Gå til innhold

Stativ og hode til teleoptikk


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger stativ til den enormt tunge Canon 400mm L 2,8 IS påmontert Canon 5d mk III med batterigrep. Sammen så er utstyret temmelig tungt.

 

Jeg har lurt på å kjøpe et godt stativ med et hode som gjør det lett å panorere og stødig å bruke.

 

Jeg har vurdert følgende:

Manfrotto 055 CXPRO4 Carbon Stativ

Induro Gimbal GHB2

 

Dette blir jo nesten 9000 kr så jeg synes det er litt dyrt. Er det prisen man må betale?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til fugler og slikt, så er det vel ingen vei utenom en gimbal, og jeg har bare gode ord å si om Induro sin GHB2 etter å ha testet den i fjor høst. Jeg brukte den sammen med mitt Induro CT214 (samme som CT213 med med 4 ledd), som kanskje kan være et alternativ til 055 fra Manfrotto, og tar ihvertfall 500 av prisen på komboen. I mine øyne står nok ikke Induro sine carbon-stativ noe tilbake for Manfrotto sine i denne klassen. Og så er det jo 10-års garanti på Induro, det er aldri feil

Lenke til kommentar

Til fugler og slikt, så er det vel ingen vei utenom en gimbal, og jeg har bare gode ord å si om Induro sin GHB2 etter å ha testet den i fjor høst. Jeg brukte den sammen med mitt Induro CT214 (samme som CT213 med med 4 ledd), som kanskje kan være et alternativ til 055 fra Manfrotto, og tar ihvertfall 500 av prisen på komboen. I mine øyne står nok ikke Induro sine carbon-stativ noe tilbake for Manfrotto sine i denne klassen. Og så er det jo 10-års garanti på Induro, det er aldri feil

 

Vel, det er faktisk bare 5 års garanti på Induro, og du kan få 5 år til med garanti hvis du registrerer utstyret. Men hvis jeg ikke husker helt feil når jeg prøvde å registrere mitt utstyr så stod det at jeg måtte bo i USA. Men 5 år garanti er heller ikke så dårlig synes jeg.

Lenke til kommentar

 

Til fugler og slikt, så er det vel ingen vei utenom en gimbal, og jeg har bare gode ord å si om Induro sin GHB2 etter å ha testet den i fjor høst. Jeg brukte den sammen med mitt Induro CT214 (samme som CT213 med med 4 ledd), som kanskje kan være et alternativ til 055 fra Manfrotto, og tar ihvertfall 500 av prisen på komboen. I mine øyne står nok ikke Induro sine carbon-stativ noe tilbake for Manfrotto sine i denne klassen. Og så er det jo 10-års garanti på Induro, det er aldri feil

 

Vel, det er faktisk bare 5 års garanti på Induro, og du kan få 5 år til med garanti hvis du registrerer utstyret. Men hvis jeg ikke husker helt feil når jeg prøvde å registrere mitt utstyr så stod det at jeg måtte bo i USA. Men 5 år garanti er heller ikke så dårlig synes jeg.

 

Det er riktig at man desverre ikke får gjort den registreringen, men importøren (Bresson) garanterer for de siste 5 årene. Slik at det ikke skal være en ulempe å kjøpe det i Norge.

Endret av Thor Håkonsen
Lenke til kommentar

Dette blir jo nesten 9000 kr så jeg synes det er litt dyrt. Er det prisen man må betale?

 

Jeg har aldri kostet på meg gimbal selv, men ser ikke helt hvordan du skal greie å holde på over lengere tid med så tungt utstyr uten stativ. Et vanlig hode kan sikkert gjøre nytten hvis du begrenser deg til ting som er i ro mer enn fem sekunder, men det er vel ikke noe alternativ hvis fuglebilder er målet. En mulighet er kanskje en monopod for aktiv bruk og stativ med vanlig hode for mer statiske motiv. Ellers ser jeg det er gimbaler i flere prisklasser både hos FV og JP, men mulig du må opp i den til 5K for 400 F2.8? Så også FV har en pakke med gimbal og ben til rundt 6500, men om det er høyt og solid nok for ditt utstyr vet jeg ikke.

http://www.fotovideo.no/foto/Stativ/Stativ-kit-foto/video1/Benro-Karbonstativ-Kit-C4770TNGH2-Pakke-med-stativ--gimbalhode-og-veske-135490-p0000175807

Lenke til kommentar

Som se# viser til, ville jeg nok kjøpt et stativ uten sentersøyle, evt en kort søyle. Hvertfall om det kun er til bruk for 400mm f2.8L'en. Det settet så ikke dumt ut.

 

Når..eller hvis jeg får kjøpt 400 2.8L blir det carbonstativ av den kraftige sorten, samt en kraftig monopod i carbon. Men det er jo til syvende og sist pengene som styrer det hele. Det blir fort dyrt.
Jeg har et i alu nå fra Benro, A4570T, som jeg er veldig fornøyd med. Det er stort, kraftig bygget og tåler mye. jeg kan personlig henge i stativet når det er slått helt opp..dvs ca 80kg!
Det blir nok evt samme eller tilsvarende bare i carbon. Jeg vil heller ikke ha for mange benseksjoner, det jeg har nå har 3, og det holder. Det gjør det vel mer stabilt.

Link til Benro sine carbonstativ:
http://benro.com/Products.aspx?cid=208&pid=213&nid=252# (med midtsøyle)
http://www.benro.com/Products.aspx?cid=208&pid=213&nid=254 (uten midtsøyle)

Men som det og nevnes, så kan jo kun en monopod være grei til å starte med. Den funker hvertfall bra om man skal bevege seg litt rundt, på jakt etter fugl, sport osv. Men kulehode? nei...jeg har og hadde valgt tilthode isåfall. Man har jo de som klarer seg uten hode på monopod også.

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg trenger stativ til den enormt tunge Canon 400mm L 2,8 IS påmontert Canon 5d mk III med batterigrep. Sammen så er utstyret temmelig tungt.

 

Jeg har lurt på å kjøpe et godt stativ med et hode som gjør det lett å panorere og stødig å bruke.

 

Jeg har vurdert følgende:

Manfrotto 055 CXPRO4 Carbon Stativ

Induro Gimbal GHB2

 

Dette blir jo nesten 9000 kr så jeg synes det er litt dyrt. Er det prisen man må betale?

Det er ikke særlig mange prosent i forhold til prisen på et 400mm f/2.8 da.

 

Jeg ville holdt meg langt unna et såpass spinkelt stativ som Manfrotto 055. Sikkert et flott stativ, men ikke til et så stort og tungt objektiv. Vurderte faktisk en Manfrotto 055 PROB et eller annet da jeg kjøpte mitt første stativ, men endte opp med et Benro-stativ i omtrent samme klasse. Dette fungerte helt greit med alle objektiver opp til og med 80-200 f/2.8, men da jeg skaffet meg en 300mm f/2.8 så var det stopp. Stativet ble for spinkelt rett og slett.

 

Så for å klare å holde en 300 f/2.8 stødig, så jeg meg nødt til å oppgradere til noe mer solid. Jeg kjøpte da et av stativene som KristianJV linker til, nærmere bestemt Benro C4770T. Dette er en tro kopi av Gitzo 5000 serie. Grunnen til at det har blitt 2 stk Benro er nok først og fremst at det er det FotoVideo i Oslo fører. Var på nippet til å kjøpe Gitzo 5000 serie fra eBay denne siste gangen.

 

En 400 2.8 er et så gedigent objektiv at jeg ville følt meg mest trygg med noe i klasse med Gitzo 5000 serie, andre vil kanskje synes det er overkill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...