

eller tenker du mer på kun å sende skjermen fra PC? for da skjønner jeg deg litt mer. CC er bedre for mobile enheter (ihvertfall hvis de kjører android), mens Airtame og microsoft sin pinne er bedre hvis du kun skal dele skjermen fra en pc/mac

 

Egentlig så fokuserer jo Airtame og denne mest på deling ifra stasjonære maskiner, mens CC fokuserer mest på deling fra mobile enheter. Alle artikler og forumposter jeg har sett er det snakk om hva som er best av disse og at de utfordrer hverandre, men det fokuseres jo på helt forskjellige områder..

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Kan jeg bruke dette med min stasjonære?

http://www.prisjakt.no/list.php?l=54707&view=b

Så vidt jeg vet støtter alle maskiner med W8 miracast, forutsatt at de har en trådløsender. Enten trådløst nettverkskort, eller en USB miracast sender. Dette er nødvendig fordi teknologien som ligger til grunn er WiFi Direct. Om det finnes en måte å gå via en router/AP så kjenner ikke jeg til denne.

Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg bruke dette med min stasjonære?

http://www.prisjakt.no/list.php?l=54707&view=b

Så vidt jeg vet støtter alle maskiner med W8 miracast, forutsatt at de har en trådløsender. Enten trådløst nettverkskort, eller en USB miracast sender. Dette er nødvendig fordi teknologien som ligger til grunn er WiFi Direct. Om det finnes en måte å gå via en router/AP så kjenner ikke jeg til denne.

Takk for svar :)

 

Kjører Win8 Pro og et Asus USB-basert trådløst nettverkskort.

Min tanke er å kunne bruke den stasjonære til å fungere som HTPC i tillegg, i stedet for å ha en egen dedikert pc til avspilling av film og musikk på hjemmekinoanlegget/tven. Såvidt jeg har skjønt støtter cc foreløpig ikke fullstendig skjermspeiling, så den lille prisøkningen er absolutt verdt pengene om det fungerer bra :)

Lenke til kommentar

 

En stor fordel med denne er at så lenge enheten du har i hånden støtter Miracast, så vil alt du ser på skjermen kunne vises på TV'en. Så vidt jeg vet må Chromecast støttes per app?

 

Du kan også ta med deg dongelen, koble den til en skjerm og sette i gang. Chromecast må settes opp mot det trådløse nettverket der du er, og dette betyr mer hassel om du er på farten mye.

 

Dette gjelder for så vidt også Apple TV, selv om den ikke kan sammenlignes direkte.

 

Men hva skiller MS Miracast dongel fra andre MC dongler og innebygd MC støtte i for eksempel nye TV'er? Er det noe i det hele tatt?

Sånn som madmats sier, så må du ha Android 4.4 for å dele skjermen, og da trenger ikke appen å støtte det, men hvis man bruker den normalt, må appen støtte det, for det den egentlig gjør på eks. youtube er at den starter videoen på CC gjennom wifi uten å bry seg om telefonen(den sender bare start stop pause ol.).

 

når CC kommer til å støtte uten wifi, og på samme tid ikke skjermdeling, er det som skjer at det blir satt opp en permanent forbindelse mellom den og telefonen som kobler CC opp mot internett(som WIFI hotspot)

 

Når jeg skrive stor fordel så mener jeg ikke at chromcast ikke har sine fordeler. Jeg bare lister opp fordelene denne har. Gikk kanskje ut i fra at de fleste her kjente til hvordan MC fungerer.

 

Altså, i et gitt bruksmønster har denne enheten flere fordeler over CC. Dette gjelder spesielt i situasjoner der du ønsker å dele skjermen på enheten din på en annen skjerm. Spesielt gunstig vil denne være på møterom etc. eller om du skal ta den med deg og koble opp et sted raskt.

Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg bruke dette med min stasjonære?

http://www.prisjakt.no/list.php?l=54707&view=b

Så vidt jeg vet støtter alle maskiner med W8 miracast, forutsatt at de har en trådløsender. Enten trådløst nettverkskort, eller en USB miracast sender. Dette er nødvendig fordi teknologien som ligger til grunn er WiFi Direct. Om det finnes en måte å gå via en router/AP så kjenner ikke jeg til denne.
Takk for svar :)

 

Kjører Win8 Pro og et Asus USB-basert trådløst nettverkskort.

Min tanke er å kunne bruke den stasjonære til å fungere som HTPC i tillegg, i stedet for å ha en egen dedikert pc til avspilling av film og musikk på hjemmekinoanlegget/tven. Såvidt jeg har skjønt støtter cc foreløpig ikke fullstendig skjermspeiling, så den lille prisøkningen er absolutt verdt pengene om det fungerer bra :)

 

Ok, må bare poengtere at du må ha 8.1. Men det er en gratis oppgradering som jeg regner med at du allerede har kjørt... :)

 

Merk også at jeg aldri selv har forsøkt å kjøre via usb WiFi, så jeg vil ikke bli sitert på at det garantert ikke blir trøbbel. Men i utgangspunktet gjetter jeg at det ikke skal være et problem.

Lenke til kommentar

eller tenker du mer på kun å sende skjermen fra PC? for da skjønner jeg deg litt mer. CC er bedre for mobile enheter (ihvertfall hvis de kjører android), mens Airtame og microsoft sin pinne er bedre hvis du kun skal dele skjermen fra en pc/mac

Akkurat. Chromecast er et tilbehør for mobiltelefoner. Miracast er mer praktisk til bruk med en PC.

 

Chromecast kan dele skjerminnholdet, men de av oss som har prøvd å bruke det aktivt vet at det ikke er så stabilt som det burde være.

Lenke til kommentar

Ok, må bare poengtere at du må ha 8.1. Men det er en gratis oppgradering som jeg regner med at du allerede har kjørt... :)

 

Har Win 8.1 og en TV som støtter Miracast. Fungerer fint med nettbrett mot TV, men Windows har ikke alternativet for å legge til TV-en som trengs. Det er m.a.o. ikke helt rett frem det heller.

Lenke til kommentar

 

Har Win 8.1 og en TV som støtter Miracast. Fungerer fint med nettbrett mot TV, men Windows har ikke alternativet for å legge til TV-en som trengs. Det er m.a.o. ikke helt rett frem det heller.

Du har søkt etter TVen?

Charms -> Enheter -> Projiser -> Legg til skjerm.

 

"Legg til skjerm"-alternativet mangler rett og slett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...